کد خبر: ۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در دومین جلسه دادگاه مطرح شد
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز، دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه که نوبت به دفاع متهم از خود رسید، زم مدیریتش در زمان اغتشاشات دی ماه 96 را بر این کانال رد کرد و از تیم حفاظتی ویژه‌ای گفت که در فرانسه برای او تشکیل شده بود.

گروه سیاسی/ دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز، دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه که نوبت به دفاع متهم از خود رسید، زم مدیریتش در زمان اغتشاشات دی ماه 96 را بر این کانال رد کرد و از تیم حفاظتی ویژه‌ای گفت که در فرانسه برای او تشکیل شده بود.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه با دستور رئیس دادگاه، نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از شکات پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: نهاد ریاست جمهوری به سبب انتشار نامه‌ای جعلی به تاریخ ۹ اسفند ۹۶، در کانال آمدنیوز ناظر بر موافقت ریاست جمهوری با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از آقای روح‌الله زم و گردانندگان کانال آمدنیوز شکایت دارد و از دادگاه محترم تقاضا دارد اتهام جعل نامه با سربرگ نهاد ریاست جمهوری و انتشار آن در کانال آمدنیوز را پیگیری کند. نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان نیز به عنوان شاکی دیگر این پرونده گفت: معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان به سبب جعل امضای معاون وزیر وزارتخانه مزبور و انتشار آن در کانال آمدنیوز که مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان است، از آقای روح‌الله زم شکایت دارد.
نماینده حقوقی بانک تجارت، ابراهیم اسلامی قاضی دادگاه کیفری یک استان و حمید شیرمحمدی از جانبازان مدافع حرم از دیگر شاکیان زم بودند که با حضور در جایگاه، شکایت خود را مطرح کردند.
سپس نوبت به متهم رسید که در دفاع از خود به جایگاه برود. روح‌الله زم در پاسخ به این سؤال قاضی صلواتی که آیا سابقه کیفری داشته یا خیر، گفت: سال ۸۸ پس از انتخابات بازداشت شده است؛ وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شغل شما چیست، گفت: روزنامه‌نگار هستم.
رئیس دادگاه خطاب به زم گفت: شما درخصوص اتهام افساد فی الارض که منتسب به شماست، توضیح بفرمایید.
زم گفت: من اتهام افساد فی الارض را قبول ندارم.
رئیس دادگاه از متهم پرسید: چه سالی از ایران خارج شدید که متهم جواب داد: در سال ۹۰.
قاضی پرسید: در چه سالی دستگیر شدید؟ که متهم اعلام کرد: سال ۸۸ بازداشت شدم و دو ماه زندان بودم.
رئیس دادگاه از متهم پرسید نحوه خروج خود از کشور را توضیح دهید که متهم پاسخ داد: سال ۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم، اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم. در آنجا مشغول تور لیدری بودم و یک ماشین خریده بودم و امور گردشگری مرتبط با توریست‌های ایرانی را انجام می‌دادم.
بسیاری از اطلاعات رسیده به آمدنیوز دریافتی بود
قاضی از زم پرسید: تا چه سالی در مالزی بودید؛ زم پاسخ داد: سال ۹۱ بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه ماه در آنجا بودم سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال ۸۸ با او آشنا شده بودم، به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آن‌ها درخواست ویزا کردم که آن‌ها به من ویزای فرانسه را دادند. شهریور ۹۱ بود که وارد فرانسه شدم؛ من در مالزی ازدواج کرده بودم لذا با دختر و همسرم به فرانسه رفتیم؛ در سال ۹۳ با سحام نیوز همکاری کردم؛ سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک نام ساکن امریکا، بابک اجلالی ساکن امریکا، شمس ساکن ترکیه و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری راه بیندازیم. البته صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مطرح بود، اما پول می‌خواست؛ در نهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمدنیوز را شروع کردیم.
او ادامه داد: بسیاری از اطلاعات رسیده به ما دریافتی بود، ظرف سه سال برخی افراد هم به آمدنیوز وصل شدند مانند سیاست کاری یک رسانه جمهوری اسلامی فعالیت داشتیم. قبل از دی ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمدنیوز را گرفتم.
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: درباره وقایع و اتفاقات ۹۶ بیشتر توضیح بدهید؟ آیا مسئولیت جان افرادی که در تظاهرات کشته شدند را می‌پذیرید؟ صراحتاً از اغتشاشگران می‌خواستی که به خیابان بریزند؛ ثابت کن در دی ۹۶ در آمدنیوز نبوده‌ای. متهم بدون پاسخگویی به سؤالات قاضی گفت: این موضوع ارتباطی با من ندارد.
قاضی از متهم خواست تا درباره همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه توضیح دهد که او گفت: پس از مکالمه روحانی و مکرون، از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و شش یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را درخصوص اخبار خودت ارسال کن.
گزارشات را ارسال کردم. حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یکبار با من قرار می‌گذاشتند و تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون، سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و درخصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم.
رئیس دادگاه از زم خواست تا درباره همکاری با دولت متخاصم امریکا توضیح بدهد که زم گفت: امریکا دولت متخاصم نیست.
در واکنش به این پاسخ متهم، قاضی صلواتی خطاب به زم گفت: به دستور ترامپ، سردار عزیز ما را دولت تروریست و متخاصم امریکا به شهادت رساند مگر در کنگره بودجه علیه نظام تصویب نمی‌کنند؟ متهم زم گفت: اسرائیل متخاصم است، در فرانسه احساس خطر کردم و با یک نفر که در «NSA» بود، ملاقات کردم و به دنبال مهاجرت به امریکا بودم و قرار ملاقات نیز با او در بارسلون اسپانیا گذاشته بودیم.
رابطه زم و محمدحسین رستمی
برای دریافت اطلاعات مستشاری ایران در سوریه
قاضی گفت: در جمع‌آوری اطلاعات نظام به نفع سایر کشور‌ها و سرویس‌های جاسوسی چه کار‌هایی انجام داده‌ای؟ با محمدحسین رستمی در ترکیه ملاقات نکردی؟ متهم زم گفت: رستمی جزو اسناد محرمانه است؟ صلواتی گفت: اطلاعات مربوط به حضور نیرو‌های مستشاری ایران در سوریه و اطلاعات خان طومان را از این طریق نمی‌گرفتی تا در اختیار دشمنان این ملت قرار دهید؟ زم گفت: از ما اطلاعات سوریه را می‌خواستند و برای نیاز مالی به رستمی پول می‌دادم، رستمی می‌گفت که قبض‌هایش عقب افتاده و به پول نیاز دارد و من هم  از او اطلاعات می‌گرفتم. رئیس دادگاه گفت: درباره توهین به مقدسات دین مبین اسلام توضیح دهید؟ متهم زم گفت: بحث توهین به مقدسات زمانی صورت گرفته که آمدنیوز در اختیار سرابی بوده است.
در ادامه جلسه دادگاه قاضی خطاب به متهم زم گفت: آیا می‌دانی در زمانی که برادر ناتنی‌ات بازداشت شده بود، پدرت به مقام معظم رهبری نامه نوشت و ایشان دستور آزادی برادرت را صادر کردند؛ مقام معظم رهبری تا این مقدار رأفت به خرج دادند، آنگاه شما بدین شکل پاسخ این رأفت را دادید. زم پاسخ داد: خانواده‌ام در این رابطه چیزی به من نگفته بودند.
رئیس دادگاه خطاب به متهم گفت: در رابطه با شکایت شکات هر مطلبی داری بیان کن که متهم درخصوص نامه منتسب به رئیس جمهوری به وزیر ورزش درخصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در کانال آمدنیوز نشر یافته بود، گفت این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود.
پس از این سخنان متهم، قاضی صلواتی خطاب به وی گفت: عناوین اتهامات ۱۷ گانه خود را به خوبی مطالعه کن و من دستور می‌دهم تا به قدر کافی با وکیلت ملاقات داشته باشی و کتاب قانون برای نوشتن دفاعیه‌ات به صورت مکتوب در اختیارت قرار دهند؛ سپس رئیس محکمه ختم دومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم را اعلام کرد و گفت: زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: