کد خبر: ۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دستور جدید رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر تحریم برخی قضات دیوان بین‌المللی کیفری و ایجاد محدودیت‌هایی برای آنها در سفر به آمریکا اقدامی است که به طور کلی در روابط بین‌الملل بی‌سابقه است.

دستور جدید رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر تحریم برخی قضات دیوان بین‌المللی کیفری و ایجاد محدودیت‌هایی برای آنها در سفر به آمریکا اقدامی است که به طور کلی در روابط بین‌الملل بی‌سابقه است. هرچند که ایالات متحده صلاحیت دیوان کیفری را نپذیرفته است اما آنها نگران هستند با توجه به اینکه عضویت سایر کشورها برای صلاحیت این دیوان در دعاوی دو طرفه کفایت می‌کند برای ایالات متحده دردسرساز شود. به عبارت دیگر واشنگتن نگران است که اگر سربازان آمریکایی که در گوشه و کنار جهان در ده‌ها پایگاه از خاورمیانه و خاوردور گرفته تا آمریکای لاتین و اروپا مرتکب جرم یا جنایاتی شوند و این موضوع در دستور کار دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد. در واقع هم اکنون نیز گزارش‌هایی درباره اقدامات آمریکایی‌ها در افغانستان و عراق وجود دارد. از سوی دیگر این تصمیم ترامپ می‌تواند انعکاسی از وضعیت متزلزل خود او در آمریکا باشد که براثر شیوع کرونا و تبعات اقتصادی آن از یکسو و همچنین شورش‌ها و اعتراضات اجتماعی بر اثر قتل جرج فلوید و افزایش موج‌های ضدنژادپرستی جایگاه ترامپ و پیروزی مجدد او با تردید مواجه شده است. ترامپ با رای بخش‌هایی از آمریکا به پیروزی رسید که از قضا در افکار آنها نژاد پرستی به چشم می‌خورد.
رئیس جمهور آمریکا با شعار «آمریکا اول» گمان می‌کرد که مردم ایالات متحده را خرسند می‌کند اما امروز رفتارهای او موجب شده تا به اعتبار آمریکا در جهان خدشه وارد شود و بسیاری از تلاش‌های قبلی آمریکا در راستای ایجاد حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و مواردی از این دست زیر سوال برود. بنابراین او با تصوراتی که در ذهن خود دارد گمان می‌کند تحریم دیوان کیفری براساس همان شعار امری پذیرفته است، اما اگر آمریکا به اصطلاح ریگی به کفش ندارد چرا از قضاوت در یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی دوری می‌کند؟ ترامپ گمان می‌کند می‌تواند با سیاست ارعاب و شانتاژ دیوان کیفری را از ادامه روند بررسی فعال اقدامات سربازان آمریکایی منصرف کند به طور کلی آنچه این روزها ترامپ انجام می‌دهد چندان هوشمندانه نیست و اگرچه او گمان می‌کند در راستای بهبود موقعیت خود برای پیروزی در انتخابات نوامبر امسال گام برمی دارد اما در واقع چنین اقداماتی به نفع رقیب دموکرات ترامپ است که سیاست‌های متعادل‌تری را در حوزه‌های داخلی و خارجی دارد
نام:
ایمیل:
* نظر: