کد خبر: ۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
طی هفته‌های گذشته که روز‌های سخت کرونایی را پشت‌سرگذاشتیم، با مواردی رو به رو بودیم که در ابتدای امر فکر می‌کردیم تنها مختص کشور خودمان است اما حالا با گذشت زمان و درگیر شدن بیش از 100 کشور با کرونا ویروس، شاهدیم که چنین روندی تنها مختص کشور ما نیست و همه جای دنیا آسمان همین رنگ است

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: طی هفته‌های گذشته که روز‌های سخت کرونایی را پشت‌سرگذاشتیم، با مواردی رو به رو بودیم که در ابتدای امر فکر می‌کردیم تنها مختص کشور خودمان است اما حالا با گذشت زمان و درگیر شدن بیش از 100 کشور با کرونا ویروس، شاهدیم که چنین روندی تنها مختص کشور ما نیست و همه جای دنیا آسمان همین رنگ است، شکی در این موضوع نیست که اگر ورود کروناویروس به کشور زودتر مورد بررسی قرار می‌گرفت و یا اینکه مدیریت درستی در این خصوص لحاظ می‌شد، امروز شاهد این ابعاد از شیوع این بیماری در کشور نبودیم و مسلما تدابیر بهتر و بیشتری برای این موضوع‌اندیشیده می‌شد اما واقعیت این است که رفتار‌های هیجانی جوامع در مواجهه با یک بحران در تمام دنیا به یک صورت است و شباهت رفتاری جوامع را این روز‌ها حتی در رابطه با کشور‌های پیشرفته نیز شاهد هستیم.
>کمبود اقلام بهداشتی در همه دنیا
همان روز‌های اولی که ورود ویروس کرونا به کشورمان خبری شد به ناگهان ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کشورمان نایاب شد و بعد هم سر و کله احتکار کنندگان پیدا شد. بعد از آن کمتر داروخانه‌ای را پیدا می‌کردید که روی در ورودی ننوشته باشد « ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده موجود نیست!» همان لحظه‌ها بود که فکر کردیم این اتفاق نادر تنها در کشور ما رخ می‌دهد که عده‌ای نانشان را در خون ملت می‌زنند و می‌خورند اما بعد از چند روز که بیماری کرونا فراگیر شد و در تمام دنیا شیوع پیدا کرد دیدیم که در کشور‌های دیگر هم در بر همین پاشنه می‌چرخد و ماسک و مواد ضد عفونی کننده در کشور‌های دیگر هم نایاب شد.
به گزارش رسانه‌های خارجی، در همان روز‌های اول شیوع این بیماری ماسک تنفسی در بسیاری از فروشگاه‌های شهرهای مختلف از جمله پاریس و کولومبو در سریلانکا نایاب شد، در سئول پایتخت کره جنوبی هم کمبود ماسک موجب تشکیل صف‌های طولانی شده بود. در بریتانیا مشتریان بعضی از فروشگاه‌ها از جمله در لندن و کاردیف پس از نایاب شدن ژل ضدعفونی‌کننده دست، تنها نفری دو بطری از این محصول می‌توانستند بخرند. مقامات بریتانیا نگران بودند که بعضی از سودجویان با خرید عمده ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده و احتکار آنها، بخواهند این اقلام را به صورت آنلاین با قیمت‌های چند برابری بفروشند.
در آمریکا هم مشتریان با هجوم به بعضی فروشگاه‌ها قفسه‌های بطری‌های آب، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک‌های تنفسی را خالی کرده‌اند چرا که مرگ تعدادی از مبتلایان به کرونا در آمریکا موجب افزایش نگرانی مردم از جمله در نیویورک و لس‌آنجلس شده بود.
وضعیت بحرانی نبود ماسک و موادبهداشتی در حالی گریبان‌گیر نقاط مختلف جهان شده بود که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با پروپاگاندای رسانه‌ای سعی داشتند تا فضایی بحرانی و سیاه را از وضعیت ایران به نمایش بگذارند و بیش از پیش ویروس ترس را به جان مردم بیندازند.
>قفسه‌های خالی در فروشگاه‌ها
پیش از این شاهد بودیم که در مواجهه با یک بحران اولین واکنش مردم به ماجرا احتکار‌های خانگی بود، خیلی زود مردم اقدام به خرید اجناس مختلف می‌کردند و قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی از جنس می‌شد. خیلی‌ها درباره این موضوع مردم کشورمان را سرزنش کردند و آن را واکنش غیرعادی تلقی کردند. حتی روز گذشته که زمزمه‌هایی از قرنطینه‌شدن شهر تهران به گوش رسید شاهد بودیم که افراد زیادی به فروشگاه‌ها رفتند و به خرید اقلام ضروری مشغول شدند، اما این اتفاق تنها برای کشور ما رخ نداد بلکه در اکثر کشورهای دنیا مردم قفسه‌های فروشگاه‌ها را خالی کردند.
عکس‌های منتشر شده از سراسر جهان نشان می‌دهد مردم در اکثر نقاط جهان به دلیل ترس از کمبود مواد غذایی در اثر ویروس کرونا به تکاپوی خرید کالاهای اساسی افتاده‌اند. صف صندوق سوپرمارکت‌ها شلوغ است و قفسه‌های مخصوص برخی از مواد غذایی با ماندگاری بالا مانند ماکارونی، نودل، کنسرو‌ها خالی شده است. رول دستمال توالت نیز این روزها حکم طلا را دارد. فرقی هم ندارد کجای دنیا باشید.
در واکنش به ویدئو‌های منتشر شده از خرید مردم در فضای مجازی که بسیاری از موارد هم با خشونت و دعوا همراه بود و برخی آن را خرید وحشت نامیدند، فروشگاه‌ها در ایالات متحده و کانادا شروع به محدود کردن فروش تعداد دستمال توالت کرده‌اند به طوری که مشتریان تنها می‌توانند در یک بار مراجعه خرید کنند. برخی از سوپر مارکت‌ها در انگلستان مواد خود را تمام کردند. فروشگاه‌های مواد غذایی در استرالیا نگهبانان امنیتی را برای گشت زنی در کنار مشتریان استخدام کرده‌اند.
>کمبود تخت‌های بیمارستانی
حتی در کشور‌های پیشرفته
با افزایش بیماران کرونا در کشور با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه بودیم و مجبور به احداث بیمارستان‌های صحرایی شدیم. این اتفاقی بود که در کشور چین نیز رخ داد و حالا شاهدیم که ایتالیا نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.
چیزی که امروز شاهد آن هستیم این است که کمبود تخت‌های خالی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای بستری کردن بیماران مبتلا از یک‌سو و کمبود کیت‌های تشخیص مبتلایان از سوی دیگر این بحران را به معضلی جدی و جهانی تبدیل کرده است.
کره جنوبی پس از چین دومین کشوری است که به شدت تحت تاثیر کرونا ویروس قرار گرفته است. در حالی که در کره جنوبی روند شیوع کرونا سیر صعودی به خود گرفته و بیماران بسیاری نیازی به بستری شدن در بیمارستان دارند، اما کمبود تخت‌های خالی در بیمارستان‌ها باعث شده تا هزاران نفر درلیست انتظار قرار گرفته و درمان آن‌ها به تاخیر بیفتد. معاون وزیر بهداشت کره جنوبی گفته است در کلان شهر دئگو، ۲۳۰۰ نفر در فهرست انتظار قرار دارند تا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موقت بستری شوند.
در انگلیس نیز به عنوان یک کشور توسعه یافته، پزشکان هشدار دادند که کمبود تختخواب و کارکنان مراقبت‌های ویژه می‌تواند در پی شیوع ویروس کرونا در مقیاس بزرگ در این کشور فشار بسیاری را بر خدمات درمانی وارد کند. اطلاعات موجود در مورد تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه که در بدترین بیماری‌ها مانند ذات الریه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که انگلیس یکی از کمترین آمار را در اروپا به خود اختصاص داده است. نظرسنجی دانشکده مراقبت‌های ویژه انگلیس نشان داد بخش‌های مراقبت‌های ویژه به شدت تحت فشار قرار دارند؛ از هر ۵ بخش مراقبت‌های ویژه ۳ بخش فاقد کادر پزشکی و پرستار کامل هستند؛ همچنین یک پنجم از این بخش‌ها مجبور هستند حداقل هفته‌‌ای یکبار بیماران را به دلیل کمبود تخت به بیمارستان دیگر انتقال دهند. نتایج نظرسنجی دیگری که دیلی میل منتشر کرد نشان می‌دهد در حدود ۱۰۰ درصد از پزشکان انگلیسی اعتراف کردند که سازمان ملی تامین بهداشت و درمان کشورشان در صورت گسترش شیوع کرونا قادر به مقابله با این ویروس نبوده و ممکن است به زانو درآید.
مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری می‌گوید، در آمریکا با وجود آنکه شمار مبتلایان و قربانیان روند کندی از خود نشان می‌دهد، اما به گفته پزشکان اگر ویروس کرونا در این کشور به سطح بحرانی برسد و صد‌ها هزار بیمار نیاز به دستگاه اکسیژن پیدا کنند، آمریکا تجهیزات کافی پزشکی برای مدیریت این بحران را ندارد.
طبق گزارش‌های رسانه‌های خارجی در ایتالیا نیز بیمارستان‌ها چنان تحت فشار هستند که دکترها ناگزیرند تخت‌های آی سی یو را به بیمارانی اختصاص دهند که شانس زندگی بیشتری دارند. این در حالی است که راهرو‌های بیمارستان‌ها هم پر شده است از بیمارانی که به امید مداوا به بیمارستان آمده‌اند.
این روند نشان می‌دهد که کمبود‌ها و رفتار‌های هیجانی اجتماعی در همه کشور‌ها یکسان است و با اینکه می‌توان با یک مدیریت درست از خیلی از عواقب پیشگیری کرد اما آسمان همه جا همین رنگ است.
نام:
ایمیل:
* نظر: