کد خبر: ۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
مجلس سنای آمریکا با برکناری رئیس‌جمهوری مخالفت کرد
هفته پرتنش سیاسی در داخل آمریکا، سرانجام با تبرئه شدن دونالد ترامپ از اتهاماتش و بسته شدن پرونده استیضاح او به پایان رسید.

محمدرضا ستاری
هفته پرتنش سیاسی در داخل آمریکا، سرانجام با تبرئه شدن دونالد ترامپ از اتهاماتش و بسته شدن پرونده استیضاح او به پایان رسید.
ماجرای استیضاح ترامپ از آنجا به صورت رسمی توسط قانون‌گذاران دموکرات کنگره آمریکا کلید خورد که پس از افزایش شکاف‌های سیاسی میان دموکرات‌ها و تیم ترامپ و بسته شدن پرونده روسیه گیت (موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016)، افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین دستمایه تازه مخالفان رئیس‌جمهوری در جهت استیضاح او را فراهم کرد. طبق شواهدی که از شهود این پرونده به دست آمد، گفته شد که ترامپ به ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود پیشنهاد داده تا در ازای ادامه کمک‌های نظامی و امنیتی به دولت کی‫یف، فهرستی از فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن را در اختیار بگیرد. جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و یکی از اصلی‌ترین رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 تلقی می‌شود. در همین راستا، قانون‌گذاران دموکرات کنگره با وارد کردن دو اتهام مبنی بر سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در قبال فعالیت‌های کنگره، ترامپ را محکوم کرده و درنهایت پرونده استیضاح او را در اختیار سنای آمریکا قرار دادند.‬
روز تبرئه ترامپ در سنا
همانطور که پیش‌بینی می‌شد به واسطه اکثریت جمهوری‌‫خواهان در سنای آمریکا، سرانجام روز چهارشنبه سناتورها رای به تبرئه ترامپ دادند. در این رابطه سناتورها درخصوص بند اول اتهامات ترامپ که سوءاستفاده از قدرت باشد، با 52 رای مخالف در برای 48 رای موافق او را تبرئه کرده و درمورد بند دوم اتهاماتش مبنی بر اخلال در روند رسیدگی کنگره نیز با 53 رای مخالف در برابر 47 رای موافق وی را بی‌گناه دانستند. این موضوع که به گفته کارشناسان از پیش مشخص بوده و برگ برنده دیگری برای ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، موجب شد تا او بلافاصله این پیروزی خود را در کاخ سفید جشن گرفته و به مخالفانش همچنان بتازد. او با در دست گرفتن تیتر روزنامه‫ای مبنی بر ترامپ تبرئه شد، اقدام مخالفانش را عملی شرورانه توصیف کرد و به میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه و نیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به صورت لفظی حمله کرد.‬‬
این اقدام ترامپ در حالی صورت گرفت که وی یک روز پیش از برگزاری جلسه نهایی سنا در نطق سالانه‌اش در میان قانون‌گذاران کنگره نیز یک جنگ نمادین با رئیس‌ کنگره داشت؛ به طوری که وقتی ترامپ کپی متن سخنرانی خود را به نانسی پلوسی می‌داد، از دست دادن با او سر باز زد و پلوسی نیز در اقدامی متقابل در جلوی چشم حاضران متن سخنرانی او را پاره کرد. خود نانسی پلوسی پس از پایان جلسه کنگره به خبرنگاران گفته بود که این مودبانه ترین کاری بوده که می‌توانسته در مقابل ترامپ انجام دهد و پس از آن نیز تاکید کرده بود که متن سخنرانی او را پاره کردم، چون آکنده از دروغ و فریب‌کاری بود.
تشتت در اردوگاه دموکرات‌ها
در این رابطه و در حالی که ترامپ و حامیان او اکنون سرمست از پیروزی دیگری در مقابل دموکرات‌ها هستند، نتایج انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 نیز از جمله موارد مهم در فرآیند سیاست داخلی آمریکا محسوب می‌شود. این انتخابات که در نخستین ایستگاه در ایالت آیووا برگزار شد در همان ابتدای کار برای دموکرات‌های آمریکا جنجالی شد، به طوری که پس از اتمام آن و با توجه به اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد، اعلام نتایج به تعویق افتاد و به گفته ناظران برای آن توام با آبروریزی شد. پس از این موضوع نتیجه پایانی انتخابات و پیروزی پیت بودجج شهردار سابق ساوت بند در ایالت ایندیانا نیز از جمله موارد منحصر به فرد در فرآیند انتخابات درون‫حزبی دموکرات‌ها بود. ‬
در این میان و در حالی که طبق آخرین نتایج، بودجج با یک دهم درصد اختلاف بر برنی سندرز پیروز شد، نکته جالب توجه این بود که جو بایدن در این انتخابات در رده چهارم قرار گرفته است. در همین راستا و بر اساس نتایج قطعی اعلام شده در این انتخابات، پیت بودجج ۲۶.۲ درصد، برنی سندرز ۲۶.۱ درصد، الیزابت وارن ۱۸ درصد، جو بایدن ۱۵.۸ درصد و ایمی کلوبشار ۱۲.۶ درصد از آرای را به دست آورده‌اند.
به گفته ناظران هرچند انتخابات درون‌حزبی ایالت آیووا قدم اول دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، اما پیروزی یک نامزد گمنام به نام بودجج و نیز عدم اقبال رای دهندگان به جو بایدن در ایستگاه اول انتخابات دموکرات‌ها بیانگر دورنمای سبد رای آنها برای انتخابات 2020 محسوب شده و نشان می‌دهد که دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ تا آبان‌ماه سال آینده، دورانی پر فراز و نشیب و دشوار را پیش روی خود خواهند داشت. در این میان کارشکنی دموکرات‌ها در قبال سندرز و نیز جا ماندن بایدن در گام اول و همزمانی این موضوع با تبرئه شدن ترامپ در سنای آمریکا به گفته تحلیلگران موید آن است که به احتمال زیاد و درصورت ادامه یافتن مناسبات به شکل کنونی، ترامپ برای بار دوم و یک دوره چهار ساله دیگر در راس هرم کاخ سفید قرار خواهد گرفت. این در حالی است که بسیاری از مخالفان ترامپ روز تبرئه او در سنا را روزی شرم‌آور در تاریخ آمریکا عنوان کرده و از فرآیند استیضاح او نیز به عنوان یک نمایش خیمه شب بازی یاد کرده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: