کد خبر: ۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
قدیمی ها می گفتند «خدا خودش درست می کنه، از تو حرکت، از خدا برکت...». بعد هم توصیه می کردند اگر یک جوان خودش تلاش کند و قدم بردارد خداوند هم کمک می کند. همه این توصیه ها زمانی جدی تر می شد که می خواستند جوانی را به ازدواج تشویق کنند.

گروه اجتماعی- قدیمی ها می گفتند «خدا خودش درست می کنه، از تو حرکت، از خدا برکت...». بعد هم توصیه می کردند اگر یک جوان خودش تلاش کند و قدم بردارد خداوند هم کمک می کند. همه این توصیه ها زمانی جدی تر می شد که می خواستند جوانی را به ازدواج تشویق کنند.
 

این ماجرا برای آن قدیم ها بود، بعدها زمانه تغییر کرد و ازدواج سخت شد، انتظارات بالا رفت، اشتغال جوان ها با مشکلات بیشتری مواجه شد و آمار ازدواج و جمعیت کاهش یافت.
در پی این اتفاق، مسئولان به فکر تدوین قوانینی برای تسهیل ازدواج افتادند؛ کمیته ها، کمیسیون ها و همایش های متعدد برگزار شد و قوانینی از جمله قانون تسهیل ازدواج به تصویب رسید. سپس سال ها گذشت و این قانون گوشه بایگانی ها ماند و حالا یک نماینده مجلس که اتفاقا سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس هم هست، در بررسی ها و ارائه راهکارهایش برای زیاد نشدن زندانیان مهریه، توصیه عجیبی کرده است: «مردانی که از توانایی مالی لازم برای اداره زندگی برخوردار نیستند، ازدواج نکنند تا برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند.» (خانه ملت/19بهمن98)
توصیه متفاوت یک نماینده
برخی از آن قدیمی ها یا حتی امروزی ها هم که با فرهنگ قرآن آشنایی دارند، برای ازدواج، این آیه قرآن را یادآور می شوند که خداوند در سوره نور فرموده است: « مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید... اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد.»این که حالا یک نماینده مجلس به هر دلیلی و با موضوع مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه توصیه کند اگر پول ندارید ازدواج نکنید این خود ماجرای عجیبی است. این نماینده در پاسخ به این پرسش که مردانی که در زمان عقد توانایی پرداخت هیچ مبلغی را به عنوان مهریه نداشته باشند چگونه باید این دین خود را ادا کنند، تاکید کرد: مردانی باید ازدواج کنند که درآمد کافی برای اداره یک زندگی را داشته باشند و خانواده آن ها نیز شرایط حمایتشان را داشته باشند تا در پی ازدواج برای دستگاه قضایی بحران ایجاد نکنند.
حاکمیت، ازدواج و چند پرسش
اکنون از این نماینده مجلس و تمام مسئولان باید پرسید:
* آیا راهکار زیاد نشدن زندانی ها این است که جوان های کم بضاعت ازدواج نکنند؟
*آیا دولت و دیگر قوا در موضوع تسهیل ازدواج هیچ مسئولیتی ندارند؟
*مجلس برای اجرای قانون تسهیل ازدواج  چه ضمانت و پشتوانه بودجه ای پیش بینی کرده است؟
*چرا قوه قضاییه از سال84 تاکنون با مقصران اجرانکردن این قانون برخورد نمی کند؟
اراده ای برای اجرای قانون نیست
برخی از این پرسش ها را پژمانفر یکی دیگر از نمایندگان مجلس چندی قبل در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده است.
این نماینده تاکید کرده است:هیچ‌کدام از بخش‌های قانون تسهیل ازدواج هنوز اجرایی نشده است. ما در مجلس در نشست‌هایی از دستگاه‌های متعدد دعوت کردیم و با آن‌ها گفت‌وگوهای مفصلی درباره اجرای این قانون داشتیم، اما من واقعاً در این فضا اراده‌ای برای تحقق این موضوع ندیدم.
 اصلاً اولویت‌شان نبود. آقای پژمانفر از دغدغه رهبر انقلاب در این خصوص هم  گفته است: «رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع جمعیت و نرخ جایگزینی در موارد متعددی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تأکید داشته‌اند. اگر می‌خواهیم این ۸۰ میلیون جمعیت را نگهداریم، باید به ازای هر خانم، 2/2 فرزندآوری وجود داشته باشد که این نرخ جایگزین شود و جامعه به همان مسیر خودش ادامه دهد. این در حالی است که گزارش‌ها رقم 8/1 یا نرخ‌های پایین‌تر را اعلام می‌کند؛ یعنی ما در آینده دچار بحران می‌شویم.»
نام:
ایمیل:
* نظر: