کد خبر: ۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پنتاگون در اقدامی معنادار مبادرت به انتشار سه فیلم از اشیاء پرنده و ناشناخته کرد
در حالی که دهه‌هاست صحبت از وجود یا عدم وجود بشقاب‌پرنده‌ها جریان دارد و در این میان تحقیقات آشکار و پنهانی در‏مورد موجودات فرازمینی صورت می‌پذیرد، وزارت دفاع آمریکا اخیراً در بیانیه‌ای جالب توجه اقدام به انتشار سه فیلم از اشیاء ناشناخته و شبیه به بشقاب‏پرنده کرده است.

محمدرضا ستاری
در حالی که دهه‌هاست صحبت از وجود یا عدم وجود بشقاب‌پرنده‌ها جریان دارد و در این میان تحقیقات آشکار و پنهانی در‏مورد موجودات فرازمینی صورت می‌پذیرد، وزارت دفاع آمریکا اخیراً در بیانیه‌ای جالب توجه اقدام به انتشار سه فیلم از اشیاء ناشناخته و شبیه به بشقاب‏پرنده کرده است.
این سه فیلم کوتاه که گفته می‌شود مربوط به سال‌های 2004 و 2015 است پیش از این در سال 2017 منتشر شده و بعد از آن نیز مورد تایید دولت آمریکا قرار گرفت. این فیلم‌ها که پیش از این در دسترسی محرمانه قرار داشته در حالی توسط پنتاگون منتشر شده که طبق بیانیه این وزارتخانه اعلام شده است: پس از بررسی دقیق تصمیم گرفته شد این فیلم‌ها از حالت محرمانه خارج شود، زیرا افشاء کننده سامانه یا توانمندی خاصی نیستند و فعلا به عنوان اشیاء ناشناخته طبقه بندی می‌شوند. همچنین پنتاگون یادآور شده است که انتشار این فیلم‌ها تاثیری روی بررسی‌ها و تحقیقات آینده درباره پدیده‌های پرنده ناشناس ندارند. بنابر گزارشی که خبرگزاری یورونیوز در این مورد منتشر کرده است، این فیلم‌ها که توسط دوربین‌های مادون قرمز ضبط شده‌اند، اشیا پرنده ناشناسی را که به سرعت در حال پرواز هستند، نشان می‌دهد. در این رابطه در شهریور ماه گذشته نیروی دریایی آمریکا صحت این فیلم‌ها را تائید کرده بود و در بخشی از این این فیلم‌ها صحبت‌های نظامیان آمریکایی حاکی از آن است که گمان می‌کردند این اشیاء پرنده احتمالاً پهپاد هستند.
هرچند پنتاگون یکی از دلایل اصلی انتشار و تائید این فیلم‌ها را جلوگیری از هرگونه سوءبرداشت در افکار عمومی ذکر کرده، اما در سال 2017 یکی از خلبان‌های نیروی دریایی آمریکا که خود در سال 2004 شاهد چنین پدیده‌ای بوده است به تلویزیون سی‌ان‌ان می‌گوید: همزمان که به این شی پرنده نزدیک می‌شدم، به سرعت به سمت جنوب حرکت کرد و در عرض دو ثانیه ناپدید شد. نکته جالب توجه اینجاست که در همین سال یکی از اعضای سابق پنتاگون که مسئولیت برنامه‌های مخفی دولتی در ایالات متحده را نیز برعهده داشته است، پس از صحبت‌های این خلبان آمریکایی صراحتاً اعلام کرده بود که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، به احتمال فراوان ما انسان‌ها بر روی کره‌زمین تنها نیستیم و اشیاء مرموزی در اطراف ما وجود دارند. من اطمینان دارم که این اشیاء رصد شده ساخته دست بشر نمی‌تواند باشد.
هر چند الیزوندو  مدت زمان کوتاهی پس از این سخنان از مقام خود استعفاء داد، اما در نامه استعفای خود به جیمز متیس وزیر دفاع سابق آمریکا گفته بود که چرا این وزارت خانه تحقیقات بیشتری بر روی این موضوع صورت نمی‌دهد؟ این در حالی است که گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که وزارت دفاع آمریکا پروژه‌ای پنج ساله در بازه زمانی 2007 تا 2012 به مبلغ 22 میلیون دلار را صرف تحقیقات در‏مورد بشقاب‌پرنده‌ها و اشیای ناشناس انجام داده است. طبق گزارش نیویورک تایمز در این خصوص، تایید شده که از میان 600 میلیارد دلار بودجه سالانه ارتش آمریکا در سال 2017، 22 میلیون دلار آن صرف تحقیقات بر روی موجودات فرازمینی و بشقاب‌پرنده‌ها شده است.
در این گزارش تصریح شده که پنتاگون هر چند می‌گوید که این برنامه در سال 2012 متوقف شده است، اما شواهد نشان می‌دهد که تحقیقات در این مورد هنوز ادامه دارد. این برنامه در سایه که هنوز بخش‌هایی از آن طبقه‌بندی شده باقی مانده ابتدا توسط هری رید سناتور دموکرات ایالت نوادا و رهبر اکثریت سنا در آن سال پیشتیبانی و بخش اعظمی از بودجه آن نیز از سوی رابرت بیگلو یک سرمایه دار نزدیک به سناتور رید برای یک شرکت تحقیقاتی تامین شده است.
در سال 2017، شخص بیگلو در برنامه 60 دقیقه تلویزیون سی‌بی‌سی آمریکا به صراحت اعلام کرد که مطمئن است موجودات فرازمینی وجود دارند و از زمین بازدید می‌کنند. در شرکت بیگلو که در لاس وگاس قرار دارد، فیلم‌ها و اسنادی در مورد رویارویی اشیاء ناشناخته با هواپیماهای آمریکایی مورد برررسی قرار گرفته که یک نمونه از آن مربوط به برخورد و تعقیب و گریز دو هواپیمای جنگنده آمریکایی با یک جسم بیضی شکل سفید رنگ بوده است.
ضد و نقیض‌ها درمورد یوفوها
در حالی که به غیر از سناتور رید، دو سناتور دموکرات دیگر نیز از تحقیقات بر روی این برنامه حمایت کرده‌ بودند و اکنون هر دو در قید حیات هم نیستند و سناتور رید نیز بازنشسته شده است، سارا سیگر اخترشناس در دانشگاه ام آی تی آمریکا به نیویورک تایمز گفته بود: گاهی اطلاعات داده شده از سوی مردم در مورد رویت بشقاب‏پرنده‌ها ارزش بررسی جدی دارد؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که ما همچنان با پدیده‌هایی مواجه هستیم که نمی‌توانیم توضیحی علمی درمورد آنها داشته باشیم.
این در حالی است که جیمز اوبرگ مهندس شاتل فضایی ناسا و مولف 10 کتاب در مورد فضاپیما تاکید می‌کند: هرچند از تحقیقات جدید در مورد بشقاب‌پرنده‌ها استقبال می‌کنم، اما معقتدم که این اشیاء ناشناس می‌تواند در مواردی بخشی از پروژه‌های محرمانه انسانی باشد که به شدت مخفی نگه‌داشته می‌شود و از این رو دست‌اندرکاران آنها می‌کوشند با دامن زدن به شایعات این چنینی، افکار عمومی را از این برنامه‌های محرمانه منحرف کنند.
با این حال برخی از مقامات آمریکایی همچنان با صراحت درمورد بشقاب‌پرنده‌ها تاکید می‌کنند که شواهدی جدی مبنی بر حضور آنها در زمین وجود دارد و حالا مسئله اساسی نیز این است که اگر چه پنتاگون می‌گوید در سال 2012 تحقیقات روی این زمینه را متوقف کرده، اما هنوز مشخص نیست که آیا به راستی این پرونده که به عملیات ‏X-Files‏ شناخته می‌شود از دستور کار خارج شده یا اینکه با شدت و بودجه بیشتری ادامه دارد؟
طبق گفته الیزوندو که زمانی سرپرست این پروژه در ارتش آمریکا بوده و سپس استعفا داده است، ممکن است تنها بودجه دولتی در این خصوص قطع شده باشد، اما همچنان فعالیت‌ها زیر نظر جانشینس که از ذکر نام او خودداری کرده، ادامه دارد.
طبق گزارش گاردین، اگر چه این اطلاعات ممکن است به توهم توطئه دامن بزند، اما نیک پوپ مدیر سابق تحقیقات بر روی بشقاب پرنده‌ها در دولت انگلیس، معتقد است که احتمالاً اشیاء ناشناخته وجود دارد، اما ما هنوز نمی‌دانیم که آنها دقیقاً چه چیزی هستند. ما نیز مانند همکاران آمریکایی خود به مجلس توضیح داده‌ایم که هیچگونه فعالیت محرمانه جهت تحقیقات در مورد یوفوها در انگلستان وجود ندارد.
با این حال ناظران معتقدند که به غیر از بودجه های اعلام شده نظیر 22 میلیون دلاری که هر سال ایالات متحده برای 5 سال برای تحقیقات روی یوفوها اختصاص داده، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مخفی در زمینه مطالعات روی موجودات فرازمینی و بشقاب‌پرنده صورت گرفته که از دید انظار عمومی پنهان است و مراجع رسمی سعی دارند که این تحقیقات را غیر دولتی معرفی کنند. همچنین اختصاص این 22 میلیون دلار برای تحقیق روی بشقاب پرنده‌ها هر چند مبلغی قابل توجه محسوب می‌شود، اما وقتی در کنار صدها میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکا قرار می‌گیرد، به ناگهان رقمی ناچیز و پروژه‌ای کوچک جلوه می‌‌کند.
طبق گزارش گاردین، اگر چه دولت آمریکا اعلام کرده که در سال 2012 پرونده این تحقیقات را بسته و انگلستان نیز در سال 2013 با بررسی 52 هزار صفحه اطلاعات خبر داد که پس از 50 سال تحقیق به این نتیجه رسیده که هیچ مدارکی دال بر وجود یوفوها وجود ندارد، اما بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق ایالات متحده پیش از تمامی این گزارش‌ها زمانی تصریح کرده بود: آن زمان که در کاخ سفید بودم، سعی داشتم بدانم آیا عملیاتی مخفی در‏مورد یوفوها جریان دارد یا خیر؟ نتیجه کار من این شد که اگر چنین چیزی واقعاً وجود داشت، از من پنهان نگه داشته می‌شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: