کد خبر: ۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فراگیری کرونا گرچه اتفاق مشترکی میان ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بود، اما مردم این کشورها رفتار و مواجهه یکسانی به‌ویژه در مؤلفه‌های اقتصادی با آن نداشتند.

سرویس سیاسی -فراگیری کرونا گرچه اتفاق مشترکی میان ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بود، اما مردم این کشورها رفتار و مواجهه یکسانی به‌ویژه در مؤلفه‌های اقتصادی با آن نداشتند. قفسه‌های فروشگاه‌ها در دو سوی اقیانوس اطلس در حالی با هجوم مردم کشورهای اروپایی و آمریکا از محصولات بهداشتی خالی شده که در ایران، فراوانی اقلام بهداشتی و رفتار معقول و معمول مردم در تهیه آنها، حتی سفیر انگلیس را نیز به تعجب واداشته است. رابرت مک ایر در صفحه شخصی خود تصویری را از یک فروشگاه در تهران منتشر کرده که قفسه‌های پر از دستمال کاغذی و خانمی‌را که به نحوی متعارف در حال برداشتن و خرید آن است، نشان می‌دهد. وی در همین حال با رویکردی قیاسی و لحنی نکوهش آلود خطاب به مردم انگلیس نوشته: «خرید امروز در تهران. موردی که شما خیلی نگرانش بودید.»
جالب اینجاست که دولت انگلیس هم از مردم این کشور خواسته است که از خرید بیش از نیاز خودداری کنند.
تصاویری که از قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها در غرب با شیوع کرونا، در فضای مجازی دست به دست می‌شود، منحصر در نقطه خاصی از اروپا و آمریکا نیست و مناطق مختلفی را شامل می‌شود؛ از جمله نیوجرسی، شیکاگو، بروکلین، پانوراما و... در آمریکا، شفیلد و لندن در انگلیس، سیدنی در استرالیا و شهرهای دیگری در آلمان، فرانسه، هلند، دانمارک و... . حتی فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم این کشورها به فروشگاه‌ها یورش می‌برند و بر سر خرید اقلام بهداشتی کتک‌کاری می‌کنند.
از ایران برایمان بفرستید!
یک خانم ایرانی مقیم آمریکا نیز با گوشی تلفن همراهش، صف طویل افرادی را که بیرون یک مرکز خرید در آمریکا با سبد خرید، ایستاده‌اند فیلم‌برداری و منتشر کرده است. وی می‌گوید: «45 دقیقه است که در صف ایستاده‌ام اما هنوز به ورودی این مرکز خرید نرسیده‌ام. از ایران برایمان بفرستید. به داد ما برسید. خیلی گناه داریم. شما همه چیز دارید. اینجا دستمال و غذا و نان و برنج گیرمان نمی‌آید.»
فیلم دیگری از فروشگاهی در دانمارک، عده‌ای را نشان می‌دهد که سریع، بی‌محابا و با نگرانی در حال برداشتن دستمال کاغذی هستند.
کلیپی هم در کالیفرنیا، محوطه بیرونی یک مرکز خرید را نشان می‌دهد که صفی بسیار طولانی برای ورود به آن ایجاد شده به‌طوری که این صف به داخل پارکینگ آن و دور ردیف‌های خودروهای پارک شده نیز کشیده شده است.
آرایش نظامی چاقوها
روی پیشخوان داروخانه!
 عجیب‌تر اینکه، تصویری از یک داروخانه در ایتالیا منتشر شده که در پیشخوان آن، حدود 15 چاقو که تیغه آن به طرف مشتری‌ها است، به فاصله کمی‌از هم قرار داده شده تا از هجوم آنها جلوگیری شود!
در آمریکا، پس از هجوم مردم به فروشگاه‌ها، قفل‌های رمزدار روی شوینده‌های بهداشتی نصب شده است!
اما خبرگزاری رویترز وضع آمریکا در زمان شیوع کرونا را این‌طور روایت کرده است: «همزمان با سپیده‌دم، هزاران نفر خارج از فروشگاه‌های زنجیره‌ای صف بسته‌اند تا به محض باز شدن فروشگاه‌ها، بتوانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.» «ساعت ۸ صبح فروشگاه «تارگت» در «یونیون» نیوجرسی باز می‌شود و پس از ۵ دقیقه تمام موجودی شیر و آب بسته‌بندی شده به پایان می‌رسد.» «در شهر «آستین» تگزاس، سوخت در برخی از پمپ بنزین‌ها تمام می‌شود.» «در شهر «فیرفاکس» ویرجینیا یک بطری محلول سفیدکننده هم پیدا نمی‌شود.» «برای جبران کمبودها و افزایش قیمت، فروشگاه‌ها فروش مواد غذایی و مخصوصاًًٌ ضدعفونی‌کننده‌ها را جیره‌بندی کرده‌اند.»
واکنش غیرمتعارف مردم در اروپا و آمریکا به شیوع کرونا و نیز نمایان شدن ضعف نظام درمانی آنها، در شرایطی است که این کشورها نه در تحریم قرار دارند نه هدف حملات رسانه‌ای. در حالیکه ایران تحت تحریم‌های ضد انسانی آمریکا و اروپا و امپراتوری رسانه‌ای دروغ و فریب است که با خط دهی، حمایت و پشتیبانی این کشورها، امنیت روانی ملت ایران را هدف گرفته‌اند. در چنین شرایطی، توانایی‌های ایران در مبارزه با کرونا، تحسین و شگفتی ناظران جهانی را در پی داشته است.
کریستف‌ هاملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفته است: جمهوری اسلامی ایران در تدوین نظام خدمات پایه سلامت، ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت‌های بهداشتی موفقیت‌های گسترده داشته است و تجریبات آن قابل انتقال به سایر کشورها است. وی ایران را دارای پیشرفته‌ترین نظام درمانی منطقه دانسته است.
همچنین ریچارد برنان، عضو تیم اعزامی‌سازمان جهانی بهداشت به ایران برای بررسی وضعیت مدیریت بیماری کووید 19، اعلام کرده است: ویروس کرونا، یک ویروس جدید، پیچیده و نوپدید است، اما نظام سلامت ایران هم بسیار قدرتمند و مدرن است. در ایران اقدامات بسیار خوبی در مجموعه حاکمیت و جامعه انجام شده و اطمینان دارم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در زمینه مقابله با ویروس کرونا خواهیم بود.
پایگاه آمریکایی میدل‌ایست مانیتور نیز در گزارشی با‌ اشاره به نشاط و جدیت نیروهای درمانی در ایران نوشت که آنها با روحیه بالا به جنگ با ویروس کرونا رفته‌اند و در کنار مردم قرار دارند.
وضعیت نامناسب غرب در مواجهه با کرونا، بیش از پیش واقعیت این جوامع، ضعف و کمبود فرهنگی آنها را آشکار ساخت و با نمایان ساختن ماهیت دروغین تبلیغات جریان غربگرا و تحقیرکنندگان ملت ایران به نفع غرب، این طیف را به سوگ نشاند.
نمای زیبای ایثار و خدمت‌رسانی
اما همزمان با این وضعیت فاجعه‌بار در اروپا و آمریکا، پهنه ایران به‌نمایی زیبا و ماندگار از ایثار و فداکاری و خدمت‌رسانی مردم به همنوعان در مقابله با ویروس منحوس تبدیل شده است. تصویر امروز غرب، هجوم به فروشگاه‌ها برای غارت اقلام بهداشتی است اما در ایران، مردم همین کالاها را نذر
می‌کنند.
هزاران اکیپ برای ضدعفونی معابر و اماکن عمومی از سوی روحانیان، بسیجیان، هیئت‌های مذهبی، گروه‌های جهادی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی ‌و اقشار مختلف مردم تشکیل شده است. روحانیان با راه‌اندازی طرح «همراه جهادی» به بیمارستان‌ها رفته و در غیاب همراه بیماران در شرایط قرنطینه مبتلایان، با مهربانی و محبت مشغول پرستاری از آنها شده‌اند.
هشتگ «بخشش اجاره» در فضای مجازی، راه‌اندازی خط تولید ماسک به همت مساجد، فعالیت هزار شعبه هیئت رزمندگان اسلام برای مقابله با کرونا در قالب پویش «جهادگران سلامت»، بسیج یک هزار و 600 گروه جهادی به محوریت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) برای مبارزه با کرونا در مناطق محروم، تشکیل قرارگاه جهادی «حاج قاسم سلیمانی» در 24 استان کشور برای دانش‌آموزان بسیجی، حضور گسترده طلاب در بیمارستان‌ها برای کمک به نظام درمانی کشور و فعالیت بیش از ۷ هزار دانشجوی جهادی با کمک سازمان بسیج دانشجویی نیز گوشه‌های دیگری از نمای زیبای خدمت‌رسانی است. در زمینه موجودی کالاها نیز حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تأکید کرده که هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به‌وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت. روحیه فداکاری و خدمت‌رسانی و انگیزه مثال‌زدنی و همت بالای مردم علی‌رغم هجمه رسانه‌ای سنگین دشمن و تحریم‌های آمریکا و اروپا، بشارت‌دهنده آن است که ملت بزرگ ایران از این برهه سخت نیز سربلند و پیروز گذر خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: