کد خبر: ۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
کرونا باعث شده ايرانيان نيز در همه جاي دنيا مثل ساير شهروندان کشورها به فکر بازگشت به کشورشان باشند اما عدم همکاري برخي ايرلاين‌ها و شرکت‌هاي هواپيمايي موجب شده تا ايراني‌ها ساعت‌ها در فرودگاه‌ها معطل بمانند و تکليف خود را ندانند.

آرمان ملي: کرونا باعث شده ايرانيان نيز در همه جاي دنيا مثل ساير شهروندان کشورها به فکر بازگشت به کشورشان باشند اما عدم همکاري برخي ايرلاين‌ها و شرکت‌هاي هواپيمايي موجب شده تا ايراني‌ها ساعت‌ها در فرودگاه‌ها معطل بمانند و تکليف خود را ندانند. رئيس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران با اشاره به سرگرداني شهروندان ايراني در خارج از کشور به دليل تعليق پروازهاي بين‌المللي و بلاتکليفي ايراني‌هايي که در خارج از کشور ساکن و يا شاغل هستند و قصد خروج از ايران را دارند اما با در بسته مرزها مواجه شده‌اند، گفت: تقريبا تمام راه‌هاي ورودي و خروجي کشور قفل شده و فقط يک پرواز خارجي با قيمتي ناجوانمردانه باقي مانده است.
برگشت مسافران خارجي
شيوع ويروس کرونا باعث شده تا بسياري از پروازهاي بين‌المللي نيز تحت الشعاع قرار گيرند و بسياري از کشورهاي مبدا يا مقصد از اعزام يا پذيرش مسافر استنکاف ورزند. اين مساله در مورد کشورهاي همسايه و کشورهاي اروپايي نيز به طور يکسان بوده است. هر چند سفارت ايران در ابوظبي اعلام کرده که با همکاري وزارت خارجه امارات عربي متحده و هماهنگي‌هاي به عمل آمده از سوي اين سفارتخانه و وزارت امور خارجه کشورمان با جهات ذي‌ربط، سازمان هواپيمايي کشور امارات مجوز پرواز تا تاريخ اول فروردين ماه 1399 (20 مارس 2020) به ايران را صادر کرده است. از سوي ديگر هواپيمايي امارات پروازها از مبدا و به مقصد ايران را به مدت يک هفته لغو و اعلام کرد که ممکن است اين روند تمديد شود و در اين مدت، مشکلاتي براي هموطنان ايراني که به امارات سفر کرده و يا در آن جا حضور داشتند،‌ ايجاد شد. در اين مدت در پي تلاش‌ها و پيگيري‌هاي انجام شده سازمان هواپيمايي امارات چند مجوز را براي هواپيماهاي ايراني به منظور انتقال مسافران ايراني از امارات به ايران صادر و هموطنان ايراني از طريق اين پروازها به کشور بازگشتند. با اين حال سخنگوي وزارت امور خارجه نيز با اشاره به انتقال اولين گروه شهروندان بحريني به کشورشان اظهار داشته: وزارت امور خارجه در راستاي اقدامات انسان دوستانه براي انتقال شهروندان خارجي به کشورهاي متبوع خود تلاش‌هايي را صورت داد و در نتيجه اقدامات و هماهنگي‌هاي مکرر با وزارت خارجه سلطنت عمان، صبح سه‌شنبه20 اسفند نخستين گروه از شهروندان بحريني عازم کشورشان شدند. سيد عباس موسوي افزود: ايران با تقدير ويژه از دولت عمان و ارج نهادن به رويکرد انساني آن کشور براي همکاري و اهتمام در اين اقدام بشردوستانه، اميدوار است با تعامل مثبت از سوي دولت بحرين و استمرار اين روند، ساير شهروندان بحريني در ايران نيز طبق برنامه تنظيم شده به ميهن خود بازگردند. با اين حال بسياري از مسافران ايراني در فرودگاه‌هاي بين‌المللي کشورهاي ديگر سرگردان ماندند و منتظر مساعدت مسئولان کشورمان و کشورهاي مبدا هستند تا به کشور بازگردند.
درماندگي مسافران ايراني
سرايت ويروس کرونا به ايران تمام مرز‌هاي هوايي، زميني و دريايي کشور را تحت تاثير قرار داده است. کشور‌هاي همسايه از جمله عراق، ترکيه، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عمان، امارات و کويت مرز‌هاي مشترک با ايران را مسدود کرده‌اند و برنامه پروازي شرکت‌هاي خارجي به ايران نيز تعليق شده است. شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي هم اجازه پرواز به ساير کشور‌ها را ندارند. ايسنا نوشت، گزارش‌هاي تاييدشده‌اي از سرگرداني شهروندان ايراني در فرودگاه‌هاي کشور‌هاي ترکيه، امارات و هندوستان وجود دارد که وزارت خارجه در روز‌هاي گذشته براي بازگرداندن آن‌ها به کشور اقداماتي انجام داده است، اما تعدادي از شهروندان ايراني در ساير کشور‌ها هستند که پيش از تاييد شيوع کرونا در ايران، از کشور خارج شده و اينک قصد بازگشت دارند و درحالي‌که اعتبار ويزا و پول‌شان رو به پايان است، اين روز‌ها را در سالن ترانزيت فرودگاه‌هاي بين‌المللي سپري مي‌کنند. مسدود شدن مرز‌هاي هوايي و زميني، خروج اتباع خارجي و ايراني‌هايي را که در خارج از کشور شاغل و ساکن بوده‌اند هم دچار مشکل کرده است. حرمت‌ا... رفيعي رئيس هيات‌مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و هوايي ايران با اشاره به وضع پيش‌آمده، اظهار کرد: تقريبا همه راه‌هاي ورودي و خروجي کشور قفل شده است و پرواز بين‌المللي انجام نمي‌شود. پرواز‌هاي محدود هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز به تازگي تعليق شده و آخرين پرواز آن هفته آينده انجام مي‌شود. فقط هواپيمايي قطر يک پرواز بين تهران و دوحه دارد که قيمت آن در اين شرايط وحشتناک و ناجوانمردانه بالا است و جاي خالي هم ندارد. ضرورت دارد متوليان در اين‌باره رايزني کنند. او با انتقاد از عملکرد سازمان هواپيمايي و برخي سفارتخانه‌ها در شرايط موجود، گفت: اين درست نيست که در مواقع بحراني و چالشي، توپ را به زمين ديگران بيندازيم و بگوييم کشور‌هاي ديگر با ما همکاري نمي‌کنند و خود را در حاشيه امن قرار دهيم. پس وظيفه دستگاه ديپلماسي و سازمان هواپيمايي چيست؟ چرا ايراني‌ها بايد در شرايط نامناسب در فرودگاه‌هاي کشور‌هاي ديگر سرگردان بمانند و هيچ امکاناتي در اختيارشان قرار داده نشود؟ رفيعي افزود: براساس کنوانسيون‌هاي بين‌المللي، ايرلايني که هنگام رفت به مسافر خدمات داده بايد در برگشت سرويس دهد، اما ايرلاين‌هايي که مسافران ايراني از آن‌ها بليت تهيه کرده‌اند، نه تنها اين کار را انجام نداده‌اند که مسافر را بدون جا و غذا در فرودگاه رها کرده‌اند. در اين مواقع چنانچه سازمان هواپيمايي به هر دليل نمي‌تواند مجوز پرواز بگيرد، سفارتخانه‌ها بايد فعال‌تر عمل و به وضعيت مردم رسيدگي کنند، براي آن‌ها اقامتگاهي درنظر بگيرند و از سرگرداني در فرودگاه‌ها نجات‌شان دهند. البته وزارت خارجه اقداماتي براي بازگرداندن برخي مسافران از هند، ترکيه و امارات انجام داد، اما سرنوشت شهروندان مانده در کشور‌هاي ديگر چه مي‌شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر: