کد خبر: ۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شنیده‌ها حاکی است آخرین تلاش‌ها در میان اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد تحت عنوان «وحدت حداکثری» شکست خورده است
شما برنامه‌های جریان راست را در ادوار مختلف بررسی کنید. چه برنامه‌ای داشته‌اند؟ مهمترین برنامه آنها در ادوار مختلف تنها لغو و خنثی کردن مصوبات قبلی‌ها است و مصوباتی که به نفع مردم است را در بسیاری موارد بی‌اثر کرده‌اند.

جوادی حصار: شما برنامه‌های جریان راست را در ادوار مختلف بررسی کنید. چه برنامه‌ای داشته‌اند؟ مهمترین برنامه آنها در ادوار مختلف تنها لغو و خنثی کردن مصوبات قبلی‌ها است و مصوباتی که به نفع مردم است را در بسیاری موارد بی‌اثر کرده‌اند. بنابراین بحث برنامه درباره برخی‌ها در جریان راست کلا معنی نمی‌دهد
آفتاب یزد- گروه سیاسی:‌ وحدت حداکثری، این کلید واژه جدیدی است که اصولگرایان روی آن مانور می‌دهند. در روزگار فشار حداکثری، اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد انتخاباتی وحدت حداکثری را مطرح کرده اند، تلاشی که در چند هفته اخیر ادامه داشته و حالا در واپسین روزهای مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس نیز همچنان بر آن تاکید دارند اما گویا بازهم خبری از نتیجه نیست. گفته می‌شود اصولگرایان و در راس آن شورای ائتلاف و جبهه پایداری از ساعت هفت صبح دیروز به جلسه رفتند تا شاید گره افتراق را بگشایند و ساز ناکوک گروه‌های مختلف در این جریان بالاخره کوک شود اما نشد که نشد. البته احتمالا این جریان تا ساعات آخر هم دست از تلاش برنمی دارد. با این حال دیروز توئیتر که به خط مقدمی برای برخی چهره‌های رسانه‌ای در میان محافظه کاران تبدیل شده فرصتی بود تا برخی از همین جریان به کنایه نسبت به لیست واحد توئیت کنند. امیر سیاح، کاندیدای اصولگرا که در هیچ یک از لیست‌ها نبوده با تایید شکست اصولگرایان در ارائه لیست واحد نوشت:«به تفاهم نرسیدید چون سهم تان کم بود؟ مگر فکر کردید مجلس سفره است.» وحید یامین پور هم با انتشار یک فایل صوتی گفت که دیروز بنده توئیتی زدم و گفتم اگر حتی بنده در فهرست وحدت قرار بگیرم انصراف خواهم داد. الان وحدت شکست خورده و بنابراین انصراف بنده هم منتفی است و تا آخر باقی خواهم ماند و تا آخر ستاد بنده فعال خواهد بود.
>جنگ و صلح انتخاباتی از نگاه رسایی
حمید رسایی کاندیدای دیگر محافظه کاران است که این روزها در توئیترش نه تنها هشتگ #روحانی–باید–برود را به راه انداخته بلکه با هشتگ‌هایی تند و تیز به جریان اصولگرایی نیز حمله کرده است. از جمله در یک کلیپ که نشان می‌دهد او از وضع ارائه لیست‌ها راضی نیست چند هشتگ را نمایش می‌دهد که از جمله #نه_به_سهمیه_حزبی، #نه_به_قبیله‌گرایی و نه_به_باندبازی در آن مطرح شده است. این کاندیدای اصولگرایان که در مجلس نهم حضور داشت اما برای مجلس دهم در مرحله اول ردصلاحیت شد به نظر می‌رسد حالا با تمام قوا عزمش را جزم کرده که در مجلس یازدهم بار دیگر بر صندلی‌های سبز بهارستان بنشیند. او در توئیتی نوشته: «امشب درهمایش انتخاباتی‌ام که حدود ۶۰۰ نفر حاضر بودند، اعلام کردم که درلیست انتخاباتی احزاب گردن کلفت و مشهور نیستم اما یقینا درلیست مردم هستم. لذا چه پایداری و ائتلاف با هم صلح کنند و چه جنگ، بنده درانتخابات باقی خواهم ماند.»
>امیدی نیست!
اگر استعاره جنگ و صلح حمید رسایی را در نظر بگیریم از اردوگاه اصولگرایان بوی باروت به مشام می‌رسد. در همین زمینه دیروز مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به روند پیشرفت موضوع وحدت در میان اصولگرایان اظهار کرد: «متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها به نتیجه مثبتی نرسیدیم و چندان امیدی هم نیست. اما امیدوارم خدا به ما کمک کند که بتوانیم به وحدت برسیم. لیست دادن که هنر نیست. هرکس که نباید یک لیست بدهد.» او همچنین سخنانی به زبان آورده که نشان می‌دهد فارغ از موضوع لیست واحد اصولگرایان نگران این هستند رای دهندگان چندان توجهی به لیست‌ها نداشته باشند. او افزود: «مردم متدین ما می‌گویند باید افراد را بشناسیم و بعد به آنان رای دهیم. حرف درستی است. گاهی می‌گویند فلانی از آن یکی که در لیست است بهتر است و می‌خواهیم به او به جای یکی از افراد لیست رای دهیم اما باید بدانیم که در کار رای دادن، تاکتیک هم مهم است. اینکه افراد خارج از لیست را انتخاب کنیم آن وقت رای زیادی به دست نخواهد آمد.» دیروز همچنین اصولگرایان همایشی تبلیغاتی را برگزار کردند که ابتدا قرار بود قالیباف سخنران آن باشد اما شهردار اسبق تهران که حالا سرلسیت شورای ائتلاف برای انتخابات است در این همایش حضور نیافت. بنا به اعلام مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این نشست، قالیباف برای ادامه بحث و بررسی‌ها برای رسیدن به وحدت حداکثری در جریان اصولگرایی همچنان با اعضای جبهه پایداری در حال گفت‌وگو بوده است و نتوانسته در همایش شرکت کند. تلاش‌های او درحالی به نتیجه نرسیده که پیش از این خبرگزاری فارس گزارش داده بود که جبهه پایداری شرط لیست واحد را حذف قالیباف عنوان کرده است. البته در این زمینه مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «‏اینکه می‌گویند آقای قالیباف خط قرمز پایداری است، واقعا درست نیست. ما گفتیم ضابطه قرار دهید؛ آقای قالیباف یا هرکس دیگر، اگر اصلح است و اگر نمره لازم را کسب کرد، به روی چشم، باید باشد. ما گفتیم نباید فرقی بین افراد باشد؛ تفاوتی بین آقاتهرانی یا قالیباف و یامین‌پور نیست.»
>دوستانش می‌گویند سرلیست است!
جالب آنکه در همان لیست شورای ائتلاف که قالیباف به عنوان سرلیست آن مطرح می‌شود و چهره‌هایی نظیر مصطفی میرسلیم حضور دارند نیز به نظر می‌رسد هنوز نیاز به وحدت وجود دارد چرا که دیروز میرسلیم گفت:«علاقه‌مندان به‌آقای قالیباف لیست‌هایی با سرلیستی ایشان را تهیه کرده‌اند و این لیست‌ها ارتباطی با لیست شورای ائتلاف ندارد؛ چراکه شورای ائتلاف تاکنون سرلیستی معرفی نکرده است.» با وجود این حجم از اختلافات البته او مدعی است که اختلافات مبنایی نیست. او با ابراز نگرانی از پیروزی اصلاح طلبان افزوده: «اختلاف میان جریان اصولگرا بر سر روش‌ها است و نه مبنا؛ که همین اختلاف ممکن است به پیروزی اصلاح‌طلبان بیانجامد چرا که تشتت آرا در میان جریان اصول‌گرا زیاد است و جریان رقیب با یک لیست واحد امکان پیروزی می‌یابد.» این نگرانی درحالی است که اصلاح‌طلبان می‌گویند ما نیروهای شناخته شده خود را طی روند بررسی صلاحیت‌ها از دست داده‌ایم و کارشناسان سیاسی نیز شانس پیروزی اصولگرایان را با توجه به وضعیت نابرابری ظرفیت جناح‌ها بسیار بیشتر می‌دانند. میرسلیم البته در مصاحبه اخیر خود به نظر می‌رسد رویای وحدت حداکثری را هم ناممکن دانسته است. او گفته: «در لیست تغییر رخ نخواهد داد مگر اینکه در لحظات آخر شورای نگهبان از باب نظارت استصوابی موردی کشف و مداخله کند که افرادی دارای صلاحیت نیستند، در آن زمان ممکن است تغییراتی صورت بگیرد؛ در غیر این صورت در این فرصت کم بعید است اتفاقی بیفتد.»
>لیست واحد دیگر اثر ندارد
وزیر سابق محمود احمدی نژاد که او هم کاندیدای انتخابات پیش روی است نیز با سخنانی به انتقاد از ارائه لیست‌ها از سوی اصولگرایان پرداخت. محمد حسینی با اشاره به این مطلب که متاسفانه در جریان‌های سیاسی کشور، نگاه باندی و حزبی حاکم شده و هر کسی که همسو با نگاه باندی نباشد، حتی اگر شایستگی داشته باشد، حذف خواهد شد، یادآور شد:«فضای انتخابات امسال مقداری سردتر از ادوار گذشته است، لذا در روزهای باقی مانده کاندیداها باید تلاش کنند فضای انتخابات را گرم‌تر کنند و حتماً نباید رای‌‌دهندگان را مجبور کنیم که لیستی رای دهند، بلکه از آنجا که تعدد لیست بسیار زیاد است مردم می‌توانند از لیست‌های مختلف، به کاندیداهای مختلف رای دهند.» او در ادامه درخصوص مطرح شدن احتمال وحدت در جریان اصولگرا و انتشار لیست مشترک میان شورای ائتلاف و جبهه پایداری گفت: «اگر از روزهای اول شفاف عمل می‌کردیم و مکانیزم مشخص می‌شد و یا شاخص‌ها عنوان می‌شد، احتمال رسیدن به نتیجه‌ مشترک بسیار بیشتر بود، نه اینکه در فاصله چند روز مانده به انتخابات این کار را کند، اگر هم توافقی حاصل شود دیرهنگام است و بعید به نظر می‌رسد، خیلی تاثیر داشته باشد به این دلیل که جبهه‌های مختلف لیست‌های مستقل خود را منتشر کرده‌اند.»
>بیگانگان با انعطاف
درواقع با بررسی چهره‌های اصولگرا که همین دیروز گفتگو یا سخنرانی داشته‌اند و در بالا نمونه‌هایی از آنها آورده شد می‌توان یک موضوع را مطرح کرد، اینکه در جاده رسیدن به قدرت مجلس در جناح اصولگرا سبقت آزاد است و هرکدام به دنبال جلو زدن از دیگری هستند تا به بهارستان راه یابند. شورای ائتلاف حرف خودش را می‌زند، جبهه پایداری می‌گوید انتخاب‌های شورای ائتلاف اصلح نیست و روش ما درست است، حزب موتلفه با میرسلیم سرلیستی قالیباف را رد می‌کند، محمد حسینی وزیر احمدی نژادی معتقد است باندبازی‌ها بر صحنه سیاسی رخنه کرده است. حمید رسایی خودش را مستقل نامیده و هشتگ می‌زند #رسایی_تنها_نیست، وحید یامین پور می‌گوید انصراف بده نیست! با این اوصاف موضوعی که مطرح است این است چنین چهره‌هایی که مدعی گفتمان مشترک بودند و همیشه هم پشت صفت «انقلابی» صف می‌کشند با ورودشان به مجلس چگونه می‌خواهند پارلمانی کارآمد را برای حل مشکلات ریز و درشت کشور شکل دهند؟ چگونه می‌توان انتظار داشت افرادی که در قالب یک جریان هستند اما از منافع گروهی هم نمی‌گذرند بعدا در ظرف بزرگتر مجلس در مواجهه با اصلاح طلبان، اعتدالیون، مستقلین یا هرکسی غیر از خودشان انعطاف به خرج دهند تا راه حل‌هایی برای مشکلات درنظر گرفته شود؟ این جریان چگونه می‌تواند برنامه‌ای برای بهبود اوضاع داشته باشد؟ البته تجربه ثابت کرده آنها چندان میانه‌ای با انعطاف ندارند و در روی همین پاشنه خواهد چرخید. چندی پیش محمدصادق جوادی حصار درباره کارایی اصولگرایان در مجلس به «آفتاب یزد» گفت: «به طور کلی این جریان کی برنامه داشته است؟ شما برنامه‌های جریان راست را در ادوار مختلف بررسی کنید. چه برنامه‌ای داشته‌اند؟ مهمترین برنامه آنها در ادوار مختلف تنها لغو و خنثی کردن مصوبات قبلی‌ها است و مصوباتی که به نفع مردم است را در بسیاری موارد بی‌اثر کرده‌اند. بنابراین بحث برنامه درباره برخی‌ها در جریان راست کلا معنی نمی‌دهد!» حالا این اختلافات برسر رسیدن به مجلس نشان می‌دهد آنچه مهم است رسیدن به صندلی قدرت است و ما بقی حاشیه!
نام:
ایمیل:
* نظر: