کد خبر: ۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
سخنگوي قوه قضائيه آخرين وضعيت مهم‌ترين پرونده‌هاي قضايي را تشريح کرد. غلامحسين اسماعيلي در ابتداي نشست خبري خود ضمن تبريک فرارسيدن ايام دهه فجر و گراميداشت ياد بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران امام (ره) و سردار سليماني، گفت: انقلاب اسلامي که به رهبري امام به عنوان مهم‌ترين پديده قرن اخير در جهان هستي اتفاق افتاد فرياد اسلام خواهي و استکبار ستيزي و مبارزه با فساد و تحقق عدالت در جامعه ايران اسلامي بود.

آرمان ملي: سخنگوي قوه قضائيه آخرين وضعيت مهم‌ترين پرونده‌هاي قضايي را تشريح کرد. غلامحسين اسماعيلي در ابتداي نشست خبري خود ضمن تبريک فرارسيدن ايام دهه فجر و گراميداشت ياد بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران امام (ره) و سردار سليماني، گفت: انقلاب اسلامي که به رهبري امام به عنوان مهم‌ترين پديده قرن اخير در جهان هستي اتفاق افتاد فرياد اسلام خواهي و استکبار ستيزي و مبارزه با فساد و تحقق عدالت در جامعه ايران اسلامي بود. اهم اظهارات سخنگوي قوه قضائيه را در ادامه مي‌خوانيد:
آقاي عليرضا زيباحالت منفرد که برخي از رسانه‌ها به عنوان جعبه سياه پرونده بابک از او ياد کردند با تاخير دستگير شد و بعد از دستگيري تحقيقات و روند محاکمه انجام شد. حکم در ديوان عالي تاييد شده است. او به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادي و مشارکت کلاهبرداري شبکه‌اي از شرکت نفتي اچ‌کي به مبلغ يک و دو دهم ميليارد يورو به 25 سال حبس و استرداد تمام اموال منقول و غيرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداري و رد آن در حق شرکت ملي نفت جمهوري اسلامي ايران و شرکت اچ‌کي و به جزاي نقدي معادل مال کلاهبرداري شده، محکوم شده و اين حکم قطعيت يافته و در حال اجراست.
تا جايي که ما خبر داريم در حوزه پروازها، خبر نهايي اعلام شد و پروازها (به چين) لغو شده است. قرار است يک پرواز براي بازگشت دانشجوها انجام شود. خواست وزارت بهداشت و درمان عملياتي شده و تدابير لازم براي انتقال دانشجويان ايراني انجام شده است و ما به عنوان دستگاه قضايي پيگيرعملياتي شدن اين موضوع هستيم.
نسبت به موضوعات شهرداري تهران در دوره گذشته، آن پرونده‌اي که آن هم به لحاظ انتساب به مجموعه شهرداري بود، تشکيل شد و فعاليت‌هايش بيشتر به نيروهاي مسلح باز مي‌گشت و پرونده قائم مقام وقت شهردار بود که در حال رسيدگي است و کيفرخواستش صادر شد. در اين پرونده فردي که از او نام برده شد و جزو کانديداهاي مجلس است، جزو متهمان نيست و کيفرخواستي صادر نشده است و اتهامي نسبت به او داده نشده است. در ساير پرونده‌هايي که گفته مي‌شود به‌عنوان پرونده‌هاي شهرداري بوده، رسيدگي‌ها انجام و کساني که جرم انجام داده بودند محکوم شدند و پرونده سير قضايي خود را طي مي‌کند.
خبر مربوط به آزادي عيسي شريفي دروغ است و من هميشه بايد بيايم اخبار را تکذيب کنم و اين خوب نيست. کيفرخواست اين پرونده صادر شده و رسيدگي به اين پرونده در دادگاه شروع شده و جلسات به شکل مستمر در سازمان قضايي نيروهاي مسلح در حال برگزاري است و در نهايت با صدور راي و نتيجه دادگاه اطلاع‌رساني خواهد شد.
قبل از دستگيري روح‌ا... زم در مورد او و مرتبطين او پرونده‌اي تشکيل و کيفرخواست صادر شده بود و پرونده به دادگاه و همين شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و پرونده جرياني بود؛ لذا به موجب قانون مکلف هستيم به اتهامات متعدد يکجا رسيدگي کنيم و به لحاظ سابقه قبلي به اين شعبه ارجاع داديم. در اين پرونده غير خود متهم اصلي، 5 نفر بازداشتند و در مورد آنها کيفر خواست صادر نشده و شايد چند روز ديگر نسبت به اين افراد هم کيفرخواست صادر و به پرونده اصلي ملحق شود.
موضوع صلاحيت با موضوع اعمال مجرمانه، رابطه عموم و خصوص مطلق دارد. به عنوان مثال برخي موارد موجب نفي صلاحيت مي‌شود اما وصف مجرمانه ندارد و همه موارد نفي صلاحيت، الزاما به معناي داشتن وصف مجرمانه نيست. مثلا ممکن است نماينده‌اي از يک طرح عمراني باخبر باشد و بستگان خود را مطلع کند تا در آن منطقه زمين و ملک بخرند. اين کار وصف مجرمانه ندارد اما ممکن است از منظر بررسي‌کنندگان، موجب نفي صلاحيت شود.
درباره پرونده هواپيماي اوکرايني من گفتم بازداشتي داريم ولي عدد نگفتم و عددي اعلام نکردم. اين پرونده ابعاد مختلفي اعم از فني و بين‌المللي و اقتصادي و قضايي دارد. بعد قضايي رسيدگي آن با ما است. پرونده تشکيل شده و تا الان اقدامات متعددي انجام شده است و از 9 گروه کارشناسي براي بررسي زوايا استفاده مي‌کنيم که در بعد قضايي پرونده اثرگذار است و قطعا ابعاد ديگر پرونده که هر کدام متوليان خاص خودش را دارد بايد بررسي شود. البته نتيجه کميسيون سوانح به درد پرونده قضايي ما مي‌خورد.
تمام تکيه‌مان بر اين است که در چارچوب مقررات زواياي آن روشن شود و حقوق جان باختگان و خانواده‌هاي آنها دغدغه ماست و ما مدافع حقوق جانباختگان و شهداي اين سانحه هوايي هستيم. از همين جا اعلام مي‌کنم هر کدام از خانواده‌ها که شکايت و ادعايي دارند چه درارتباط با اصل حادثه و از دست داد عزيزانشان و چه در مورد اموال...
نام:
ایمیل:
* نظر: