کد خبر: ۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
حملات پراکنده عليه نيروهاي آمريکايي در عراق که تاکنون به مرگ دست کم دو نفر از اين نيروها منجر شده، در شرايطي رقم مي‌خورد که کنگره ايالات متحده طي روزهاي گذشته قطعنامه‌اي را در راستاي کاهش اختيارات رئيس جمهور پيرامون اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران به تصويب رساند؛ قطعنامه‌اي که بر اساس آن دونالد ترامپ ديگر قادر نخواهد بود .

آرمان ملي: حملات پراکنده عليه نيروهاي آمريکايي در عراق که تاکنون به مرگ دست کم دو نفر از اين نيروها منجر شده، در شرايطي رقم مي‌خورد که کنگره ايالات متحده طي روزهاي گذشته قطعنامه‌اي را در راستاي کاهش اختيارات رئيس جمهور پيرامون اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران به تصويب رساند؛ قطعنامه‌اي که بر اساس آن دونالد ترامپ ديگر قادر نخواهد بود دستور حمله محدود يا گسترده عليه ايران را صادر کند. با اين وجود اتفاقاتي در جريان است که مصوبه کنگره را بي‌اثر کند و راهي براي جنگ طلبان باز بگذارد که بتوانند گزينه نظامي عليه ايران را روي ميز داشته باشند. حملات اخير به نيروهاي آمريکايي در عراق سبب شده است که ارتش ايالات متحده نيز طي عمليات‌هايي انتقام جويانه اقدام به تلافي کرده و مواضع برخي گروه‌ها در عراق نظير حشدالشعبي يا کتائب حزب‌ا... را هدف قرار دهد. اکنون اما برخي رسانه‌هاي آمريکايي زمزمه‌هايي مبني بر احتمال حمله آمريکا به مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ايران را مطرح مي‌کنند. واشنگتن اگزمينر، نشريه‌اي نزديک به محافظه‌کاران آمريکا روز دوشنبه با اشاره به حملات اخير به نيروهاي آمريکايي در عراق، مسئوليت اين حملات را بر عهده ايران مي‌خواند و ادعا مي‌کند: «اين حملات به دستور سردار اسماعيل قاآني، فرمانده جديد سپاه قدس ايران انجام مي‌پذيرد. حملات تلافي جويانه نيروهاي آمريکايي به مواضع کتائب حزب‌ا... نيز اهميتي براي ايران ندارد و به همين دليل بايد در آينده نزديک منتظر حملاتي جديد از سوي ايران و گروه‌هاي نزديک به اين کشور بود». به نوشته اين نشريه آمريکايي، تاکنون حملات نيروهاي آمريکايي عليه مواضعي در داخل عراق بازدارنده نبوده و نمي‌تواند باعث توقف حملات عليه پايگاه‌ها و اماکن ديپلماتيک آمريکا در عراق شود؛ چرا که به ادعاي اين نشريه «معضل اصلي» ايران است.
استراتژي حمله محدود
نويسنده واشنگتن اگزمينر در ادامه از آلترناتيوي که پيش روي آمريکايي‌ها قرار دارد مي‌نويسد. او تصريح مي‌کند: «حملاتي که در روزهاي اخير شاهد آن هستيم يک تفاوت عمده با گذشته دارد؛ اينکه بر خلاف گذشته ايران ابايي از کشتن سربازان آمريکايي ندارد و آنها را هدف مي‌گيرد». در ادامه نويسنده تأکيد مي‌کند: «در شرايط کنوني آلترناتيوي مؤثر براي نيروهاي آمريکايي وجود دارد. اکنون فرصت مناسبي است که با توجه به شيوع کرونا در ايران و نارضايتي عمومي مردم، حملاتي محدود عليه مواضع سپاه پاسداران در داخل اين کشور انجام شود تا از يک سو ديگر شاهد حملات به مواضع آمريکا در عراق نباشيم و از سوي ديگر به احتمال زياد ايران به دنبال گرفتن انتقام اين حملات نخواهد رفت». شايد نتوان اين نوع نگاه را به تمام محافظه کاران آمريکايي نسبت داد اما مي‌توان يقين داشت که اتفاقات منطقه به خصوص عراق، سمت و سوي مناسبي را در پيش نگرفته‌اند و ادامه وضعيت کنوني مي‌تواند مواضع جنگ طلبان در آمريکا را تقويت کرده و راهي براي آنها به منظور ضربه زدن به ايران بگشايد.
فشار حداکثري ادامه خواهد داشت؟
يکي ديگر از گزينه‌هاي پيش روي آمريکا براي مقابله با ايران از نگاه محافظه کاران، ادامه روند تشديد فشارهاي اقتصادي و سياسي در چارچوب راهبرد «فشار حداکثري» است. نزديک بودن انتخابات رياست جمهوري آمريکا و عزم جزم دموکرات‌ها براي شکست دادن دونالد ترامپ سبب شده است که جمهوري خواهان و محافظه‌کاران آمريکايي در آغاز جنگ يا حمله محدود به ايران ترديد داشته باشند. بر اين اساس آنها در انديشکده‌هايي نظير «اتحاد عليه ايران هسته‌اي» تأکيد دارند که روند تحريم‌ها بايد همچنان حفظ شده و شرايطي پديد آيد که در گذر زمان، جمهوري اسلامي ايران وادار شود شروط آمريکا براي آغاز مذاکره و توافقي جديد را بپذيرد؛ توافقي که جايگزين برجام خواهد شد تا نگراني‌هاي غيرواقعي دولت ترامپ را برطرف کند. از سوي ديگر به رغم تبليغاتي که دولت ترامپ به راه‌انداخته، وضعيت اقتصاد آمريکا چندان مناسب نيست و بسياري از کارشناسان از احتمال آغاز بحران اقتصادي جديد در اين کشور سخن مي‌گويند. مطمئنا اين پارامتر تأثير بسزايي در تصميم‌گيري دولتمردان آمريکايي دارد؛ چرا که اگر پيش‌بيني برخي اقتصاددانان از احتمال وقوع بحران اقتصادي صحيح باشد و آمريکا ناگزير به مواجهه با اين بحران شود، آغاز يک جنگ جديد در توان اين کشور نخواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: