کد خبر: ۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در اين‌روزها شيب نموداري کرونا در حال افزايش است و اين امر را مي‌توان در آمار رسمي تعداد مبتلايان روانه به وضوح ديد، مراجعه بيماران جديد در استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و بوشهر بيمارستان‌ها در حال افزايش است و کماکان استان‌هاي خوزستان، آذربايجان غربي، هرمزگان، کردستان و سيستان و بلوچستان در وضعيت قرمز قرار دارند.

آرمان ملي: در اين‌روزها شيب نموداري کرونا در حال افزايش است و اين امر را مي‌توان در آمار رسمي تعداد مبتلايان روانه به وضوح ديد، مراجعه بيماران جديد در استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و بوشهر بيمارستان‌ها در حال افزايش است و کماکان استان‌هاي خوزستان، آذربايجان غربي، هرمزگان، کردستان و سيستان و بلوچستان در وضعيت قرمز قرار دارند. بنا بر اعلام رسمي سخنگوي وزارت بهداشت و درمان از دوشنبه (25 خرداد) تا سه شنبه (26 خرداد) بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، دو‌هزار و 449 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 842 مورد بستري شدند. به اين ترتيب مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 189‌هزار و 876 نفر رسيد. در همين مدت زماني، 113 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 8‌هزار و 950 نفر رسيد. تاکنون 150‌هزار و 590 نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند و 2765 نفر از بيماران در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.اکنون حدود چهار ماه از شيوع بيماري کرونا در کشورمان مي‌گذرد، هرچند بلافاصله پس از شيوع اين بيماري دولت با تشکيل ستاد ملي مقابله با اين بيماري توانست به‌طور چشمگيري اين بيماري را مديريت و مهار کند و منحني ابتلا به کرونا در کشور سير نزولي به خود گرفت، اما به عقيده کارشناسان بازگشايي‌هاي هيجاني و ناگهاني يکي از دلايلي است که توانست منحني ابتلا به کرونا را با جهش مواجه کند، کما اينکه مردم طرح‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي و خطر شيوع کرونا را جدي نمي‌گيرند.
موج دوم و سوم سخت‌تر است
در اين شرايط کارشناسان براين باورند که ايمني بيشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زير 20‌درصد است، احتمال وقوع موج بعدي کرونا در بسياري از شهرهاي کشور دور از ذهن نيست. اين موضوع را دکتر رضا ملک زاده، عضو کميته اجرايي پژوهش بزرگ بين‌المللي سازمان بهداشت جهاني نيز تاييد مي‌کند و توضيح مي‌دهد: به‌جز سه شهر کشورمان که بيش از 60‌درصد مردم آنها ايمني کسب کرده‌اند، در ساير مناطق، ايمني زير 20‌درصد و در مناطق روستايي که 30‌درصد جمعيت کشور را تشکيل مي دهند، ايمني زير 10‌درصد است. وي همچنين معتقد است که بيش از هشت‌هزار تخت آي سي يو در بيمارستان‌هاي تحت پوشش وزارت بهداشت، بخش عمومي و بخش خصوصي پذيراي بيماران بدحال مبتلا به کرونا بوده‌اند. 17500 خانه بهداشت در روستاها، 2800 پايگاه سلامت در شهرها و 5700 مرکز جامع سلامت در شهرها و روستاها همچنان به ارائه خدمات در زمينه شناسايي يا درمان مبتلايان مشغول هستند. وي از احتمال وقوع موج دوم و حتي سوم کرونا در ايران ابراز نگراني مي‌کند مي گويد: موج‌هاي بعدي همه گيري کوويد 19 مي تواند سخت ‌تر و ممکن است افزايش ابتلا در گروه هاي سني يا جمعيتي خاص يا در مناطق به خصوصي در هر کشور يا مانند موج اول همه‌گيري باشد.
پاييز سخت در راه است
اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که با وجود شرايط فعلي کشور و بي‌‌‌توجهي مردم به طرح فاصله‌گذاري اجتماعي، بسياري از کارشناسان احتمال اوج گيري مجدد کرونا در فصل پاييز را مي دهند. همايون سامه يح نجف آبادي، نماينده کليميان در مجلس يازدهم به احتمال اوج گيري مجدد کرونا در فصل پاييز، گفت: واکسينه شدن مردم در برابر بيماري آنفلوآنزا، صرفه جويي بسيار زيادي براي نظام سلامت و دولت به همراه خواهد داشت. وي همچنين با اشاره به احتمال شيوع مجدد کرونا در فصل پاييز، گفت: خطر کشندگي آنفلوآنزا حدود سه برابر کرونا است اما احتمال انتقال و سرايت کرونا ويروس به مراتب بيشتر است. ازطرفي شيوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا در پاييز مي‌تواند مشکلات بسيار زيادي را براي بيمارستان‌ها به‌دليل کمبود تحت مراقبت‌ها ويژه ايجاد کند که به تبع آن تعداد مرگ و مير‌ها نيز افزايش پيدا مي‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: