کد خبر: ۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هشت روز از مرگ جورج فلويد مي‌گذرد و آمريکاي بحران زده با مردمي روبه‌رو است که يکصدا خواسته خود را فرياد مي‌زنند: «جان سياهان ارزشمند است».

آرمان ملي: هشت روز از مرگ جورج فلويد مي‌گذرد و آمريکاي بحران زده با مردمي روبه‌رو است که يکصدا خواسته خود را فرياد مي‌زنند: «جان سياهان ارزشمند است». انتشار ويدئويي از جان‌دادن جورج فلويد 46‌ساله زير دست‌وپاي يک مامور پليس، نه‌تنها شهر مينياپوليس، محل وقوع اين اتفاق که سراسر آمريکا را به آشوب کشانده است؛ اکنون درحالي که تقريبا يک هفته از قتل فلويد رنگين‌پوست مي‌گذرد، ماجراي مرگش در حال تبديل‌شدن به‌دليلي براي تغييري بزرگ در بحث‌هاي سياسي است. احتمالا هيچ‌کس فکر نمي‌کرد تکرار صدباره يک جنايت بتواند به چنين جنبش اعتراضي گسترده‌اي تبديل شود، اما حالا در هفتمين روز پس از قتل فلويد، اعتراضات چنان به خشونت کشيده شده که در 25 شهر از 16 ايالت پرتنش در آمريکا منع آمدوشد اعلام شده است، نيروهاي پليس درخواست استقرار نيروهاي گارد ملي را دارند و مقامات شهري و کشوري که ابتدا با قلدري سعي داشتند مردم را تحقير کنند، حالا از آنها خواهش مي‌کنند تا به اعتراضات صلح‌آميزشان بازگردند. عجيب‌ترين واکنش‌ها طبق معمول متعلق به دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا بوده است؛ رئيس جمهور آمريکا که در روزهاي ابتدايي اعتراضات ضد نژادپرستي اقدام به تهديد مي‌کرد و بعد تلاش داشت از طريق ابراز همدردي با معترضين شرايط را آرام کند، اکنون بي‌پروايانه به معترضان مي‌تازد. ترامپ گروهي را تروريست مي‌خواند، از لزوم برخورد خشن با گروهي ديگر سخن مي‌گويد و در توييتر ابراز ناراحتي مي‌کند که «چرا حبس‌هاي بلندمدت براي معترضان بازداشت شده در نظر گرفته نمي‌شود». حلقه نزديکان ترامپ نيز تلاش دارند از او جا نمانند و ضمن نکوهش معترضان و رفتارهايشان ادعا مي‌کنند که پشت اين اعتراضات سه کشور ايران، روسيه و چين قرار دارند. رابرت اوبرين ، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد روز گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه خبري «اي بي‌‌‌سي نيوز» در پاسخ به سئوال مجري برنامه در زمينه نحوه مقابله با مخالفان آمريکا همچون چين و روسيه و تلاش ‌آنها در ايجاد ناآرامي ‌هاي بيشتر در اين کشور، گفت که ممکن است فعالان روس چنين اقداماتي را در ايالات متحده انجام ‌دهند. اوبرين درباره ايران نيز گفت: «بله، به ايران نگاه کنيد، اين کشور به يقين در اينجا مشغول فعاليت است. شما اين را مي‌دانيد. ما ابزارهايي در جعبه ابزار خود داريم. ما در حال همکاري نزديک با متحدان خود هستيم. من با همکارانم، مشاوران امنيت ملي تلفني گفت‌وگو مي‌کنم و ما در روزهاي آينده هم آنها را ملاقات خواهيم کرد».
خشمي که فروکش نمي‌کند
در حالي که مقامات کاخ سفيد هرکسي جز خودشان را مقصر وضعيت موجود در آمريکا مي‌دانند، اعتراضات در اين کشور به شدت ادامه دارد و در مقابل نيروهاي امنيتي و پليس آمريکا نيز اقدام به بازداشت معترضان مي‌کنند. خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد که شمار بازداشتي‌هاي اعتراضات جاري در ايالات متحده به 4100 نفر افزايش يافته است. اين خبرگزاري گزارش داد که شمار معترضان بازداشت‌شده توسط پليس آمريکا در اعتراضات روزهاي اخير، به 4100 نفر رسيده است. پيش از اين روزنامه «واشنگتن‌پست» اين تعداد را 2500 نفر اعلام کرده بود. برخي منابع هم از افزايش درگيري نيروهاي امنيتي با معترضان بيرون کاخ سفيد خبر مي‌دهند. بر اين اساس، پليس آمريکا از گاز اشک‌آور و ضربات باتوم براي متفرق و دور کردن معترضان از ورودي‌هاي کاخ سفيد استفاده مي‌کند. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيک» چندين خودرو بيرون محوطه کاخ سفيد به آتش کشيده شده و نيروهاي امنيتي نيز تمام چراغ‌هاي بيروني اين ساختمان را خاموش کرده‌اند. بر اين اساس، با آتش گرفتن نقاطي از فنس‌هاي امنيتي اطراف کاخ سفيد و افزايش حملات و تقابل نيروهاي امنيتي با تظاهرات بيرون محوطه اين ساختمان، تعداد زيادي از معترضان زخمي شده‌اند. خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد پليس با گاز اشک‌آور، نارنجک‌هاي صوتي و بي‌حس‌کننده به جان معترضاني که تلاش مي‌کنند به محل اقامت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا وارد شوند، افتاده و آنها نيز با سر دادن شعارهاي اعتراضي، روشن کردن آتش و حمل پلاکارد به تظاهرات خود ادامه مي‌دهند. همچنين بر اساس گزارش مقامات پليس ايالت آيوا، تير‌اندازي در شهر داونپورت اين ايالت، موجب کشته شدن دو فرد عادي و زخمي شدن يک افسر پليس در اين شهر شد. به نوشته «سي‌ان‌ان»، سه افسر پليس در شهر داونپورت که در بحبوحه اعتراضات به قتل «جورج فلويد»، مشغول گشت‌زني در اين شهر بودند، توسط چند معترض مورد هجوم قرار گرفتند.
ترامپ سيبل انتقاد مقامات
همزمان با اعتراضات خياباني، سياستمداران غيرهمسو با دولت آمريکا نيز به انتقاد از عملکرد دونالد ترامپ و تشريح مشکلات موجود در جامعه آمريکا مي‌پردازند. «ايلهان عمر» نماينده مجلس نمايندگان آمريکا روز دوشنبه تاکيد کرد که در پي قتل «جورج فلويد» مرد سياه‌پوست غيرمسلح توسط پليس مينياپوليس اصلاحات سرتاسري در آمريکا ضروري بوده و سياه‌پوستان آمريکايي‌ مدت‌هاست که تحت حملات وحشيانه قرار دارند. اين نماينده دموکرات ايالت مينياپوليس گفت که شهروندان اين ايالت، آفريقايي‌آمريکايي‌ها و بسياري از شهروندان آمريکايي خواستار تنظيم شکايت عليه سه افسر پليس ديگري هستند که شاهد قتل مرد سياه‌پوست توسط «درک چائوين» پليس قاتل هستند. او که با شبکه خبري «اي‌بي‌سي نيوز» مصاحبه مي‌کرد، افزود: «جامعه سياه‌پوستان در سرتاسر آمريکا با بي‌توجهي‌هاي متعددي در زمينه‌هاي متعدد اجتماعي و اقتصادي به خصوص در سيستم قضائي اين کشور مواجه هستند». «کامالا هريس» سناتور ايالت فلوريداي آمريکا نيز امروز در پيامي در توئيتر به نابرابري و بي‌‌‌عدالتي عليه سياه‌پوستان در آمريکا اشاره کرد و نوشت: «جوامع سياه‌پوستان قرن‌هاست که عدالتي برابر تحت قانون دريافت نکرده‌اند. خون سياه‌پوستان پياده‌روهاي آمريکا را آغشته کرده است. درد واقعي و عميق است. ما بايد گوش فرا داده و اذعان کنيم و اقداماتي براي تغيير در جوامع خود اتخاذ کنيم».
همدردي ايران با معترضان
مقامات ايراني نيز با مردم معترض آمريکا که عليه نژادپرستي سيستماتيک و نقض حقوق بشر تظاهرات مي‌کنند ابراز همدردي کردند. روز گذشته سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پيامي همدلانه و به زبان انگليسي خطاب به مردم آمريکا گفت: «دنيا صداي مظلوميت شما را شنيده و کنار شما ايستاده است». سيد عباس موسوي تصريح کرد: «رژيم آمريکا خشونت و قلدري را همزمان در داخل و خارج از ايالات متحده دنبال مي‌کند. از صحنه‌هاي خشونت باري که اين روزها پليس آمريکا در پيش انظار مردم جهان خلق مي‌کند و بي‌‌‌محابا و با حداکثر خشونت مردمي را که بصورت مسالمت‌آميز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب مي‌کند ، بسيار متاسفيم». او خطاب به سياستمداران آمريکايي و پليس اين کشور نيز گفت: «خشونت ها عليه مردم خود را متوقف کنيد و بگذاريد آنها نفس بکشند». همچنين محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان با طعنه زدن به رفتار اخير پليس آمريکا «نهادن پاي بر گردن» را عادت آمريکايي‌ها دانست و نوشت: « تکنيک زانو روي گردن چيز تازه‌اي نيست؛ همان فرقه‌اي که اذعان دارند دروغ، فريب و دزديدن عادت آنهاست، طي دو سال گذشته، اين تکنيک را عليه بيش از هشتاد‌ميليون ايراني به کار گرفته‌اند و آن را فشار حداکثري مي‌نامند. اين تکنيک ما را به زانو در نياورده است و آمريکايي‌هاي آفريقايي‌تبار را نيز شکست نخواهد داد».
نام:
ایمیل:
* نظر: