کد خبر: ۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
اروپايي‌هااين روزهااغلب مواضع يکساني در قبال مسأله ترور سردار سليماني اتخاذ مي‌کنند و سعي مي‌کنند به هر نوعي هر دو سوي ماجرا را راضي نگه دارند اما در اين ميان طي روزهاي گذشته وزير امور خارجه و نخست وزير انگلستان در گفت‌وگو‌هايي ضمن حمايت از اقدام تروريستي آمريکا، از ايران خواستند که رفتار خود را در منطقه اصلاح کند.

آرمان ملي: اروپايي‌هااين روزهااغلب مواضع يکساني در قبال مسأله ترور سردار سليماني اتخاذ مي‌کنند و سعي مي‌کنند به هر نوعي هر دو سوي ماجرا را راضي نگه دارند اما در اين ميان طي روزهاي گذشته وزير امور خارجه و نخست وزير انگلستان در گفت‌وگو‌هايي ضمن حمايت از اقدام تروريستي آمريکا، از ايران خواستند که رفتار خود را در منطقه اصلاح کند. اين در حالي است که به گفته نخست وزير عراق، سردار سليماني ميهمان سياسي اين کشور بوده و پيامي ديپلماتيک براي عادل عبدالمهدي داشته است. کارشناسان حقوق بين‌الملل با استناد به قطعنامه 2004 شوراي امنيت سازمان ملل متحد اما رفتارآمريکا را کاملاً منطبق با تعريف جهاني تروريسم مي‌دانند. در همين راستا راب مک اير، سفير انگليس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. دستيار وزير امور خارجه در امور اروپا در ديدار سفير انگليس با وي، ضمن محکوم کردن قاطعانه اين اظهارات، مراتب اعتراض شديد کشورمان را به مواضع ياد شده به نامبرده اعلام داشت. ايشان با تشريح مغايرت اقدام تروريستي آمريکا با مباني حقوق بين‌الملل و نيز حاکميت ملي عراق که مورد اذعان و اعتراف جهانيان و حقوقدانان مي‌باشد، تصريح کرد که از نظر مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران چنين مواضعي به منزله همراهي با اقدام تروريستي آمريکاست و به هيچ وجه قابل توجيه و پذيرش نيست و انگليس با چنين مواضعي مي‌تواند شريک اين جنايت قلمداد گردد. دستيار وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور ده‌ها ميليوني مردم شهرهاي ايران و عراق در تشييع پيکر اين شهيدان سرفراز و قهرمانان مبارزه با داعش که نقشي کليدي در حذف داعش در منطقه ايفا کرده‌اند و حتما سفير انگليس نيز شاهد اين تشييع حماسي بوده است، تاکيد کرد که ملت ايران همراهي کنندگان با اين اقدام آمريکا را نخواهند بخشيد. وي از سفير خواست تا پيام اعتراض جمهوري اسلامي ايران را به لندن منعکس نمايد. سفير انگليس با بيان اين که دولت متبوعش بر اين باور است که افزايش تنش‌ها به نفع هيچ کس نيست، خواستار خويشتنداري بيشتر ايران در شرايط حساس کنوني منطقه شد. وي گفت پيام مذکور را در اسرع وقت به پايتخت خود منتقل خواهد کرد.
فرانسه در تلاش براي کاهش تنش‌ها
امانوئل مکرون اما همچنان بر کاهش تنش ميان تهران و واشنگتن تلاش دارد. رئيس‌جمهور فرانسه روز گذشته طي تماسي با رئيس‌جمهور ايران گفت‌وگو کرد. محوراصلي گفت‌وگوهاي ميان حسن روحاني و امانوئل مکرون مسأله ترور سردار سليماني و تحولات پيرامون برنامه جامع اقدام مشترک بود. در اين تماس تلفني که يک ساعت به طول انجاميد رئيس‌جمهور اظهار اميدواري کرد تا همه کشورهايي که خواهان صلح و امنيت پايدار در جهان هستند در برابر اين جنايت و اقدام تروريستي مواضع قاطعي اتخاذ کنند. روحاني با بيان اينکه اهداف آمريکا از اين اقدام تروريستي بي‌ترديد محقق نشده و نتيجه‌اي معکوس براي آنها خواهد داشت، افزود: بعد از اين جنايت شاهد اتحاد و همبستگي ملت ايران بيش از هر زمان ديگر بوديم و همچنين ملت ايران و عراق بيش از پيش به هم نزديک شده‌اند. رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه که شهيد سپهبد سليماني به دعوت دولت عراق و براي ملاقات با نخست وزير اين کشور به بغداد سفر کرده بود، گفت: اين اقدام آمريکا نقض حاکميت عراق، اهانت به دولت و ملت اين کشور و جنايتي بزرگ و نابخشودني عليه ملت ايران بوده است. روحاني با اشاره به مطالبه مردم ايران براي پاسخ به آمريکا، خاطرنشان کرد: مسئوليت عواقب اين ترور و پيامدهاي آن بر عهده دولت آمريکا است. وي با تاکيد بر اينکه امنيت منطقه راهبرد اصلي ايران است، گفت: هدف سردار سليماني برقراري امنيت و ثبات پايدار در منطقه بود و او قهرمان مبارزه با تروريسم به شمار مي‌رود. رئيس‌جمهور با اشاره به تصميم‌ مهم پارلمان عراق در واکنش به اقدام تروريستي آمريکا، گفت: معتقديم امنيت منطقه تنها توسط کشورهاي منطقه تامين مي‌شود؛ هيچ کس از تنش در منطقه سودي نمي‌برد و بي‌ثباتي در اين منطقه مي‌تواند براي کل جهان خطرناک باشد. روحاني تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران هرگز به دنبال جنگ و ناامني در منطقه نيست، اما نسبت به دفاع از حقوق و حاکميت خود ترديد نمي‌کند. رئيس‌جمهور با تاکيد بر مقاومت ملت ايران در 20 ماه گذشته، تاکيد کرد: در اين مدت ايران به تعهدات خود پاي بند بوده و آنچه در 5 گام اخير برداشته شده در چارچوب برجام بوده است؛ اين در حالي است که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده و اين باعث عدم توازن در برجام شده است. وي افزود: هر زماني که طرف‌هاي مقابل به تعهدات خود عمل کنند، گام‌هاي برداشته شده از سوي ايران قابل بازگشت خواهد بود. امانوئل مکرون نيز در اين تماس تلفني با بيان اينکه درک مي‌کنم در چه شرايط تلخ و غم انگيزي با شما گفت‌وگو مي‌کنم، اظهارکرد: همه ما بسيار نگران صلح و ثبات در منطقه هستيم و اتفاقاتي که صورت گرفته مي‌تواند باعث افزايش تنش و تشنج غير قابل جبران شود. رئيس‌جمهور فرانسه با اشاره به تعهد هميشگي آن کشور براي برقراري صلح و ثبات، از حوادث اخير ابراز تاسف نموده و آمادگي خود را براي کمک به کاهش تنش‌ها اعلام کرد. مکرون با اشاره به اهميت برجام، گفت: فرانسه به تلاش‌هاي خود براي حفظ اين توافق مهم بين‌المللي ادامه خواهد داد و از ايران نيز انتظار دارد که در همين جهت حرکت کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: