کد خبر: ۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تحرکات اخير نمايندگان مجلس يازدهم نشان از شروع برخي مقابله‌ها با سياست‌هاي دولت دارد. چه ميزان اين موضوع از ديدگاه شما صحت دارد و جدي است؟

تحرکات اخير نمايندگان مجلس يازدهم نشان از شروع برخي مقابله‌ها با سياست‌هاي دولت دارد. چه ميزان اين موضوع از ديدگاه شما صحت دارد و جدي است؟
من در رفتار نمايندگان مجلس نشانه‌اي از اينکه قصد هجوم به دولت را داشته باشند مشاهده نمي‌کنم و اينکه تعداد اندکي از آنها چنين رفتاري دارند دليل بر کل نيست. مجلس يازدهم فرصت خط و نشان کشيدن براي دولت را نخواهد داشت. اولين کاري که مجلس جديد بايد بکند اين است که از مداخله نمايندگان در عزل و نصب‌هاي قوه مجريه جلو‌گيري کند، همين يک کار را اگر موفق شود انجام دهد، ديگر وقت چنداني براي مسائل ديگر نمي‌ماند چراکه از اصلي‌ترين نقاط ضعف مجلس دهم همين موضوع بوده است و تکرار آن در مجلس يازدهم قابل پذيرش نيست. اينکه نمايندگان مجلس بخواهند در عزل و نصب مديران در هر سطحي دخالت کنند منجر به فساد مي‌شود و نياز مبرم کشور امروز زدودن فسادهاي لايه‌اي است.
با اين تفاسير فکر مي‌کنيد مجلس يازدهم زمان دخالت در کار دولت را ندارد يا امکان آن را؟
در مجلس دهم، طي چهل سال عمر نظام جمهوري اسلامي بيشترين مداخله در کار قوه مجريه شکل گرفت. مجلس دهم به‌شکل بي‌سابقه‌اي در امور اجرايي مداخله کرد و نمايندگان در مناطق خود در عزل و نصب مديران دخالت‌هاي بيجاي بسياري داشتند البته که اين نوع مداخلات در زمان‌هاي پيش هم در مجلس وجود داشته است اما هيچ‌گاه به اين گستردگي صورت نگرفته بود. به‌عنوان مثال در دولت احمدي‌نژاد او اين اجازه را نمي‌داد که نمايندگان مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت کنند. دوره دهم مجلس اما بيشترين دخالت را در اين زمينه داشت درواقع پس از انتخابات نمايندگان به جان دستگاه‌ها افتادند که برخي مديران را عوض کنند و جايگزين آنها را از همراهان خودشان انتخاب کردند و حتي اين موضوع به شرکت‌ها هم رسيد و نمايندگان به شرکت‌ها هم در لابي فشار آوردند درنهايت در دوره اخير مجلس دخالت نمايندگان به حد اعلاي خود رسيد و جزو وظايف نمايندگان هم نبود. برخي مديران و وزيران حاضر نمي‌شدند شام بدهند يا امتيازاتي خاص را در اختيار نمايندگان قرار دهند به همين دليل هم از جانب مجلس دهم حمايت نمي‌شدند. در نهايت در شش ماه دوم سال کشور درگير هيجانات انتخابات 1400 است و عملا وقتي براي تنازعات با دولت نمي‌ماند.
با اين تفاسير فکر مي‌کنيد اين مداخلات در مجلس يازدهم شکل نمي‌گيرند و دولت و مجلس در تعامل قدم برمي دارند؟
بايد توجه داشته باشيم موضوع اصلي در دستور کار مجلس آتي بررسي اعتبارنامه‌هاي نمايندگان تازه وارد به بهارستان است، روي دوش مجلس جديد 2 وظيفه مهم است؛ يک وظيفه از اين ناشي مي‌شود که 90 نفر از نمايندگاني که در مجلس دهم هستند و چيزي از عمر آن باقي نمانده، به دلايل مالي و مداخلات اقتصادي رد صلاحيت شده‌اند. شوراي نگهبان اعلام کرد که عده‌اي در کارهاي خلاف بودند مثل دلالي و مداخله در امور ناباب تجاري و... که طبق صحبت‌هاي شوراي نگهبان عده زيادي اينگونه بودند. مجلس جديد براي اينکه حيثيت خود را حفظ کند، بايد کساني که آلودگي‌هاي اقتصادي دارند و در کار دولت مداخله کرده‌اند يا در مجلس با لابي و دلالي کارهايي انجام مي‌دادند نبايد اعتبار نامه آنها تائيد شود. بايد دقت داشته باشيم 90 نفر از افرادي که شوراي نگهبان در خصوص لابي‌هاي اقتصادي متهم شدند با دلايل کتبي و توسط شوراي نگهبان رد شدند و اين دلايل هنوز هم برجاي خود باقي هستند، اگر اين افراد در مجلس حضور دارند نبايد اعتبارنامه آنها تائيد شود.
با اين حال تصور شما از مجلس يازدهم اين است که بازهم افرادي در آن با اختلافات مالي حضور دارند؟
برخي نمايندگان دوباره فشار آورده‌اند و تائيد صلاحيت شده‌اند که اسامي آنها معلوم است. اعتبارنامه اينها بايد رد شود و نبايد اجازه دهيم اينها همچنان در مجلس بمانند وگرنه مجلس دوباره همان اتهامات قبلي را متوجه مي‌شود. اين بخش بسيار مهمي است و تقاضاي ما از مجلس جديد اين است که اعتبار مجلس را فداي اين اشخاص ناباب نکند. بخش دوم اين است که: در اين دوره‌اي که گذشت نمايندگان مداخلاتشان در قوه مجريه خارج از حد و اندازه بود به‌طوري که نماينده مجلس فشار مي‌آورد که فلان نفر را مديرکل استان کنيد يا فلان نفر را به‌عنوان رئيس اداره بگذاريد، ‌اين کساني که به‌عنوان وابستگان به نمايندگان در مصدر امور قرار گرفته‌اند، ‌اينها يکي از نکات فساد و آسيب‌پذيري دوره گذشته مجلس بوده‌اند. مجلس بايد مداخله در امور قوه مجريه را منع کند و اجازه ندهد نمايندگان از ابزار قدرت استفاده کنند.
برخي نظريه‌ها هم مطرح مي‌شود مبني بر اينکه دولت پنهان مانع از موفقيت روحاني در عمل به وعده‌ها شده است. باتوجه به اينکه در دولت سابقه حضور داريد اين گمانه‌زني را چه‌اندازه مي‌پذيريد؟
تمام مشکلات امروز کشور نشأت گرفته از تحريم‌ها و مشکلاتي است که ايالات متحده براي کشور ما پديد آورده، هرکس جز اين مي‌گويد در فهم سياسي مشکل دارد و بايد ديدگاه خود را عوض کند. آب از جاي ديگري گل شده و نمي‌توانيم از درون به‌دنبال آن بگرديم. کساني که همنوا با ترامپ در داخل تاختند و سياست‌هاي ترامپ کشور ما را به اين وضع امروز دچار کرده است و دولت پنهاني هم وجود ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: