کد خبر: ۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
قابل توجه حامیان FATF
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بهانه ضرورت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، گفت ایران باید کنوانسیون «پالرمو» و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصویب کند.

سرویس سیاسی-مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به بهانه ضرورت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، گفت ایران باید کنوانسیون «پالرمو» و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصویب کند.

وی در توییتر نوشت: مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کرده و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.
به گزارش فارس، همزمان مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر، ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در قبال مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بر اساس قوانین کارگروه اقدام مالی (FATF) متهم کرده و نوشت: ایران باید کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند یا با تمام اقدامات تقابلی FATF روبرو شود.
تقلای آمریکا
برای پیوستن ایران به FATF
این اولین بار نیست که مقامات ارشد آمریکایی برای تصویب لوایح مرتبط با FATF در ایران، تقلا می‌کنند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا- مهر 98- از عدم تصویب لوایح FATF توسط ایران به‌شدت انتقاد کرد و مدعی شد که اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت جهانی به شمار می‌آید.
‌پمپئو در توییتر نوشته بود: «اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم و پایبندی به استاندارهای ضدپولشویی جدی است، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی‌ تروریسم را به‌صورت فوری تصویب کند».
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز تیرماه سال جاری در نشست کارگروه اقدام مالی، به‌طور رسمی ‌‌اعلام کرد که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند.
در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقاً یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌وقت FATF، صراحتاً در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تأکید کرده بود که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط کشورمان به‌خصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند.
پیش از این نیز سیگال مندلکر، معاون خزانه‌داری آمریکا نسبت به طولانی‌شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF معترض شد.
خوان زاراته، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کاملFATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند.
همچنین ماتیو لویت، مدیر برنامه مقابله با‌ تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک» چندی پیش گفته بود: نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌افزائی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران است.
آب پاکی
روی دست بزک‌کنندگان
اظهارات وزیر خارجه آمریکا بار دیگر آب پاکی را روی دست بزک کنندگان FATF ریخت. حامیان FATF بارها مدعی شده‌اند که مقامات آمریکایی مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی هستند. برخلاف این ادعا و بر اساس مستندات متعدد، واشنگتن در پی تصویب لوایح خسارت بار مرتبط با FATF در ایران است.
کارگروه اقدام مالی(FATF)- اسفند 97-  با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
در همان مقطع مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌وقت FATF گفته بود:«رسیدن قیمت دلار به ۱۴ هزار تومان نتیجه تلاش‌های ما بود».
به اذعان اندیشکده‌های آمریکایی، اکنون تحریم‌ها به سقف خود رسیده و این در حالی است که این ابزار غیرقانونی نتوانسته خواسته آمریکا درخصوص ایران را برآورده کند. بنابراین واشنگتن در پی آن است تا گلوگاه‌های اقتصادی کشورمان را با ابزارهای دیگر مسدود کند، یکی از این ابزارها FATF است.
به عبارت دیگر آمریکا برای اجرای دقیق‌تر و موثرتر تحریم‌ها، نیاز شدیدی به اطلاعات اقتصادی و مالی دارد تا جلوی دور زدن تحریم توسط ایران را بگیرد. بنابراین برای دسترسی به این بخش، نیاز شدیدی به اجرای استانداردهای FATF توسط ایران دارد. در صورت دستیابی آمریکا به این اطلاعات، دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بسیار سخت‌تر
خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: