کد خبر: ۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
رهبر انقلاب: قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود
طی روزهای گذشته بر سر قرنطینه کردن و یا نکردن شهرها و همچنین عملکرد ستاد مقابله با کرونا بحث‌های فراوانی بود.

گروه سیاسی - طی روزهای گذشته بر سر قرنطینه کردن و یا نکردن شهرها و همچنین عملکرد ستاد مقابله با کرونا بحث‌های فراوانی بود. پس آنکه اصرار برخی چهره‌ها، گروه‏های سیاسی و همچنین جریان اصولگرایی، بر ریاست حسن روحانی در ستاد مقابله با کرونا ویروس در کشور تاکید داشتند و خواستار تحولاتی در این زمینه شدند، حالا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به طور رسمی اعلام کرد که برای خلوت کردن شهرها به میدان خواهد آمد. در همین راستا نیز رهبر انقلاب طی پیامی به سرلشگر باقری فرمان اقدامات لازم را برای مقابله با این بیماری را صادر کردند.
اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا که در کشور شناسایی شد بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه‌های مختلف بر قرنطینه شهرهایی که به آن مبتلا شده بودند اصرار داشتند، اما سیستم مدیریتی چنین تصمیمی را اتخاذ نکردند. اما به نظر می‌رسد اگر نیروهای مسلح اقدام به خلوت‌سازی خیابان‌ها کنند نیازها و اقدامات اولیه برای تامین نیازهای اساسی مردم بیش از گذشته ضروری است. در این میان دولت باید بتواند در یک اقدام هماهنگ با نیروهای مسلح این اقدام شبه‏قرنطینه‌ای را پوشش دهند. اقدامات صورت گرفته در روزهای آینده می‌تواند فضای کلی شهرها و مناسبات را تغییر دهد و این تغییر قطعا به تدبیر دوچندان نیاز دارد که باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
فرمان رهبر انقلاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا
آیت‌الله خامنه‌ای با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تاکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.
در متن فرمان رهبر معظم انقلاب آمده است: «سردار سرلشکر باقری،‌ با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلح تاکنون در زمینه‌ کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده، می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.»
سرلشکر باقری: روند خلوت کردن شهرها سازماندهی می‌شود
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از رصد کل ملت ایران ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد و تاکید کرد: روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود سازماندهی خواهد شد.
سردار سرلشگر محمد باقری روز جمعه درباره تصمیمات ویژه نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا‏(ع) نیروهای مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) گفت: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و درصورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‏گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‏شوند.
وی ادامه داد: کسانی مشکوک نیستند به منزل خود باز خواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا باید در مراکز مقدماتی مورد معاینه و رسیدگی معاینه قرار بگیرند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به دیگر مصوبات این جلسه اظهار کرد: مقرر شد تا هزار مورد درمانگاه ثابت یا سایر به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا در این رصد، معاینه بالینی صورت گیرد و مواردی که با دارو یا واگذاری ماسک و لوازم محافظتی لازم است، انجام شود. در حوزه درمان با تمام توان درخدمت خواهیم بود.
باقری با اشاره به دیگر تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) تصریح کرد: از جمله تصمیمات دیگر این بود که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود را انجام می‌دهند. این کار هم از امروز سازماندهی خواهد شد.
وی افزود: از ملت عزیز خواهش می‌کنم که به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنند و با کمکی که می‌کنند این زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم. اگر زنجیره ادامه پیدا کند، کنترل بیماری طولانی‌تر خواهد شد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات وزارت دفاع خاطرنشان کرد: در بخش لجستیک چه ماسک تخصصی N۹۵ که برای کادر بیمارستانی مورد نیاز هست و چه لباس مخصوص آنها، وزارت دفاع خط تولید بسیار مفصلی را ایجاد کرده است. در‏مورد کیت تشخیصی این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است، تولید شود.
باقری اضافه کرد: در‏خصوص ماسک‌های عمومی هم میزانی را که اعلام کردند از طریق مجموعه وزارت دفاع، سازمان‌های نیروهای مسلح و مجموعه‌های مردمی که از طریق بسیج اصناف و بسیج کشور سازماندهی شده و با تصمیم امروز توسعه چشمگیر پیدا خواهد کرد، به سرعت موضوع تجهیزات محافظتی مردمی را برطرف خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه از جمله مسائل اساسی و مشکل، کادر درمانی است که در این چند روز زحمت کشیدند، گفت: سازماندهی کردیم بسیجیان، دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقه‌مند هستند و تخصص دارند، بلافاصله به کار گرفته شوند. کسانی هم که نیاز به آموزش فشرده دارند، این کار انجام شود و در خدمت کادرهای درمانی باشند.
کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‏رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۱۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: