کد خبر: ۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
همان‌طور که وزیر بهداشت به وزیر کشور و وزیر نفت نامه‌های جداگانه نوشته و درخواست کرده تدابیری اتخاذ شود تا سفر‌های نوروزی کاهش پیدا کند، سایر اخبار کرونایی هم نشان می‌دهد همکاری مردم، اولین و آخرین گزینه برای غلبه بر کروناست.

سرویس جامعه جوان آنلاین: همان‌طور که وزیر بهداشت به وزیر کشور و وزیر نفت نامه‌های جداگانه نوشته و درخواست کرده تدابیری اتخاذ شود تا سفر‌های نوروزی کاهش پیدا کند، سایر اخبار کرونایی هم نشان می‌دهد همکاری مردم، اولین و آخرین گزینه برای غلبه بر کروناست. از آن طرف هم خبر می‌رسد اوضاع کرونا در کشور‌های غربی رو به وخامت گذاشته است. در استرالیا بحران دستمال توالت به وجود آمده و آمار سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کیفیت بهداشتی ایران در مقابله با کرونا، در مواردی دو برابر بهتر از بهداشت امریکایی‌ها بوده است. نیرو‌های قضایی، نظامی و انتظامی کشورمان هم بیکار ننشسته‌اند و در کنار افزایش ظرفیت تولید موارد موردنیاز برای مقابله با کووید - ۱۹، اخبار هر روزه‌ای از چند ده میلیون کشفیات اقلام بهداشتی منتشر می‌شود. همچنین خبر رسیده که دادگاه متهمان احتکار اقلام بهداشتی، شنبه به‌صورت علنی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره جدیدترین آمار ابتلا به کرونا در کشور گفت: براساس یافته‌های آزمایشگاهی تا روزگذشته، ۵۸۶ مورد جدید قطعی ابتلا به کووید -۱۹ در کشور شناسایی شد که متأسفانه از این موارد جدید، ۱۵تن جان باختند. کیانوش جهانپور گفت: بر این اساس کل موارد ابتلای قطعی کروناویروس جدید در کشور ۲ هزار و ۹۲۲ و مجموع موارد فوتی آن ۹۲تن گزارش شده است.
وی با اشاره به افزایش آمار بهبودیافتگان بیماری هم گفت: در مجموع ۵۵۲ تن از بیماران نیز بهبود یافته‌اند.
مردم سفر‌های نوروزی را کمتر کنند
خانه، امن‌ترین مکان برای مقابله با کروناست. در همین راستا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا طی نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خواستار اتخاذ تمهیداتی با رویکرد ترغیب مردم در جهت کاهش سفر‌های نوروزی و در راستای برنامه کنترل بیماری کرونا شد.
سعید نمکی در این نامه خطاب به رحمانی فضلی تصریح کرده است: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به موازات تلاش‌های انجام‌شده به منظور کنترل بیماری مذکور، خواهشمند است تمهیداتی اتخاذ فرمایید تا ستاد هماهنگی سفر‌های نوروزی در آن وزارت و در استان‌ها با رویکرد ترغیب مردم در جهت کاهش سفر‌های نوروزی و در راستای حمایت از برنامه‌های کنترل بیماری یادشده اقدام کنند.
وزیر بهداشت همچنین در نامه‌ای به بیژن زنگنه، وزیر نفت بر ضرورت رعایت همه استاندارد‌های لازم در جایگاه‌های ارائه سوخت از جمله به حداقل رساندن ارتباط مردم با نازل‌های سوخت و حفاظت ایمنی ارائه‌دهندگان خدمت در جایگاه‌های سوخت‌گیری تأکید کرده است.
نمکی در این نامه نوشته است: یکی از عوامل انتقال ویروس و سرایت بیماری از طریق نازل‌های جایگاه‌های بنزین است، بنابراین به منظور ارائه خدمات مناسب و به موقع به مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های بهداشتی و نظارت، کنترل و مقابله با بیماری ناشی از کرونا ویروس خواهشمند است، دستور فرمایید ضمن رعایت تمامی استاندارد‌های لازم در جایگاه‌های ارائه سوخت، ترتیبی اتخاذ شود تا حداقل ارتباط مردم با نازل‌های سوخت صورت پذیرد.
ایران ۲ برابر امریکا موفق‌تر در مقابله با کرونا
ویروس کرونا مختص کشور ما نیست، از اروپا گرفته تا امریکا همه را درگیر خودش کرده است. نحوه برخورد مسئولان غربی با این بیماری هم سوژه خبرگزاری‌ها و نهاد‌های بین‌المللی شده است؛ به گونه‌ای که آمار سازمان بهداشت جهانی وضعیت امریکا را در تمهیدات کرونایی خوب توصیف نمی‌کند. مطابق آمار‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی تا روزگذشته میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در میان کل مبتلایان در امریکا ۸/ ۵ درصد و میزان بهبود‌یافتگان ۷/ ۸ درصد است، اما مطابق همین آمار سازمان بهداشت جهانی میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در میان کل مبتلایان در ایران ۳/۳ درصد و میزان بهبودیافتگان ۶/ ۱۸ است.
جالب آنکه چند روز پیش ترامپ در سخنانی مدعی شده بود: «ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم، ما واقعاً می‌خواهیم و علاقه داریم که به ایرانی‌ها کمک کنیم. تنها کاری که باید بکنند این است که از ما بخواهند!
بحران دستمال در استرالیا
به دنبال اعلان رسمی دولت استرالیا مبنی بر شناسایی ۵۰ مبتلا به ویروس کرونا، دستمال توالت و مواد بهداشتی و شوینده در این کشور با کمبود روبه‌رو شد. بنا بر مطلبی که روزنامه گاردین نوشته است، این کمبود فقط به دستمال کاغذی ختم نمی‌شود بلکه استرالیایی‌ها برای خرید موادغذایی، چون برنج، ماکارونی و کنسرو مقابل فروشگاه‌ها در صف ایستاده‌اند و قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی از این اقلام است. این اتفاق در حالی در استرالیا رقم خورده که شبکه‌های مجازی این کشور تصاویر قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها را دست به دست می‌کنند و ضمن آن از مسئولانشان انتقاد می‌کنند. همچنین ویدئو‌های دیگری هم از سایر کشو‌های اروپایی مثل آلمان منتشرشده که در آن مردم برای خرید ماسک و دستکش ساعت‌ها صف‌های چند صدنفری تشکیل داده و به محض بازشدن فروشگاه به آن هجوم می‌برند.
ادامه کشفیات چند ده میلیونی محتکران
سخنگوی سازمان تعزیرات هم اظهار کرد: ۷میلیون عدد ماسک در ۱۰روز گذشته کشف و ضبط شده است. همچنین توقیف ۸۵میلیون و ۴۰ هزار دستکش، ۱۸تن ژل ضدعفونی و ۷هزار لیتر الکل با همکاری وزارتخانه‌های صمت، بهداشت، دفاع و نیروی انتظامی و سپاه انجام شده است.
همچنین فرمانده انتظامی تهران بزرگ از کشف بیش از ۴۶ میلیون دستکش از چهار انبار بزرگ در جنوب تهران خبر داده است.
سردار رحیمی با بیان اینکه این دستکش‌ها بالغ بر یک ماه است که ترخیص شده، گفت:‌متأسفانه ۲۰ روز است که این دستکش‌ها در انبار‌ها نگهداری می‌شوند در حالی که باید در مراکز توزیع عرضه می‌شدند. سردار رحیمی با اشاره به اینکه علاوه بر این مورد، ۱۲پرونده در این خصوص نیز از قبل تحویل‌مراجع قضایی شده و همین روز‌ها دادگا هشان به صورت علنی برگزار خواهد شد، افزود: اقلام بهداشتی کشف شده در اختیار نهاد‌های مربوطه قرار خواهد گرفت تا نسبت به توزیع آن اقدام شود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان از شهروندان خواست که هرگونه موارد غیرقانونی و اطلاعات خود از احتکار موادبهداشتی و ضدعفونی کننده را از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.
محاکمه علنی محتکران، شنبه
گفتنی است پس از اعلام رئیس دستگاه قضا مبنی بر برخورد بدون اغماض با محتکران، دادگاه متهمان احتکار اقلام بهداشتی به صورت فوق‌العاده و به ریاست قاضی صلواتی شنبه ۱۷ اسفند به صورت علنی برگزار می‌شود.
متهمان این پرونده «رضا ستوده»، «ابوبکر کووایوو تابعیت تاجیکستان»، «یونس احراروو تابعیت تاجیکستان»، «کریم ستوده»، «ناظم میزایف تابعیت تاجیکستان»، «سعید عباسی قلعه جوق» و «مهرداد حاذقی کلوانق» به اخلال کلان در امر توزیع مایحتاج عمومی متهم هستند. همچنین «بهروز رسولی اصل»، «حمید غفاری» و «سهیل حاتمی‌پور» دیگر متهمان این پرونده هستند که روز شنبه محاکمه خواهند شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: