الحمدلله که بالاخره صدای مطبوعات به جایی رسید و موجب تحرکی مثبت شد.هرچند کامل نیست.
الحمدلله که بالاخره صدای مطبوعات به جایی رسید و موجب تحرکی مثبت شد.هرچند کامل نیست.
القصه
چند روز پیش اینجا نوشتم مسئولان مرتبط برای آنکه بدانند در بازار خودرو
چه خبر است و چه کسانی پراید سابقا 6 میلیونی را 100 میلیون تومان به خلق
الله قالب میکنند لزوما نباید در جاده مخصوص به دنبال دستهای پنهان
باشند.همین پارکینگهای مرکز شهر را اگر گذری رصد کنند خودروهای صفر
کیلومتری را مشاهده میکنند که پلاک ندارند و از خاکی که روی آنها نشسته
به سادگی میشود حدس زد که بعضا بیش از یکسال است از کارخانه مستقیم به
پارکینگ آمده و اینجا خوابیده اند.
دو روز پیش تلویزیون ملی، گزارشی را
منتشر کرد که در آن خبرنگار به همراه مامور تعزیرات به این پارکینگها
میرفتند و با به نمایش گذاشتن این خودروها توضیح میدادند که تخلف صورت
گرفته و کسانی که خودروهای فوق را دپو کرده اند مجرم هستند.فی المثل
خودروهایی آنجا بودند که بیش از یکسال بود که در پارکینگ بودند و بیش از 8
میلیون تومان هزینه مستقر شدن در پارکینگ شان بود ولی تخمین زده میشد که
صاحب خودرو طی مدتی که خودرو را دپو کرده فقط برای یک دستگاه از آنها 300
میلیون تومان سود خالص کرده است!
در این مورد چند نکته میخواهم قلمی کنم:
اول اینکه ما همیشه منتقد صدا وسیما بودیم لیکن اینجا باید به این رسانه هم دست مریزاد گفت و هم هشدار داد.
دست
مریزاد بابت پیگیری یک سوژه مناسب و هشدار بابت نفوذ خودروسازان در رسانه
ها.رسم شده رسانهای که منتقد و معترض خودروسازان و مافیای پیرامون آنان
میشود با تطمیع و تهدید ساکت میشود.معمولا ایران خودروییها و سایپاییها
عادت دارند با یک باج مختصر( آگهی) ماجرا را بخوابانند. بنابراین خدای
ناکرده مبادا تلویزیون در این مسیر پا پس بکشد و یا کوتاه بیاید.
دوم
اینکه باید خشنود بود در عصری که رئیس،وزیر و وکیل رسانه را فقط توئیتر و
تلگرام میدانند مطبوعات در مسائل مهمی چون مافیای خودرو میتوانند اینگونه
عرض اندام کنند.امید است مسئولان متوجه باشند آن فعال توئیتری با آن دانش
سطحی که دارد نمیتواند مشاور مناسبی باشد و تلگرام نیز کانال قابل
اطمینانی برای فعالیت رسانهای نیست.
سوم اینکه قرار نیست با برخورد با
چند محتکر خودرو، بازار آرام شود.خیر.این ساده اندیشی است.محتکر خودرو
احتکار میکند زیرا بازار مریض است.در بازار سالم محتکر مگر اینکه مریض
باشد خودرو احتکار کند.زیرا خودرو در شرایط عادی و نرمال کالایی مصرفی است
نه سرمایه ای.فلذا تصور نشود با دستور وبخشنامه و برخورد با چند محتکر
بازار خودرو به سامان میشود.کماکان مشکل در عرضه و تقاضاست.بارها در این
مورد به تفصیل نوشته ام.لیکن مفسدان نمک بر زخم اقتصادی کشور میپاشند.همان
کاری که مافیای خودرو میکند و اجازه نمیدهد همین تعداد خودروی تولیدی
نیز به دست مصرفکننده برسد و با احتکار و روشهای ناسالم سودهای آنچنانی
به جیب میزنند و خلاصه فرمان بازار دست آنان است.بنابراین ضمن استقبال از
برخورد با محتکران و تاکید بر استمرار آن و ایضا حمایت از رسانههایی که در
میدان هستند لازم است تصمیمات مهم تر دیگری نیز اتخاذ شود.«تصمیم مهم »
مشخص است چه باید باشد؛یا بایستی انحصار برداشته شود و یا تولید بالا
رود.ولاغیر.