کد خبر: ۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
ویروس کرونا و تشویش حاصل از این مهمان نا خواسته، این روز‌ها به تیتر اول تمام رسانه‌ها تبدیل شده است اما برخی از رسانه‌ها از این آب گل آلود در جهت تشویش بیشتر اذهان عمومی ماهی می‌گیرند و با بیان بخشی از واقعیت‌ها ترس از این بیماری را در دل مردم بیشتر می‌کنند.

آفتاب یزد گروه اجتماعی: ویروس کرونا و تشویش حاصل از این مهمان نا خواسته، این روز‌ها به تیتر اول تمام رسانه‌ها تبدیل شده است اما برخی از رسانه‌ها از این آب گل آلود در جهت تشویش بیشتر اذهان عمومی ماهی می‌گیرند و با بیان بخشی از واقعیت‌ها ترس از این بیماری را در دل مردم بیشتر می‌کنند. از جمله این رسانه‌ها می‌توان به صدا و سیما اشاره کرد که در برخی از برنامه‌های خود به قدری بیماری کرونا را سطحی و بی خطر معرفی می‌کند که برخی از افراد جامعه را بر آن میدارد تا به روال طبیعی زندگی خود برگردند و امروز هم شاهدهستیم که خیابان‌ها نسبت به روز‌های ابتدایی ورود این ویروس به کشور تا حد زیادی شلوغ‌تر شده است، از طرف دیگر هم برخی کارشناسان و پزشکان را به برنامه‌های مختلف خود دعوت می‌کند و با القای این موضوع که «همه باید ویروس کرونا را بگیرند»ترس و وحشت را بیشتر به جامعه تزریق می‌کند. این رفتار دوگانه و نامتعادل از رسانه‌ای مثل رسانه ملی که همه ابعاد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد جای بسی تعجب و تامل دارد!
>همه باید کرونا بگیرند!
در برنامه اخیر فرمول یک، علی ضیا مجری این برنامه یک فوق تخصص ریه را به برنامه دعوت کرده بود. خانم جوانی که در تک تک صحبت‌هایش استرس و اضطراب موج می‌زد. مهرناز اسدی، فوق تخصص ریه در این برنامه که مخاطبان زیادی دارد می‌گوید: «من جزو افرادی هستم که معتقدم همه باید ویروس کرونا را بگیرند خیلی از کسانی هم که با من کار می‌کنند همین باور را دارند. ما معتقدیم که این ویروس آنودرم در کل کره جهان وجود دارد اما بهتر است کاری کنیم که مردم عزیزمان همه‌با‌هم نگیرند، چون آن موقع تخت‌های بیمارستانی، دکتر‌ها، پرستاران و پرسنل بیمارستانی مان جوابگوی این حجم از جمعیت نیست. بهتر است همه را تقسیم کنیم و مردم یک سوم و یک چهارم به این بیماری مبتلا شوند.»
او در جواب علی ضیاء مجری برنامه که می‌گوید همگی بمیریم؟ می‌گوید:«مرگ و میر ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس‌های خشمگین کمتر است.» علی ضیاء در جواب می‌گوید کسی که دارو ندارد خب بیماری او را می‌کشد و این پزشک توضیح می‌دهد: «در اینکه مرگ و میر دارد شکی نیست اما میزان مرگ و میر آنفلوآنزا نسبت به کرونا بیشتر است.»
این موضوع به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و ترس و وحشت زیادی را به جامعه تزریق کرد. ترس از ابتلا به بیماری که هنوز هم خیلی‌ها آن را برابر با مرگ می‌دانند و حالا پزشکی در رسانه ملی اعلام می‌کند همه به این ویروس مبتلا خواهند شد! بدون شک این نوع بیان آن هم در یک برنامه زنده تلویزیونی به شدت هولناک و ترسناک است و این در حالی است که بدون شک رسانه ملی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی درباره بیماری کووید 19 باید خیلی بهتر و حساب شده‌تر از این عمل می‌کرد.
>فراگیری بیماری کرونا
فراگیری بیماری کرونا و اپیدمی شدن آن در جامعه امروز، در شرایطی است که متخصصان بر این باورند به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی در کشور ما، قواعد فراگیری آن شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. با این اوصاف اما بازهم این موضوع که «همه افراد جامعه به این بیماری مبتلا خواهند شد» غیر قابل باور به نظر می‌رسد. اپیدمیولوژیست‌های کشورمان می‌گویند کشور ما همچنان در سیر صعودی اپیدمی کووید ۱۹ قرار دارد و به‌دلیل ناقص بودن داده‌ها، نمی‌توان سیر آن را دقیق پیش‌بینی کرد، اما نکته قطعی این است که هر چه مردم بیشتر توصیه‌ها را رعایت کنند، این اپیدمی زودتر خاموش خواهد شد.
برای بررسی فراگیری این بیماری و صدق و صحت این موضوع که آیا همه مردم کشورمان به بیماری کووید 19 مبتلا خواهند شد یا نه؟ با مسعود مردانی فوق تخصص شناخته شده بیماری‌های عفونی و دبیر بورد عفونی ایران که این روز‌ها به وفور در برنامه‌های تلویزیونی حضورپیدا می‌کندگفت و گو کردیم. او در این خصوص گفت:«اینکه بگوییم همه به این بیماری مبتلا می‌شوند حرف درستی نیست، اپیدمیولوژیست‌های دانشگاه‌هاروارد پیش‌بینی می‌کنند که 30 تا 70 درصد مردم دنیا بعد از یک‌سال به این بیماری مبتلا می‌شوند و پس از آن بر علیه بیماری ایمن می‌شوند. وقتی 30 تا 70 درصد جمعیت دنیا نسبت به این بیماری ایمن شوند دیگر این بیماری نمی‌تواند بیماری خطرناکی باشد. یعنی به صورت اپیدمیک دیگر ظاهر نمی‌شود و روند آندمیک را طی می‌کند و به بیماری تبدیل می‌شود که در حد انتظار از آن نام برده می‌شود.»
او در ادامه تصریح کرد:«برای مثال سال گذشته امکان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا برای خیلی‌ها وجود داشت، این امکان برای بیماری سرما خودگی نیز وجود داشت. در سال آینده باز هم ابتلا به آنفلوآنزا و سرما خوردگی وجود دارد و به همان میزان نیز امکان ابتلا به بیماری کرونا وجود خواهد داشت، یعنی کرونا هم به بیماری‌های قبلی اضافه می‌شود. البته روند ابتلاء به این بیماری در کشور ما متفاوت است و من اعتقاد دارم که به جای 30درصد در کشور ما نزدیک به 60 تا 70 درصد مبتلا خواهیم شد چون مردم مسائل بهداشتی و فردی و اجتماعی شان را مثل سایر کشور‌ها رعایت نمی‌کنند در نتیجه سرعت انتقال سریع بیماری از یک فرد به افراد دیگر بیشتر اتفاق می‌افتد.
هیچ جای دنیا بروز موارد ابتلا به این بیماری مثل کشور ما نبوده است و این موضوع نشان می‌دهد که ما نسبت به سایر کشور‌ها ابتلای بیشتری به این بیماری خواهیم داشت.»
او در رابطه با توضیحات پزشک در برنامه فرمول یک گفت:«نه اصلا چنین چیزی نیست که بگوئیم همه به این بیماری مبتلا خواهند شد. من دبیر بورد عفونی ایران هستم، یعنی در کشور هر کس بخواهد دانشنامه عفونی بگیرد من باید امضا کنم،با این حال من چنین روندی را تائید نمی‌کنم. تعداد افرادی که باید با صدا و سیما صحبت کنند انگشت‌شمار است چون ما نمی‌خواهیم حرف نا مربوط به مردم بگوییم. چنین صحبت‌هایی مسلما باتشویش اذهان عمومی همراه خواهد بود. بزرگترین اپیدمیست‌های دنیا در‌هاروارد هستند و آن‌ها چنین روندی را پیش بینی کرده‌اند که تنها 30تا 70 درصد مردم دنیا در یک سال به این بیماری مبتلا خواهند شد که الان 2 ماه آن نیز گذشته است. ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که اگر 60تا 70 درصد مردم کشورمان به این بیماری مبتلا شوند دیگر اپیدمی نخواهدبود و به یک بیماری معمولی تبدیل خواهد شد.»
با این همه به نظر می‌رسد رسانه ملی به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی کرونا باید خیلی بهتر عمل می‌کرد و کارشناسان و متخصصان کاردانی را به برنامه دعوت می‌کرد تا این حد باعث تزریق رعب و وحشت به جامعه نشوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: