کد خبر: ۳۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
10 درصد، 15 درصد یا 20 درصد؟ بالاخره چند درصد ایرانی ها تاکنون به کرونا مبتلا شده اند؟ در این باره عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات سرواپیدمیولوژی کرونا در مناطق مختلف کشور گفت: بر اساس یافته‌ها، شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تا کنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند

گروه اجتماعی- 10 درصد، 15 درصد یا 20 درصد؟ بالاخره چند درصد ایرانی ها تاکنون به کرونا مبتلا شده اند؟ در این باره عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات سرواپیدمیولوژی کرونا در مناطق مختلف کشور گفت: بر اساس یافته‌ها، شاید حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از اول اپیدمی تا کنون آلودگی به این ویروس را تجربه کرده‌اند؛ البته تاکید می‌شود که تست‌های سرولوژی خطاهایی دارند، اما این یافته تا حدودی مشابه برخی مطالعات دیگر نقاط دنیاست. دکتر احسان مصطفوی  رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران درباره روند بیماری کووید-۱۹ در ایران و مقایسه آن با دنیا گفت: خوشبختانه در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا میزان کشندگی بیماری در کشور ایران به طور قابل توجهی کمتر از برخی کشورهای پیشرفته و آمریکایی است و این موضوع متاثر از عوامل مختلفی است. وی گفت: یک عامل تعیین کننده بافت سنی نسبتا جوان کشور است؛ به طوری که میانه سنی جمعیت کشورمان ۳۱ سال است و این درحالی است که در کشوری مثل اسپانیا این شاخص ۴۵ و ایتالیا ۴۷ سال است. بنابراین وقتی سن بالاتر باشد انتظار داریم بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و چاقی فراوانی بیشتری داشته باشد؛ چرا که ریسک فاکتورهای مرگ محسوب می شوند.
اگر واکسن تولید نشود
در همین باره و در واکنش به این اظهارنظر، دکتر کیانوش جهانپور در آخرین اظهارنظرش در سمت سخنگویی وزارت بهداشت گفت: اگر واکسنی برای ویروس کرونا ساخته نشود، پیش‌بینی می‌شود که در یک بازه زمانی، 40 تا 70 درصد مردم، به آن مبتلا شوند؛ درباره این‌ که این امر به چه میزان رخ داده است، می‌توان نگاهی به کشورهای مختلف انداخت. برای مثال بر اساس مطالعات در برخی ایالات آمریکا، 30 درصد مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و در برخی کشورهای اروپایی این عدد 15 درصد بوده است. وی افزود: در کشور ما هنوز مطالعه جامع و کاملی برای برآورد درصد مبتلایان انجام نشده اما بر اساس مطالعات، هنوز میزان مبتلایان به 10 درصد نیز نرسیده است.جهانپور افزود: آمار روزانه‌ای که ارائه می‌کنیم، موارد شناسایی‌‌شده قطعی است که هر روز تشخیص داده می‌شود و هیچ ربطی به آن افرادی ندارد که در طول ماه‌‌های گذشته، آلودگی و مواجهه با ویروس کرونا داشته‌اند و بعدها با تست سرولوژیک نتیجه آن مشخص می‌شود. این مسئله در دیگر کشورهای جهان نیز به همین صورت است، در آمریکا به‌ازای هر مورد بیمار قطعی که اعلام می‌شود، شاید حدود 40 مورد شناسایی‌نشده وجود داشته باشد.
مبتلایان قطعی تعدادشان از آمار رسمی بیشتر است
جهانپور تصریح کرد: اگرچه به ‌نظر می‌رسد تعداد موارد و شیوع بیماری در ایران کمتر از آمریکا و حتی برخی کشورهای اروپایی بوده است اما ما نیز مواردی را که روزانه به‌عنوان موارد قطعی شناسایی و اعلام می‌‌کنیم کنار مواردی است که علایم خفیف و متوسط دارند یا بی‌‌علامت هستند و تاکنون شناسایی نشده‌‌اند و بعدها در مطالعات سرولوژیک شناسایی خواهند شد؛ بنابراین ما نیز از این قاعده که همه موارد را شناسایی نکرده‌‌ایم، مستثنا نیستیم. اگرچه طبق آن چه گفته شد، موارد قطعی شناسایی‌شده در کشور بیش از مواردی است که اعلام می‌‌شود اما برآورد ما این است که کمتر از 10 درصد جامعه ایران بیمار شده‌‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: