کد خبر: ۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
آفتاب یزد در گفت و گو با رئیس سازمان نظام پرستاری به بررسی مشکلات این صنف به بهانه شیوع ویروس اخیر پرداخته است. حالا که این روزها همه چشم‌شان به کادرهای درمانی و پرستاران است بهتر است مسئولان نیز حمایت ویژه‌ای از این صنف کنند.

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها، بیشتر از هر شغل دیگری در معرض خطر کرونا هستند؛ در این بین اما پرستاران در خط مقدم خطر ایستاده اند، این اقشار که تا پیش از این هم در شرایط سخت کاری به سر می‌بردند، امروز سخت‌تر از گذشته در حال فعالیت هستند اما از فشار کار دم نمی‌زننده آن‌ها قهرمانانی هستند که این روزها بیش از پیش نقش آفرینی می‌کنند و حقیقتا خوش می‌درخشند. اما همه چیز به همین راحتی و آسودگی نیست، این قشر زحمت کش با مشکلات و سختی‌های فراوانی رو به رو هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود اقلام ضروری بهداشتی اشاره کرد، ساعت کاری آن‌ها پیش از این هم فشرده بود اما حالا کار فشرده آن‌ها و زحمت‌های شبانه روزیشان بیش از گذشته رخ نمایی می‌کند. برای بررسی این موضوع با محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری به گفت و گو نشستیم
او در خصوص مشکلات امروز نظام پرستاری گفت:«پرستار در نظام سلامت تنها کار پرستاری خود را نمی‌کند، بلکه باید همزمان حامی و مدافع حقوق بیمار و خانواده او بوده و پاسخگوی بی‌چون و چرا به سیستم و مسئولان سلسله مراتب یا غیر سلسله مراتب خود باشد. پرستار؛ پاسخگویی مهربان به مردم و مراجعه کنندگان مراکز درمانی، تکمیل کننده خدمات پزشکان و سایر همکاران تیم سلامت و جمع و جور کننده هر کار و مسئولیتی است که از دیگران بر زمین می‌ماند. به همین دلیل هم ما نامه‌ای به رئیس مجلس نوشتیم و طی آن درخواست کردیم در نظام سلامت، از پرستار گرفته تا پزشک و غیره، کسانی که در اثر کرونا جان خودشان را از دست می‌دهند به عنوان شهید خدمت محسوب شوند، اما چیزی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها شاهد آن هستیم مشکل وسایل پیشگیری معمولی مثل مواد ضد عفونی کننده، عینک، شیلد صورت، دستکش، گان و ماسک 95 است. البته این موضوع در برخی از بیمارستان‌ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر است اما به نظر من در بیمارستان‌ها باید برای این اقلام اسراف شود و اصلا جایی برای صرفه جویی وجود ندارد چرا که هر چه به موقع و با استاندارد از این وسایل استفاده شود امکان ابتلا به بیماری، خطر و گسترش بیماری را کاهش می‌دهد. موضوع فقط این نیست که پرستار مبتلا شود بلکه پرستار به این دلیل که در بین بیماران و بخش‌های مختلف در حال رفت و آمد و رسیدگی است اگر حفاظت درستی نداشته باشد می‌تواند منبع انتقال ویروس شود. البته همه کارکنان بیمارستان باید در چنین شرایطی باشند اما پرستار‌ها چون ارتباط بیشتری با بیماران دارند باید بیشتر مورد محافظت قرار بگیرند.»
او در ادامه تاکید کرد:«به همین دلیل است که ما از همه مسئولینی که در این خصوص مسئولیت دارند می‌خواهیم که در مورد اقلام بهداشتی و پیشگری کننده، تولید و توزیع مناسب داشته باشند و حتی چند برابر درخواست بیمارستان‌ها به آن‌ها اقلام دهند چون با این کار تا حد زیادی می‌تواند خطر را در بین کارکنان بیمارستان‌ها به ویژه پرستاران کاهش دهد. در روزهای اول با یک نا‌به‌سامانی در خصوص توزیع اقلام بهداشتی در بیمارستان‌ها مواجه بودیم اما این روز‌ها خیلی اوضاع بهتر شده است. چند روز اول اقلام بهداشتی به درستی توزیع نمی‌شد و برخی از مدیران با نگاه همیشگی صرفه جویی به این موضوع هم نگاه می‌کردند به همین دلیل هم می‌گویم که نگاه صرفه جویانه باید در این خصوص از بین برود و اقلام بهداشتی که توضیح دادم باید به وفور حتی 10 برابر میزان در خواست بیمارستان‌ها باید در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. چند روز اول در گیلان و قم با گله و شکایت پرستاران در خصوص کمبود اقلام بهداشتی مواجه بودیم اما در روزهای اخیر این موضوع بر طرف شده و گله و شکایتی در این خصوص نیست؛ به نظر می‌رسد ساماندهی اقلام بهداشتی و پیشگیری کننده بهتر شده است.»
او در خصوص کمبود پرستار در کشور در شرایط حساس کنونی نیز تاکید کرد:«پیش از این با کمبود پرستار در کشور مواجه بودیم و این موضوع همچنان بر قوت خودش باقی است، با شیوع بیماری کرونا ویروس اما روحیه پرستاران به گونه‌ای است که چون پای سلامت و جان مردم به میان آمده آن‌ها هم تمام قد به میدان آمده‌اند. همان طور که یک زمانی بسیجی‌های ما بهانه‌ای نمی‌آوردند که نیرو کم است و عملیاتشان را انجام می‌دادند و جانشان را هم فدا می‌کردند، الان هم پرستاران ما دقیقا همین روحیات را دارند. اتفاقا در این روزهای سخت پرستاران که تا پیش از این معترض به کمبود نیرو و دیگر مشکلات بودند در سکوت تمام متمرکز بر خدمتشان هستند و هیچ اعتراضی نمی‌کنند. اما ما در سازمان نظام پرستاری همین چند روز پیش نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور نوشتیم و در آن توضیح دادیم که سکوت پرستاران در این شرایط نباید باعث شود که مسئولین وظایف خودشان را در خصوص آن‌ها فراموش کنند. الان زمانی است که باید نیرو تزریق شود چون ما نیاز به نیروهای جوان و تازه نفس داریم. حرف تزریق نیرو تا کنون زده شده و قرار بود 10 هزار پرستار از سال قبل تا الان به‌کارگیری شوند اما از این تعداد حدود 4500 نفر به‌کارگیری شده‌اند. سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه در این مورد به وظیفه شان عمل نکرده‌اند و من نمی‌دانم اگر الان به وظیفه شان عمل نکنند و به داد پرستاران نرسند کی می‌خواهند این کار را انجام بدهند؟ به نظر می‌رسد الان زمانی است که باید مجوز‌ها به وزارت بهداشت داده شود تا نیروی بالینی و پرستار استخدام کند و رسیدگی به کرونایی‌ها به خوبی صورت بگیرد چون امکان این وجود دارد که کرونا به سایر شهر‌ها نیز گسترش پیدا کند، بنابر این باید ساز و کاری اندیشیده شود که توان جبهه پرستاران تحلیل نرود چون در صورت چنین اتفاقی قطعا ضررش به مردم بر خواهد گشت.»
از یاد نبریم در حالی که خیلی از ما از ترس ابتلا به ویروس کرونا در خانه‌هایمان نشسته‌ایم و ازخانه بیرون نمی‌رویم، در شرایطی که خیلی‌ها فعالیت‌های روزانه شان را تعطیل کرده اند، در حالی که خیلی‌ها از ترس ابتلا به کرونا ساعت‌ها در صف ماسک و الکل می‌ایستند، پرستاران جان بر کف به میدان آمده‌اند و برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند. این قشر قهرمانان نامرئی اما همیشه در صحنه هستند که حالا حضورشان بیش از پیش احساس می‌شود اما چرا مسئولین به داد آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند؟
پرستار 25 ساله در بیمارستان میلاد لاهیجان در حین خدمت‌رسانی به بیماران جان خود را از دست داد
نرجس قهرمانانه پر کشید
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: طی روز‌های اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر مرگ پرستار یکی از بیمارستان‌های استان گیلان بر اثر کرونا دست به دست می‌شود. چیزی که مشخص است این است که نرجس خانعلی زاده پرستار ۲۵ ساله اورژانس بیمارستان میلاد لاهیجان در حین خدمت‌رسانی به بیماران جان خود را از دست داده است اما برخی حواشی حاکی از آن است که او بر اثر بیماری آنفلوآنزا جان باخته نه بیماری کرونا؛ کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص گفته است:«هنوز اسم این پرستار در لیست فوتی‌های مبتلا بر اثر کرونا گزارش نشده است و احتمال مرگ بر اثر آنفلوآنزا وجود دارد.»
در هر صورت موضوع حائز اهمیت این است که این پرستار فدا کار تا روز‌های آخر زندگی‌اش مشغول به خدمت به مردم بود و جان خودش را هم در این راه از دست داد؛ فرق نمی‌کند که بیماری‌ای که به آن مبتلا شده است کرونا باشد یا آنفلوآنزا.
لازم به ذکر است سازمان نظام پرستاری کشور، پیام تسلیتی در پی ضایعه اسفناک درگذشت این پرستار جوان به علت آنفلوانزا خدمت خانواده محترم، بازماندگان و همچنین جامعه بزرگ پرستاری کشور به خصوص جامعه پرستاری استان گیلان صادر کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: