کد خبر: ۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
شبکه ايران اينترنشنال، 25 بهمن ماه، گفت‌وگويي با احمد صمدي خبرنگار اعزامي صداوسيما به آلمان منتشر کرد که نشان مي‌داد صمدي با حضور در استوديو اين شبکه سعودي در لندن، درباره روابط ايران و ناتو موضع‌گيري مي‌کند.

آرمان ملي- رقيه ذوالفقاري: شبکه ايران اينترنشنال، 25 بهمن ماه، گفت‌وگويي با احمد صمدي خبرنگار اعزامي صداوسيما به آلمان منتشر کرد که نشان مي‌داد صمدي با حضور در استوديو اين شبکه سعودي در لندن، درباره روابط ايران و ناتو موضع‌گيري مي‌کند. اين حضور تاييدي بر آغاز همکاري اين خبرنگار صداوسيما با شبکه سعودي و قطع ارتباط با رسانه رسمي ايران است. اين خبرنگار پس از پايان ماموريت سه ساله‌اش در آلمان، درخواست يک سال مرخصي بدون حقوق مي‌کند و دراين کشور مي‌ماند و دراين مدت امور شغلي و اقامتش را پيگيري مي‌کند و بازنمي‌گردد. او حالا سر از لندن درآورده است و با شبکه‌هاي فارسي زبان خارج از کشور همکاري مي‌کند. شبکه ايران اينترنشنال به واسطه تامين نامحدود منابع مالي از سوي سعودي‌ها، به شدت در حال جذب نيروهاي شبکه‌هاي مختلف از جمله شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان نظير بي‌بي‌سي فارسي و من‌وتو با پرداخت دستمزدهاي کلان است، به‌گونه‌اي که صادق صبا مدير پيشين بي‌بي‌سي فارسي حاضر مي‌شود در اين شبکه سعودي يک شغل سطح پايين را برعهده بگيرد و يک برنامه هنري اجرا کند و قاعدتا ميزان دستمزد نقش کليدي در اين زمينه داشته است. اين در حالي است که پيش از اين نيز شاهد خروج افرادي چون مزدک ميرزايي از رسانه ملي و پيوستن به شبکه ايران اينترنشنال بوده‌ايم و همين امر ما را برآن داشت که اتفاقاتي از اين دست را شفاف‌تر بررسي کنيم.
عوامل جذب نيروهاي رسانه ملي
اگرچه در ارتباط با اظهارنظرهاي مطرح شده درباره دلايل بروز اين اتفاق و اتفاقات مشابه آن، اين مساله را بايد مدنظر داشت، که با اتمام قرارداد رسانه ملي، براي هر خبرنگار يا هر يک از اعضاي اين رسانه، اين حق باپرجاست تا آزادانه براي ادامه همکاري خود تصميم بگيرد و امکان اين انتخاب، شامل رسانه‌هاي خارجي و با اهدافي در تضاد با اهداف جمهوري اسلامي نيز مي‌شود. از اينرو طبيعتا شائبه غيراخلاقي بودن و سوءاستفاده از اعتمادي که به آنها براي اعزامشان به خارج کشورشده، قابل طرح واستناد نخواهد بود. اگرچه در بررسي دقيق‌تر اين ماجرا مي‌توان دلايل بسياري برشمرد، ارتباط برخي از رسانه‌ها به منابع مالي کلان همچون شبکه ايران اينترنشنال و سرمايه‌هاي کلان سعودي و شايد در برخي مواقع، اوضاع مالي نامناسب خبرنگاران داخلي، دليل تعيين کننده اما ناموجه در جذب نيروهاي رسانه ملي به سمت رسانه‌هاي خارجي باشد. با توجه به اينکه پيشنهاد دستمزد بالا و اقامت لندن براي هر فرد ديگري مي‌تواند وسوسه برانگيز باشد. در اين رابطه مصطفي ايزدي، کارشناس رسانه و فعال سياسي در گفت‌وگو با «آرمان ملي» به دلايل متفاوتي براي اين نوع از مهاجرت‌ها اشاره مي‌کند: «برخي از اين افراد همزمان با همکاري با رسانه ملي، به‌صورت پنهاني براي ساير شبکه‌هاي خارجي نيز فعاليت مي‌کنند و ازحيث دسترسي به اطلاعات بعضا محرمانه داخلي، مورد استقبال آن رسانه‌ها نيز قرار مي‌گيرند و زماني که احساس خطر کنند، رسما همکاري با شبکه‌هاي خارجي را اعلام کرده و از رسانه ملي جدا مي‌شوند. که حضور خبرنگاران در ماموريت‌هاي خارج از کشور و همکاري با خبرنگاران شبکه‌هاي خارجي نيز اين اتفاق را هموارتر مي‌کند.» ايزدي همچنين گفت: «خبرنگاران در ايران براي بازتاب برخي اخبار و وقايع محدوديت دارند و چنان به عمل در چارچوب مجبورند که بعضا دسترنج آنان در انتشار اخبار و وقايع بي‌ثمرمانده و گاه فشار مضاعف به خبرنگار تحميل مي‌شود که همين امر انگيزه‌اي براي همکاري با رسانه‌هاي بيروني در خبرنگاران ايجاد مي‌کند. اگرچه برخي توانمندي‌ها در خبرنگاران همچون مهارت در زبان‌هاي خارجي و تلاش براي داشتن زندگي مرفه در اينگونه اقدامات بي‌تاثير نيست.» از اين رو در نگاه کلان به اين ماجرا، علاوه بر مواردي که افراد به سبب اقدامات جاسوسي، همکاري خود با رسانه داخلي را قطع کرده و با شبکه‌هاي خارجي ادامه همکاري دادند، برخي دلايل قابليت تغيير و اصلاح دارند. رسيدگي به وضعيت معيشتي خبرنگاران و در کنار آن افزايش اختيار اين افراد در ايفاي وظايف خبرنگاري شايد بتواند شرايط جذب نيروهاي رسانه ملي را دشوارتر کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: