کد خبر: ۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
برخی چهره‌های مشهور سیاست، ورزش و هنر در دنیا به کووید 19 مبتلا شده‌اند
از ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گرفته تا محمود صادقی و فاطمه رهبر نمایندگان دوره‌های گوناگون مجلس شورای اسلامی، از مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری تا حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات و محمدرضا راه‌چمنی سیاستمدار؛ این‌ها نام‌های آشنایی است .

گروه جامعه: از ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گرفته تا محمود صادقی و فاطمه رهبر نمایندگان دوره‌های گوناگون مجلس شورای اسلامی، از مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری تا حسین شیخ‌الاسلام دیپلمات و محمدرضا راه‌چمنی سیاستمدار؛ این‌ها نام‌های آشنایی است که با گسترش شیوع کووید 19 یا همان ویروس کرونا در ایران دچار این بیماری شدند و برخی از آن‌ها همچون رهبر، شیخ‌الاسلام و راه‌چمنی نیز تاب مقابله با آن را نیاورده و فوت کردند. حالا که ویروس کرونا به عنوان یک خطر همه‌گیری جهانی شناخته شده است، روز به روز اخباری از ابتلای چهره‌های مشهور جهان به این ویروس هم به گوش می‌رسد. ویروسی که در ابتلا به جایگاه فرد کار ندارد و سیاستمدار، ورزشکار، هنرمند و سایر مردم را یک جور مبتلا می‌کند.
در حالی که در ایران روند تعطیلی رویدادهای جمعی از جمله رویدادهای هنری و ورزشی با تاخیر انجام شد و تعطیلی رویدادهای مذهبی نیز کمابیش انجام می‌شود، در جهان تصمیم‌گیری در این موارد با سرعت بیشتری اجرایی شد، به طوری که با اولین نمونه مثبت کرونا در یک بسکتبالیست شاغل در لیگ بسکتبال آمریکا موسوم به NBA، این مسابقات متوقف شد. رقابت‌های لیگ‌های داخلی بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا، فرانسه و پرتغال هم که بعضا رقابت‌هایشان بدون تماشاگر برگزار می‌شد، حالا با شرایط تعلیق و حتی تصمیم‌گیری برای تعطیلی مواجه شده‌اند. این روند حتی روی رقابت‌های بین‌المللی مثل لیگ قهرمانان اروپا و یورو لیگ، بازی‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال، رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 و ... تاثیر گذاشته است و خبر می‌رسد که احتمال به تعویق افتادن المپیک 2020 و جام ملت‌های اروپا هم در آینده وجود دارد. رشته‌های دیگری همچون شطرنج، سنگنوردی، شمشیربازی، کشتی و ... نیز متوقف شده یا با احتیاط‌های فراوان برگزار می‌شوند. البته این تنها رویدادهای ورزشی نیستند که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند و اخبار حکایت از تعطیلی مراکز فرهنگی، هنری، تاریخی و تفریحی، از موزه لوور پاریس تا دیزنی‌لندهای آمریکا حکایت دارد.
علی‌رغم همه این احتیاط‌ها و تعطیلی‌ها، کرونا به سراغ چهره‌های مشهور بین‌المللی هم رفته است.
در دنیای ورزش، ماجرای ابتلای رودی گوبرت، ستاره تیم بسکتبال یوتا جاز از همه جالب توجه‌تر بود. پیش از اعلام ابتلای وی به کرونا، تصاویری از وی منتشر شده بود که در یک نشست خبری برای اثبات بی‏خطر بودن لمس سطوح گوناگون در دوره شیوع کرونا، میز، صندلی و میکروفون محل برگزاری نشست خبری را بارها به صورت نمایشی لمس می‌کند. با این حال تنها یکی دو روز بعد احساس سرماخوردگی شدید کرد. پزشکان اعلام کردند بیماری او آنفولانزا نیست بلکه شرایطی است که باعث التهاب مجاری تنفسی او شده است. در این شرایط بود که گوبرت بعد از اطلاع‌رسانی به مسئولان NBA پیش از دیدار یوتا جاز با اوکلاهماسیتی تست کرونا داد و آزمایش او مثبت اعلام شد. بعد از آن نتیجه آزمایش کرونای هم‌تیمی گوبرت، داناوان میچل هم مثبت اعلام شد و این دو، تا این لحظه تنها دو بازیکن لیگ NBA هستند که به صورت رسمی اعلام شده به ویروس کرونا مبتلا هستند. بعد از آن بود که NBA بازی یوتا جاز را معلق کرده و سپس اعلام کرد کلیه مسابقات این لیگ را به حالت تعلیق درآورده است. حالا این ستاره بسکتبال در پستی اینستاگرامی اعلام کرده است که به دلیل اینکه پیش از مثبت شدن تست کرونایش، سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی کرده و ممکن است دیگران را آلوده کرده باشد عذرخواهی می‌کند. گوبرت اشاره می‌کند که لمس کردن میکروفن و دستگاه‌های ضبط صدای خبرنگاران اشتباهی بود که او نباید مرتکب می‌شده. گوبرت دراین‌باره نوشت: «من در آن زمان اصلا نمی‌دانستم که مبتلا شده‌ام. من سهل‌انگاری کردم و هیچ بهانه‌ و توجیهی ندارم. امیدوارم ماجرای من زنگ خطری باشد و باعث شود همه این مسئله را جدی بگیرند. من با استفاده از این تجربه هر کاری در توانم باشد برای حمایت انجام خواهم داد تا به دیگران آموزش داده و مانع از شیوع بیشتر این ویروس بشوم».
در عین حال ابتلای یک بسکتبالیست عضو تیم بسکتبال رئال مادرید نیز باعث شده است که تیم‌های فوتبال و بسکتبال این باشگاه به قرنطینه بروند. پس از مثبت اعلام شدن آزمایش کرونا تامپ کینز یکی از بازیکنان بسکتبال تیم رئال مادرید، مشخص شد که لوکا یوویچ مهاجم صربستانی تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا که دوران مصدومیت خود را می‌گذراند، برای ریکاوری، از کیت ریکاوری همین بازیکنان بسکتبال در باشگاه استفاده کرد و از جمله در همان استخری که تامپ کینز حضور داشته شنا کرده است. به این ترتیب رئال همه بازیکنان این دو تیم را به قرنطینه در خانه با رعایت برنامه غذایی و تمرینات شخصی ملزم کرده و البته با توجه به اینکه لالیگا و رقابت‌های اروپایی نیز فعلا متوقف شده‌اند، مشکلی از این بابت نخواهد داشت. کرونا تمرینات بارسلونا و حتی کمپ تمرینی مشهور تیم‌های پایه بزرگ‏ترین رقیب رئال، یعنی لاماسیا را نیز موقتا تعطیل کرده است.
در دنیای فوتبال، تا به این جا تست کرونای میکل آرتتا (سرمربی آرسنال انگلیس)، هادسون اودوی (بازیکن چلسی انگلیس)، دنیله روگانی (بازیکن یوونتوس ایتالیا)، مانولو گابیادینی (بازیکن سامپدوریا ایتالیا)، مارتین اورتگا (رئیس باشگاه لگانس اسپانیا)، دنیز آیتکین (داور آلمانی) و تیمو هوبرس و جیمز هورن (بازیکنان هانوفر آلمان) مثبت اعلام شده است. این موضوع از آنجا جالب توجه است که برخی از این چهره‌ها در روزهای گذشته در مسابقات و تمرین‌های خود با بازیکنان هم تیمی و حریف و اعضای کادر فنی و مدیریتی باشگاه خود تماس داشته‌اند. برخی مانند بنجامین مندی (مدافع منچسترسیتی انگلیس) هم به دلیل ابتلای نزدیکانشان قرنطینه شده‌اند.  برندان راجرز سرمربی لسترسیتی انگلیس هم گفته که برخی از بازیکنانش علائم کووید 19 دارند.
کرونا به سراغ ورزشکاران رشته‌های ورزشی دیگر هم رفته است؛ از جمله فرناندو گاویریا (عضو تیم ملی دوچرخه‌سواری امارات) و دمیتری استراخف (دوچرخه‌سوار تیم گازپروم روس‌ولو) دچار این بیماری شده‌اند.
در جمع سیاستمداران معروف دنیا نیز جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، به‌دنبال ابتلای همسرش، سوفی گرگوار ترودو به کرونا، به مدت دو هفته قرنطینه می‌شود. روز پنجشنبه، آزمایش کرونای سوفی ترودو مثبت اعلام شد. همچنین یک عضو هیئت دیپلماتیک برزیل که چندی پیش با دونالد ترامپ، رئیس ایالات متحده آمریکا دیدار کرده بود نیز به کرونا مبتلا شده و حالا نگرانی‌هایی درباره ورود کرونا به کاخ سفید هم وجود دارد. البته به نظر می‌رسد ایران تا به این جا با فاصله فراوان از نظر ابتلای سیاستمداران به کرونا از دیگر کشورها فاصله دارد و با اعلام ابتلای علی‌اکبر ولایتی که برای وی 37 شغل برشمرده می‌شود، این فاصله بسیار بیشتر هم شده است!
در دنیای هنر، داغ‌ترین خبر این بود که تام هنکس ستاره هالیوودی اعلام کرد او و همسرش «ریتا ویسلسون» هر دو مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. تام هنکس بازیگر برنده اسکار و ۶۳ ساله آمریکایی که هم اکنون همراه با همسرش ریتا ویلسون برای بازی در فیلم جدیدش در استرالیا به سر می‌برد اعلام کرد پس از احساس خستگی، بدن درد و تب به همراه همسرش تست کرونا داده و جواب تست هر دوی آنها مثبت اعلام شده است. او همچنین گفت که هر دوی آنها تحت نظارت قرار دارند و تا هر زمان که نیاز باشد در قرنطینه خواهند ماند. هنکس برای بازی در فیلم جدیدی درباره الویس پریسلی به کارگردانی باز لورمن در استرالیا به سر می‌برد و طبق برنامه‌ریزی قرار بود فیلمبرداری این فیلم از روز دوشنبه هفته آینده آغاز شود.
به هر ترتیب به نظر می‌رسد که ویروس کرونا نه مرزها را می‌شناسد و نه به شغل افراد کاری دارد. بی‏احتیاطی و عدم رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه می‌تواند منجر به ابتلا شود و البته در این میان ابتلای افراد مشهور به این بیماری می‌تواند هم توجه جهانی را به مخاطرات و احتیاط‌های مربوط به آن جلب کند و هم باعث شود که مسئولان کنترل این بیماری را بیش از پیش جدی بگیرند.
نام:
ایمیل:
* نظر: