کد خبر: ۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
همزمان با شعله‌ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های شهرستان گچساران، زلزله نیز موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر و آسیب به واحدهای مسکونی در مرکز این شهرستان شد، باعث گردید این شهرستان در چند روز گذشته شرایط ویژه‌ای را تجربه نماید.

آرمان ملی: همزمان با شعله‌ور شدن دوباره آتش در جنگل‌های شهرستان گچساران، زلزله نیز موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر و آسیب به واحدهای مسکونی در مرکز این شهرستان شد، باعث گردید این شهرستان در چند روز گذشته شرایط ویژه‌ای را تجربه نماید. از روز جمعه جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در شهرستان‌های گچساران و باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش می‌سوزند و کمبود تجهیزات و هلی‌کوپتر باعث شده که همچنان شعله‌های آتش همچنان در حال پیش‌روی باشند. ظاهرا آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران چندین بار مهار شده و به‌دلیل وزش باد و صخره‌ای‌بودن منطقه دوباره شعله‌ور می‌شود. در این شرایط ساعت۱۳ و ۴۱ دقیقه روز یکشنبه (4 خرداد) مرکز زلزله‌نگاری کشور اعلام کرد که زلزله 2/5 ریشتری برخی از مناطق گچساران از جمله شهر دوگنبدان،‌ مرکز این شهرستان و روستاهای حومه آن مجددا لرز‌انده است. به گفته مسئولان استان،‌ این زمین‌لرزه‌ها خسارت جانی نداشته، اما موجب مصدومیت دست‌کم ۱۸ نفر شده است. این زلزله همچنین موجب ریزش کوه در برخی جاده‌ها و فروریختن دیوار و سقف برخی واحدهای مسکونی شده است. این زمین لرزه در شهرستان گچساران، بهمئی، لنده، کهگیلویه، دنا، باشت و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احساس شد. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. این زلزله در بخش‌هایی از استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.
از سوی دیگر مقام‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد تایید کردند که هم‌زمان با این زلزله و آتش‌سوزی، ۱۵‌میلیارد ریال خسارت به بافت تاریخی دهدشت وارد شده است. به گفته معاون اقتصادی استانداری این بنا خسارت دیده است. به گفته وحید محمدی‌تبار، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش پنج هواپیما و بالگرد به این منطقه اعزام شده است. او همچنین گفته است که اوج آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های «خنگ بنار» است و در یک مرحله عصر یکشنبه آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران مهار شد، اما مجددا شعله‌ور شد.
  مردم با شاخه‌های درختان به کمک نیروها رفتند
گزارش‌ها حاکی است مردم نیز برای مهار این آتش به کمک نیروهای دولتی رفته‌اند، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: وسایل لازم برای نیروهایی که برای کمک به مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌آیند، نداریم و با شاخه درختان اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند. تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات جهت مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های استان پرداخت نشده است. در یک مورد سه‌میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان طرح منابع طبیعی استان اختصاص داده شد. بیش از ۶۰ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خریداری و بین شهرستان‌ها توزیع شد که کافی نیست و به ۳۰۰ دستگاه دمنده جهت پوشش و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های استان نیاز داریم. از سوی دیگر وحید محمدی‌تبار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که سه نیرو در حین اطفای حریق جنگل‌ها مصدوم شده‌اند. همچنین مقامات استانی می‌گویند که احتمال عمدی‌بودن حریق وجود دارد. استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد برای تشخیص علت حادثه یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: