کد خبر: ۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روز گذشته، راهپیمایی چهل‌ویکمین فجر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش با حضور گسترده مردم برگزار شد.

روز گذشته، راهپیمایی چهل‌ویکمین فجر انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش با حضور گسترده مردم برگزار شد. مراسم  با گرامیداشت یاد و خاطره فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و دیگر همرزمان شهیدش در جبهه مقاومت، با حضور گسترده مردم در تهران از ساعت ۹ صبح  همزمان با ۵۲۰۰ نقطه دیگر در کشور آغاز شد و با قرائت قطعنامه پایانی و سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری
پایان یافت. حسن روحانی مانند گذشته، به‌عنوان رئیس‌جمهوری سخنران اصلی راهپیمایی 22 بهمن بود. سخنرانی‌های روحانی در 22 بهمن سال‌های گذشته همواره بازتاب وسیعی داشت. روز گذشته هم انتخابات مجلس در دوم اسفند، موضوع اصلی سخنان رئیس‌جمهوری بود.
رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه انقلاب ایران متکی بر یک انتخاب بود، تصریح کرد: «مهم‌ترین ثمره انقلاب ما همین انتخاب است.» حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی  با یادآوری اینکه انقلاب مردم ایران  در ۴۱‌سال پیش به ما نشان داد که چگونه قدرت خداوند در اراده یک ملت بزرگ تجلی می‌یابد، گفت: «برخلاف اینکه تبلیغ می‌کردند دوران دین سپری شده و جهان آن روز را به دو قطب شرق و غرب تقسیم کرده بودند، ملت ایران با انگیزه مذهبی و بدون اتکا به هیچ ابرقدرتی با دستی خالی در برابر رژیمی تا دندان مسلح ایستادند و انقلاب را به پیروزی رساندند.» روحانی با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که مگر مردم ما فقط در 12 و 22 بهمن ‌سال 57 راهی را انتخاب کردند، یادآور شد: «مردم ما در دهم و یازدهم فروردین 58 به صورت رسمی در یک رفراندوم و همه‌پرسی عمومی که پایه و اعتبار نظام اسلامی ماست، مجددا نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند؛ مردم بار دیگر در انتخاب خبرگان قانون اساسی به انتخاب دعوت شدند. آنها همچنین برای همه‌پرسی قانون اساسی در‌ سال 58 به انتخاب دعوت شدند و هر ‌سال به انتخابات‌های مختلف دعوت می‌شوند و در هر موضوع مهمی از مردم خواسته می‌شود تا رأی خود را اعلام کنند.» او با بیان اینکه کدام 22 بهمن است که مردم در آن شرکت نکرده‌اند، اظهار کرد: «مردم آزادند تا در روز 22 بهمن به خیابان‌ها بیایند و انقلاب خود را تأیید و با امام (ره) و رهبری بار دیگر بیعت کنند یا اینکه در خانه بمانند اما مردم هر ‌سال انقلاب، راهپیمایی و حضور در صحنه را انتخاب کرده‌اند.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسیر ما مسیر انتخابات است و انقلاب ما بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت در 41‌ سال پیش و در انتخابات‌های بعدی به‌وجود آمد و تکامل یافت‌، خاطرنشان کرد:  «ایراد آمریکا به انتخاب ماست؛ آنها می‌گویند چرا مردم انتخاب کردند. سخن آمریکا این است که مردم حق انتخاب نداشتند و نظام شاهنشاهی را آنها تأیید کرده بودند و این آنها بودند که می‌خواستند این نظام در ایران باقی بماند. بنابراین دعوای ما با آمریکا دعوای انتخاب است. ما می‌گوییم ملت ایران در همه موضوعات و مسائل مهم حق انتخاب دارد و دشمنان ما می‌گویند شما حق انتخاب ندارید.»رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سردار سلیمانی در شرایطی ترور شد که برای مذاکره به عراق رفته بود، گفت: «شهید سلیمانی کسی بود که در میدان جنگ سردار بود و در میدان دیپلماسی، دیپلماتی برجسته. آمریکا و اسراییل دروغ می‌گویند. شهید سلیمانی به دنبال ثبات و صلح در منطقه بود، نه جنگ و ناامنی. او به دنبال ایجاد صلحی پایدار در منطقه بود و برای همین به نبرد با داعش و تکفیری‌ها می‌رفت.» او با اشاره به برخی برداشت‌ها از مفهوم جمهوریت در کشور تصریح کرد:  «ممکن است برخی فکر کنند یا جمهوری یا اسلامی. این غلط است. ممکن است برخی فکر کنند ما جمهوری را تضعیف کنیم تا اسلام تقویت شود، اما با همه احترام می‌گویم اشتباه می‌کنید دوستان. تضعیف جمهوری به تقویت اسلام نمی‌انجامد. ما در برخی مواقع نباید به دنبال این یا آن انتخاب کردن باشیم. امام(ره) به ما آموخت پیشرفت در کنار عدالت است و جمهوری در کنار اسلام.»
حسن روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند تصریح کرد: «انتخابات دوم اسفند انتخاباتی در میان همه انتخابات‌هاست. انقلاب ما در سایه انتخاب درست ملت به پیروزی رسید و برای آن بود که راه انتخاب به روی ما باز باشد. یکی از بالاترین ارزش‌های ملی و دینی ما انتخاب و قدرت انتخاب و برگزیدن راهی بهتر در میان راه‌های مختلف است.» رئیس‌جمهوری ادامه داد: «انتخاب یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است. حال ممکن است در این انتخابات گله و انتقادی داشته باشیم. این اشکالی ندارد، چرا که انتقاد آزاد است، انتقاد باشد، منتقد باشیم، اما انفعال نباشد و منفعل نباشیم.» روحانی تصریح کرد: «به خاطر این کار یا آن کار نباید با صندوق رأی قهر کنیم، چرا که انتخابات و صندوق رأی منجی ماست و در دهه پنجم انقلاب که یک سال از آن گذشته است باید شاهد انجام خیلی از اصلاحات در کشور باشیم و نظام جمهوری اسلامی ما باید در سایه رأی و حضور مردم نوسازی، سالم‌تر و شکوفاتر شود. نباید با صندوق رأی و انتخابات قهر کنیم، بلکه به هر صورتی که هست باید پای صندوق انتخابات برویم. امام(ره) ما را به انتخابات دعوت کرد تا صندوق رأی را رها نکنیم.» ابراهیم رئیسی: رأی مردم برای مقاومت است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه از سخنرانان دیگر روز 22 بهمن بود که در حرم مطهر رضوی سخن گفت. رئیس قوه قضائیه گفت: «مردم در تشییع جنازه سلیمانی اثبات کردند رأی‌شان به مقاومت است نه مذاکره.» رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امروز پیامی نو در بستر گام دوم در این اجتماع است، ادامه داد: «سخن اول در بستر گام دوم نه فقط بیرون راندن آمریکایی‌ها از کشور بلکه این‌بار سخن از بیرون راندن آنها از منطقه است. اراده ملت‌ها و دولت‌های مستقل منطقه بر این تعلق گرفته که منطقه باید زندگی خود را بدون حضور آمریکایی‌ها و مستکبرین ادامه دهد.» رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه جامعه مبتنی بر اصول و انقلاب اسلامی اهداف مهمی بود که بر زبان مردم ما جاری شد و این را فریاد زدند، افزود: «آنچه مردم فریاد زدند عبارت بود از استقلال؛ امروز کدام کشور در این کُره مستقلانه برای منافع خود تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند؟ مستقل‌ترین کشور بدون وابستگی به شرق یا غرب ایرانِ اسلامی است که اساسش بر رأی مردم و احکام نورانی اسلام است.» رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز خیلی کشورها با کشورهای به ظاهر توسعه‌یافته دوست هستند، ادامه داد: «ما پیشرفت را تنها در حوزه فناوری نمی‌دانیم. کشوری توسعه ‌یافته که در پرتو همه نیازهای انسان باشد؛ یک نیاز انسان نیازهای معنوی است. در این کشورهای توسعه‌یافته صنعتی از معنویت و عدالت خبری نیست.» علی لاریجانی: حضور مردم در انتخابات تکرار خواهد شد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن تهران در جمع خبرنگاران گفت:  «حضور مردم در راهپیمایی بسیار باشکوه بود و این حضور باعث قدرت بیشتر برای حرکت انقلاب می‌شود، مخصوصا به آمریکایی‌ها روشن می‌گوید مردم به دنبال این هستند که منافع خود را حفظ کنند.»
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ما گرفتار یک دشمن بدخیم هستیم که با حرف و منطق، مشکل آن حل نمی‌شود و باید حتما قدرت به آن نشان داد، لذا حضور در راهپیمایی بهترین قدرتی است که می‌توان به آمریکا نشان داد و آنها نیز بدانند باید نسبت به خواسته‌های ملت ایران تمکین کنند.» او افزود: «باید دست همه ملت ایران را بوسید، چراکه با غیرت در راهپیمایی حضور یافتند و سرمایه بزرگی برای کشورمان ایجاد شد.» لاریجانی در ادامه یک وجه از جمهوریت را حضور مردم در انتخابات دانست و افزود: «از آن جایی که هر دو ‌سال یک‌بار در کشورمان انتخابات داریم، نشان می‌دهد اهداف امام(ره) در انقلاب که همان آرمان‌های جمهوری اسلامی است، ادامه دارد.» رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:  «حضور مردم در انتخابات تکرار خواهد شد و امیدواریم انتخابات پرشوری برگزار شود.» آیت‌الله جنتی: ما کار خود را کردیم
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان هم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن درباره انتخابات اظهار کرد: «ما کار خود را کردیم و ‌ای مردم عزیز شما هم کار خود را کنید.» او افزود: «انقلاب از ایام خداست و تمام قدرت‌ها آمدند تا انقلاب مردمی ما را بشکنند، اما آنها شکسته شدند و ما نشدیم و خدا یار و یاور ما بوده است.» دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه امام(ره) را خدا یاری کرد، گفت:  «امت امام(ره) را خدا یاری کرد و وقتی خدا یاری کند هیچ قدرتی نمی‌تواند آنها را بشکند.» جنتی افزود: «به کوری چشم دشمن، ترامپ، آمریکا، انگلیس و آل سعود مردم ما چهل‌و‌یکمین ‌سال پیروزی انقلاب‌شان را جشن می‌گیرند.»
او افزود: «کسانی را انتخاب کنید که طعم گرسنگی را چشیده باشند، درد مردم را بدانند، به داد فقرا برسند و وقتی به مجلس می‌روند به فکر جیب‌شان نباشند.» دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: «کسانی که به فکر مردم‌شان و راستگو، راستگو و راستگو باشند را انتخاب کنید. اگر دیدید راست می‌گویند به آنها رأی دهید و اگر  دیدید دروغ می‌گویند به آنها رأی ندهید.»
نام:
ایمیل:
* نظر: