کد خبر: ۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
جنجال‌های سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنان ادامه دارد
پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شکل جدیدی از منازعات سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله شکل گرفته است، به طوریکه هر دو نفر قصد دارند به صورت جداگانه برای خود مراسم تحلیف برگزار کنند.

محمدرضا ستاری
پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شکل جدیدی از منازعات سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله شکل گرفته است، به طوریکه هر دو نفر قصد دارند به صورت جداگانه برای خود مراسم تحلیف برگزار کنند.
در این راستا و در حالی که پنج ماه پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در افغانستان، کمیسیون انتخابات این کشور اشرف غنی را برای بار دوم برنده این انتخابات اعلام کرد، عبدالله عبدالله که به عنوان معاون اجرایی دولت وحدت ملی در طول شش سال گذشته در کنار غنی بوده، ضمن رد نتایج انتخابات و اعلام تقلب گسترده از سوی اشرف غنی، گفته است که این بار به هیچ عنوان حاضر به پذیرش پیروزی غنی نخواهد بود. عبدالله که در دوران تبلیغات انتخاباتی با زیر سوال بردن عملکرد اشرف غنی تاکید کرده بود که این بار هیچ میانجی را برای حل و فصل اختلافات مورد پذیرش قرار نمی‌دهد، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، مدعی تقلب گسترده در فرآیند انتخابات شده و گفته است که برای خود دولت مستقل تشکیل خواهد داد. در این میان ژنرال عبدالرشید دوستم از فرماندهای کهنه‌کار افغانستان که هم اکنون به واسطه بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در ترکیه به سر می‌برد نیز اعلام کرده در این مسیر از عبدالله حمایت خواهد کرد.
عبدالله استاندار تعیین می‌کند
در چنین شرایطی و بر پایه اخباری که از داخل افغانستان منتشر می‌شود اشرف غنی که کمیسیون مستقل انتخابات نیز او را برنده نهایی اعلام کرده است، دستور ایجاد یک کمیسیون برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری را صادر کرده و به موازات وی عبدالله عبدالله نیز در حالی که برای خود استانداران مورد نظرش را انتخاب کرده، در حال ایجاد مقدمات برای تدارک یک مراسم تحلیف است. در این راستا طبق اخباری که از سوی اطلاعات روز افغانستان منتشر شده، یکی از نزدیکان عبدالله گفته که قرار است مراسم تحلیف او سه روز دیگر در قصر سپیدار برگزار شود. عبدالله همچنین در اقدامی معنادار بر لزوم ایجاد یک دولت فراگیر تاکید کرده و دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی که از سوی وی رهبری می‌شود، یکی از دستیاران ژنرال دوستم به نام حمدنور رحمانی را به عنوان والی استان سرپل انتخاب کرده است.
از سوی دیگر با تعمیق شکاف سیاسی در افغانستان عبدالله عبدالحی حیات را به عنوان استاندار جدید ولایت جوزجان معرفی کرده و کمال‌الدین نظامی والی ولایت پنجشیر نیز از برنامه‌ عبدالله عبدالله مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر اعلام حمایت کرده است. در حال حاضر آنچه از تحولات میدانی در کابل بر می‌آید، دو دسته انتخاباتی به نام‌های دولت ساز و ثبات و همگرایی هر یک به ترتیب ضمن حمایت از اشرف غنی و عبدالله عبدالله در حال رقابت برای حذف رقیب خود از صحنه سیاسی هستند. در این وضعیت ضمن آنکه دو قطبی شدیدی در فضای سیاسی افغانستان حاکم شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که طرفداران غنی و عبدالله در مناطق مختلف افغانستان در حال نزاع هستند.
دعوای سیاسی در شرایط خاص افغانستان
شکاف و دعوای سیاسی در افغانستان در حالی پررنگ‌تر از همیشه از سوی غنی و عبدالله دنبال می‌شود که از روز شنبه این هفته، آمریکا و طالبان آتش‏بس یک هفته‌ای را به اجرا گذاشته و کشور پس از مدت‌ها، چند روزی است که فعلاً روی آرامش به خود گرفته است. قرار است پس از موفقیت آمیز بودن این آتش‏بس موقت، دو طرف تا دهم اسفند ماه توافق نهایی را به امضاء برسانند؛ امری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده که خودش شخصاً خواهان امضای توافق صلح با طالبان است. در عین حال دو روز قبل نیز خبر رسیده که گروه طالبان در دوحه از مقامات و شخصیت‌های مختلف سیاسی برای شرکت در مراسم امضای صلح دعوت به عمل آورده است.
در همین راستا و در حالی که اکنون بیش از هر زمان دیگری دولت کابل نیاز به وحدت و یکپارچگی برای نحوه کنش آتی خود در فضای سیاسی جدید افغانستان دارد و کارشناسان معتقدند که لزوم دولت مرکزی قوی برای مهار طالبان در شرایط بعد از امضای توافق صلح یکی از الزامات مهم افغانستان برای دور ماندن از دور جدید منازعات امنیتی و سیاسی است، دو شخص اول این کشور فارغ از فضای حساس کنونی در حال درگیری و رقابت انتخاباتی بوده و سعی در حذف یکدیگر از هرم قدرت افغانستان دارند. این امر از آنجا حائز اهمیت و نگران‏کننده است که نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ امکاناتی اشرف غنی و عبدالله قادر به حذف یکدیگر نبوده و تنها با منازعات خیابانی یا کمک گرفتن از نیروهای خارجی به نوعی دو دستگی و شکاف داخلی را دامن خواهند زد. شکافی که بهترین امکان را برای طالبان به واسطه نفوذش در مناطق مختلف افغانستان در جهت بسط قدرت فراهم آورده و می‌تواند هر لحظه افغانستان را پس از 19 سال تحمل هزینه‌های جنگ، یک بار دیگر به اواسط سال‌های دهه 1370 باز گرداند؛ جایی که با سقوط دولت نجیب، طالبان توانست به راحتی مناطق مختلف افغانستان را تصرف و حکومت وحشت خود را پایه‌گذاری کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: