کد خبر: ۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
جنگنده 24 میلیون دلاری عربستان ساقط شد
عربستان همانند 59 ماه گذشته بار دیگر انتقام شکست خوردن در رویارویی با رزمندگان یمنی را از شهروندان بی‌گناه این کشورگرفت. منابع یمنی بامداد شنبه از ساقط شدن یک فروند جنگنده مدرن متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند.

عربستان همانند 59 ماه گذشته بار دیگر انتقام شکست خوردن در رویارویی با رزمندگان یمنی را از شهروندان   بی‌گناه این کشورگرفت. منابع یمنی بامداد شنبه از ساقط شدن یک فروند جنگنده مدرن متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. شبکه «المسیره» به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح یمن گزارش داد یک فروند جنگنده «تورنادو» که در حال عملیات خصمانه بر فراز استان «الجوف» در یمن بود، ساقط شده است.
بر این اساس، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «به لطف خدا، پدافند هوایی یک فروند جنگنده تورنادو متعلق به نیروهای متجاوز را که مشغول انجام ماموریت‌های خصمانه بود، ساقط کرد». این مقام نظامی یمنی خبر داد این جنگنده، بوسیله موشک پیشرفته زمین به هوا، با فناوری جدید ساقط شده است. وی تاکید کرد آسمان یمن برای حرکت نیروهای متخاصم باز نیست و دشمن باید پیش از انجام هر کاری، هزاران بار محاسبه کند.
مشخصات جنگنده
شبکه «المسیره» ویژگی‌های جنگنده ساقط شده متجاوز سعودی را که با آتش پدافند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آسمان منطقه جوف یمن سرنگون شد، تشریح کرد. طبق این گزارش، جنگنده تورنادو از جنگنده‌های چندمنظوره و ساخت انگلیس است که قیمت آن به ۲۴ میلیون دلار آمریکا می‌رسد. طول این جنگنده بیش از ۱۶ متر و طول یک بال آن حدود ۲۷ متر است و نهایت سرعت آن به دو هزار ۸۸۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این جنگنده می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۱۵ کیلومتر اوج بگیرد. هواپیمای تورنادو از افتخارات نیروی هوایی سلطنتی انگلیس است و نیروی هوایی آلمان، ایتالیا و همچنین نیروی هوایی سعودی بیش از دیگر کشور‌ها از این جنگنده استفاده می‌کنند. این جنگنده از سامانه راکت‌انداز پی کی ۲۷، موشک‌های هوا به زمین و موشک‌های ضدرادار برخوردار است. رادار این جنگنده از نوع داپلر است و مقاومت بالایی دارد. این رادار برای شناسایی اهداف هوایی در فاصله دور و تعقیب چند هدف در آن واحد، طراحی شده است.
حمله ناجوانمردانه
ضربه سخت انقلابیون یمن به عربستان باعث شد تا این رژیم به صورت ناجوانمردانه اقدام به تلافی کند. در پی هشت حمله هوایی ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی به منطقه المصلوب در استان الجوف، بیش از ۳۰ تن از شهروندان یمنی شهید یا زخمی شدند. به گفته خبرنگار المسیره، این حمله در حالی صورت گرفت که شهروندان یمنی در کنار لاشه جنگنده سرنگون‌شده در منطقه المصلوب تجمع کرده بودند. سخنگوی وزارت بهداشت به این شبکه گفت در جنایت ائتلاف متجاوز سعودی، ده‌ها تن شهید یا زخمی شدند که شماری از آنها زن و کودک بودند.« جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی شهروندان را در محل سقوط هواپیمای سرنگون شده و منازل آنها در المصلوب هدف قرار‌دادند. جنگنده‌های این ائتلاف به شدت در حال پرواز در منطقه هستند و همین موضوع مانع از انتقال پیکر‌های شهدا و کمک‌رسانی به زخمی‌ها می‌شود.»
محمد عبدالسلام، رئیس‌هیئت مذاکره‌کنندگان یمن و سخنگوی جنبش مردمی انصارالله، درباره این حمله هولناک در صفحه توئیتر خود نوشت: «طبق معمول هنگامی که دشمن بی‌پروای سعودی-آمریکایی شکست می‌خورند و ضربات سنگینی در میدان‌های درگیری نظامی متحمل می‌شوند، با وقاحت و حماقت تمام غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند». گفتنی است ائتلاف سعودی رسما سرنگونی هواپیمای جنگنده خود را تایید کرد.
هلاکت 11 نظامی ائتلاف
خبر دیگر اینکه، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز جمعه از کشته یا زخمی شدن 11 عضو ائتلاف سعودی در عملیات تک تیراندازی در جنوب استان «عسیر» در جنوب غرب عربستان خبر دادند. بنابر اعلام شبکه المسیره یمن، «رزمندگان یمنی طی یک عملیات تک‌تیراندازی، عناصر ائتلاف سعودی را در گذرگاه مرزی «علب»، منطقه أبواب الحدید و مجازه الشرقیه، در منطقه عسیر هدف گرفتند.»
نام:
ایمیل:
* نظر: