کد خبر: ۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اسکار 2020 برگزیدگانش را شناخت
گروه فرهنگ و هنر - ماه‌ها بود که همه علاقه‌مندان سینما در دنیا برای برگزاری مراسم اسکار 2020 لحظه شماری می‌کردند. حدس و گمان‌های فراوانی هم در این میان رد و بدل شده بود. سرانجام شامگاه 21 بهمن‌ماه بزرگ‌ترین رویداد سینمایی دنیا برگزار شد و فیلم «انگل» توانست جوایز مهم‌ترین فستیوال فیلم جهان را از‫آن خود کند.

گروه فرهنگ و هنر - ماه‌ها بود که همه علاقه‌مندان سینما در دنیا برای برگزاری مراسم اسکار 2020 لحظه شماری می‌کردند. حدس و گمان‌های فراوانی هم در این میان رد و بدل شده بود. سرانجام شامگاه 21 بهمن‌ماه بزرگ‌ترین رویداد سینمایی دنیا برگزار شد و فیلم «انگل» توانست جوایز مهم‌ترین فستیوال فیلم جهان را از‫آن خود کند.
اسکار امسال بدون مجری برگزار شد اما صحبت‌های سیاسی جایی به‌خصوص در آن داشت. برد پیت از دادگاه استیضاح دونالد ترامپ انتقاد کرد، یک کارگردان مستندساز از کارل مارکس سخن گفت و واکین فینیکس درمورد حقوق حیوانات صحبت کرد.
در بخش ابتدایی مراسم، استیو مارتین و کریس راک دو کمدین در این متنی به خود اسکار و سیاست‌هایش انتقاد کردند و به حضور نداشتن هیچ کارگردان زن در فهرست نامزدهای امسال و اشتباه اهدای جایزه اسکار ۲۰۱۷ اشاره کردند. آنها همچنین گفتند اسکار در سال ۱۹۲۹ در نخستین سال آغازش، هیچ نامزد سیاه‌پوستی در بخش بازیگری نداشت اما در سال ۲۰۲۰ یکی داشت‫ که مارتین از آن به عنوان «رشدی حیرت‌انگیز» یاد کرد.
بیشتر پیش‌بینی‌ها در‫مورد برگزیدگان این مراسم، درست از آب درآمدند گرچه شگفتی‌هایی هم وجود داشت. «انگل» در این مراسم توانست جوایز اصلی را از آن خود کند. بونگ جون هو به دومین کارگردان در تاریخ آکادمی بدل شد که جایزه بهترین کارگردانی را برای یک فیلم غیرانگلیسی زبان دریافت می‌کند. او همچنین جایزه بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین فیلمنامه اوریجینال را هم به خانه برد و نامش را به عنوان اولین فیلم آسیایی که بهترین فیلم اسکار سال شد، در تاریخ ثبت کرد.
این فیلم در ۵ بخش نامزد شده بود که ۴ جایزه را دریافت کرد و به عنوان اولین فیلم از کره جنوبی که نامزدی اسکار بهترین فیلم را به دست آورد موفق شد اولین جایزه اسکار را برای این کشور به ارمغان بیاورد.
بونگ جون هو در سخنانش از همه نامزدهای دیگر دریافت جایزه بهترین کارگردانی تشکر کرد و از مارتین اسکورسیزی به عنوان فیلمسازی که همواره الهام‌بخشش بوده یاد کرد و گفت: وقتی مدرسه می‌رفتم، فیلم‌های اسکورسیزی را یاد می‌گرفتم و یک جمله را در قلبم حک کرده بودم «شخصی‌ترین آثار، خلاقانه‌ترین هستند» این جمله را اسکورسیزی بزرگ گفته بود. وی افزود: «فقط نامزدی در این بخش برایم بزرگ‌ترین افتخار بود و هرگز تصور نمی‌کردم برنده این بخش شوم. اگر آکادمی اجازه می‌داد دلش می‌خواست به ۵ روش فیلم «اره برقی تگزاس» جایزه را تقسیم کند تا آن را با اسکورسیزی، تارانتینو، مندس و فیلیپس داشته باشد.»
او هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی نیز به تغییر نام این بخش اشاره کرد و گفت بسیار خوشحال است که اولین دریافت‌کننده این جایزه با نام جدیدش است. وی از تغییر نام از اسکار خارجی زبان به اسکار بین‌المللی تشکر کرد.
واکین فینیکس، بازیگر نقش «جوکر» در فیلم «جوکر» همان‌طور که بسیاری حدس می‌زدند، توانست جایزه این بخش را از‫آن خود کند. او در سخنرانی خود ضمن اشاره به بحران‌های زیست‌محیطی گفت: «‫سرشار از قدردانی هستم و هیچ برتری نسبت به دیگر نامزدهایی که هم اکنون در اینجا حضور دارند حس نمی‌کنم، چرا که ما همگی در یک عشق سهیم هستیم و آن عشق به فیلم است. این شکل از بیان، زندگی فوق‌العاده‌ای را برای من رقم زده و نمی‌دانم که بدون آن کجا بودم. اما فکر می‫کنم بزرگ‫ترین موهبتی که به من و تمامی کسانی که در صنعت سینما داده شده این است که بتوانیم از صدایمان برای بیان بی‌صداها استفاده کنیم. من درباره برخی از موضوعات ناراحت کننده‌ای که همگی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم فکر کرده‌ام. فکر می‌کنم وقتی درباره نابرابری‫های جنسیتی، نژادی، حقوق بومیان، حقوق حیوانات و ... صحبت کنیم در‫واقع در حال صحبت کردن درباره مبارزه با بی‌عدالتی هستیم. درباره جنگ علیه این باور صحبت می‌کنیم که چرا یک ملت، یک فرد، یک نژاد، یک جنسیت، یک گونه و‫... این حق را دارد که با مصونیت بر دیگری غالب شود، از آن استفاده و آن را کنترل کند. فکر می‌کنم که ارتباط ما با دنیای طبیعی بسیار گسسته شده است. بسیاری از ما متهم به داشتن دیدگاه‌هایی خودخواهانه و اعتقاد به قرار داشتن در مرکز جهان هستیم. به دنیای طبیعی قدم می‌گذاریم و آن را برای کسب منابعش غارت می‌کنیم. احساس می‌کنیم این حق را داریم که از لقاح مصنوعی بر روی گاوها استفاده کنیم و سپس بچه آن را بدزدیم و پس از آن شیر گاو را که برای بچه‌اش است را می‌گیریم و در قهوه خود استفاده می‌کنیم. از ایده تغییر شخصی هراس داریم، چرا که فکر می‌کنیم باید چیزی را فدای چیز دیگری کنیم. اما بشر در بهترین حالت خود بسیار خلاق و نوآور است و می‌توانیم سیستم‌های تغییری را ایجاد کند، توسعه دهد و به کار بندد تا به نفع همه موجودات و محیط زیست باشد. من در تمام زندگی‌ام ترسو، خودخواه و برخی مواقع بی‌رحم بوده‌ام و بسیار متشکرم که بسیاری از شما که در این سالن حاضرید یک فرصت دوباره‌ به من دادید. فکر می‌کنم زمانی که از هم حمایت کنیم و به هم کمک می‌کنیم تا رشد کنیم، به هم آموزش می‌دهیم و یکدیگر را به سوی رستگاری هدایت می‌کنیم،‫ بهترین خودمان هستیم و نه زمانی که به سبب اشتباهات گذشته یکدیگر را نفی می‌کنیم.»
«روزی روزگاری در هالیوود» نیز شاهد دریافت جایزه اسکار برای بازیگرش برد پیت در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل شد. تقریباً همه منتقدان عقیده داشتند که وی در میان نامزدهای شایسته دریافت این جایزه است. پیت در سخنرانی دریافت جایزه‌اش با اشاره به استیضاح دونالد ترامپ و عملکرد سنای آمریکا که مانع شهادت دادن جان بولتون (مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید) شد، گفت: به من گفته‌اند ۴۵ ثانیه فرصت دارم صحبت کنم‫ که ۴۵ ثانیه بیشتر از مدتی است که مجلس سنا این هفته به جان بولتون وقت داد. به این فکر می‌کنم که شاید کوئنتین در‫نهایت فیلمی درباره این موضوع بسازد، آنهایی که به بلوغ رسیده‌اند بهترین کارها را می‌کنند.
برخی از برندگان جایزه اسکار به اختصار چنین هستند: انگل برای بهترین فیلم بلند، بونگ جون هو (انگل) در بخش بهترین کارگردانی، واکین فینیکس (جوکر) برای بهترین بازیگر نقش اول مرد، رنی زلوگر (جودی) برای بهترین بازیگر نقش اول زن، برد پیت (روزی روزگاری هالیوود) در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، لارا درن (داستان ازدواج) بهترین بازیگر نقش مکمل زن، انگل در بخش بهترین فیلم بین‌المللی، جوجو ربیت در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی، انگل برای بهترین فیلمنامه اصلی، کارخانه آمریکایی در بخش بهترین مستند بلند، داستان اسباب‌بازی 4 برای بهترین انیمیشن بلند و جوکر برای بهترین موسیقی متن.
از شگفتی‌های اسکار 2020 می‌توان به اجرای غافلگیرکننده «‌امینم»‌ نیز می‌توان اشاره کرد. با اینکه این رپر آمریکایی در سال ۲۰۰۳ موفق شده جایزه بهترین ترانه اصلی را برای ترانه فیلم «‌۸ مایل» به خود اختصاص دهد، اما در مراسم اسکار آن سال اجرایی نداشت و حتی در مراسم هم شرکت نکرد. اما امسال به طور غافلگیرکننده در این مراسم حضور یافت و در میان انبوه حضار این ترانه را اجرا کرد.
اما شاید بتوان «مرد ایرلندی»‌ را بزرگ‫ترین ناکام این دوره از جوایز اسکار محسوب کرد.
ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی»‌ همچون «۱۹۱۷» با نامزدی در ۱۰ شاخه پس از «جوکر» در جایگاه دوم فیلم‌هایی با بیشترین نامزدی در این دوره از جوایز اسکار قرار گرفته بود؛ اما در حالی که «‌۱۹۱۷» و «جوکر» ‌برخی از بزرگ‌ترین جوایز را به خود اختصاص دادند، «مرد ایرلندی» دست خالی این مراسم را ترک کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: