کد خبر: ۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
متعاقب آن، پرونده به مجلس سنا فرستاده می‌شود تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند؛ مجلسی که اکثریت آن دست جمهوریخواهان است و دموکرات‌ها برای پیروزی کار دشواری در پیش دارند. ترامپ در نامه‌ای به نانسی پلوسی که از روی عصبایت و خشم نوشته شده بود.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: متعاقب آن، پرونده به مجلس سنا فرستاده می‌شود تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند؛ مجلسی که اکثریت آن دست جمهوریخواهان است و دموکرات‌ها برای پیروزی کار دشواری در پیش دارند. ترامپ در نامه‌ای به نانسی پلوسی که از روی عصبایت و خشم نوشته شده بود، حزب دموکرات را متهم به تلاش برای کودتا و ضربه زدن به دموکراسی در امریکا کرد و رئیس مجلس نمایندگان هم در واکنش، متن نامه را مضحک و بسیار منزجرکننده خوانده است. ترامپ همچنین در رشته توئیت‌هایی از حامیانش خواست او را دعا کنند.
فرایند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مجلس نمایندگان که از چهار ماه پیش از سوی دموکرات‌ها کلید خورده بود، دیشب پس از کش و قوس‌های فراوان به ایستگاه پایانی رسید و دموکرات‌ها در نهایت در این باره رأی‌گیری کردند. هرچند تا عصر روز گذشته، نتیجه رأی‌گیری مشخص نشده بود، اما خبرگزاری آشوشیتدپرس که نظر اعضای مجلس نمایندگان امریکا در مورد استیضاح را جویا شده، نوشته است که بیش از نیمی از نمایندگان از این طرح حمایت می‌کنند. بر اساس آماری که آسوشیتدپرس منتشر کرده، از بین ۴۳۵ نماینده، تعداد ۲۱۶ دموکرات گفته بودند به اتهام سوء استفاده از اختیارات رأی مثبت می‌دهند. ۲۱۵ دموکرات هم گفته‌اند به مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره هم رأی مثبت خواهند داد. تعداد ۲۳۳ دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا حضور دارند و تنها چند نفر انگشت شمار با روند استیضاح ترامپ مخالفت کرده‌اند. هرچند هیچ‌یک از جمهوریخواهان با این دو اتهام موافقت نکرده‌اند، اما از آنجا که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در دست دارند، همین تعداد رأی مثبت دموکرات‌ها هم برای تصویب طرح استیضاح ترامپ کافی است. ترامپ به خاطر اینکه کنگره رویه‌های قانونی را طی نکرده است، اجازه نداد مقامات ارشد کاخ سفید برای ادای شهادت درباره پرونده اوکراین‌گیت، حاضر شوند و این اقدام واشنگتن بر پیچیدگی ابعاد ماجرا افزود و دموکرات‌ها را به ادامه پیگیری پرونده استیضاح مصمم‌تر کرد. در صورتی که این لایحه آنطور که از پیش هم پیش‌بینی می‌شد، در مجلس نمایندگان تصویب شود، طرح استیضاح برای تأیید نهایی به مجلس سنا فرستاده می‌شود. در سنا اکثریت در اختیار جمهوریخواهان است و همان‌قدر که تصویب طرح در مجلس نمایندگان از قبل قابل پیش‌بینی بود، رد آن در سنا هم قابل پیش‌بینی است. ۵۳ کرسی سنا در حال حاضر در اختیار جمهوریخواهان و ۴۵کرسی در اختیار دموکرات‌ها است؛ سهم مستقل‌ها نیز دو کرسی است؛ ازآنجا که محکومیت و عزل رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم (۶۷ رأی) نیاز دارد، پیروزی دموکرات‌ها در این پرونده بعید به نظر می‌رسد. برخی سناتور‌های مجلس سنا گفته‌اند که تمام تلاش خود را می‌کنند تا مانع برکناری ترامپ شوند.
میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا، مدارک جمع‌آوری شده برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا را کافی ندانست و گفت: «شاید رسیدگی علنی مجلس نمایندگان موجب شد رهبر دموکرات‌ها همان احساسی را داشته باشد که همه ما داریم. ما می‌توانیم بگوییم اقدام بی پروای دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهور منتخب و برکناری او برای نخستین بار در تاریخ امریکا، به شکست انجامیده است و کسانی که مشتاقانه امید به استیضاح داشتند در حال برخورد به مشکل هستند». این درحالی است که چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا گفته است: «اگر بند‌های استیضاح به سنا فرستاده شود، تک‌تک سناتور‌ها باید سوگند یاد کنند که مجری عدالتی بی‌طرفانه خواهند بود. اطمینان از عادلانه و صادقانه بودن محاکمه در سنا، به طوری که اجازه آشکار شدن همه حقایق را بدهد، از بالا‌ترین اهمیت برخوردار است.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت استیضاح در مجلس نمایندگان، آنگاه نمایندگان برای ارائه استیضاح در صحن سنا جهت دادگاهی کردن ترامپ، از میان خود افرادی را انتخاب خواهند کرد که به نظر، بیشتر آن‌ها از کمیته قضایی و برخی نیز از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خواهند بود که قضیه استیضاح ترامپ را پیگیری می‌کردند. این افراد در جلسه دادگاه ترامپ در صحن سنا، نقش مدعی عموم را ایفا خواهند کرد. ترامپ آنگاه در اوایل ماه ژانویه در صحن سنا محاکمه می‌شود تا مشخص شود باید از سمت ریاست جمهوری امریکا کنار گذارده یا ابقا شود.
جنگ لفظی ترامپ و پلوسی
ساعاتی پیش از رأی‌گیری از سوی دموکرات‌ها، جدال لفظی بین ترامپ و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان شدت گرفته است. دونالد ترامپ در نامه‌ای خشم‌آلود به نانسی پلوسی رأی قریب‌الوقوع استیضاح علیه خود را محکوم کرده و پلوسی را به اعلان جنگ علنی علیه دموکراسی در امریکا متهم کرده است. به گزارش شبکه فاکس‌نیوز، ترامپ در نامه‌ای که سه شنبه ارسال شد، نوشت: «شما اهمیت این واژه زشت یعنی استیضاح را کم کرده‌اید». دونالد ترامپ در این نامه با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ نوشته است: «این اقدامات چیزی نیست جز تلاشی حزبی و غیرقانونی برای انجام کودتا، ریشه‌دار در تمایلات و احساسات اخیر، که در صندوق‌های رأی به سختی شکست خورده است». نامه ترامپ، واکنش تند نانسی پلوسی را در پی داشته است. پلوسی گفت: «من ماهیت آن را دیدم، به هر حال بسیار منزجرکننده بود». پلوسی همچنین به همکاران دموکراتش گفت: «اگر آن‌ها به استیضاح رأی ندهند، در انجام وظایف‌شان طبق دستورالعمل کنگره مرتکب قصور شده‌اند». او تأکید کرد: «تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان امریکا مشخص ساخت که دونالد ترامپ از اختیارش برای منافع شخصی و منفعت سیاسی سوء استفاده کرد و اینکه او با بیان اینکه فراتر از سطح پاسخگویی، بالاتر از قانون اساسی و بالاتر از مردم امریکاست، در کار کنگره کارشکنی کرده است.»
ترامپ همچنین دیروز در پیام توئیتری نوشت: «باور می‌کنید امروز دموکرات‌های بی‌فایده رادیکال چپ‌گرا من را استیضاح می‌کنند، و من هیچ خبطی مرتکب نشده‌ام. این چیز وحشتناکی است. متن استیضاح را بخوانید. این نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری رخ دهد. دعا کنید!». ترامپ پیش‌تر در بین دوستان خود گفته بود که از موفقیت احتمالی استیضاحش نگران است. ترامپ متهم است که در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای تحقیقات فساد درباره خانواده جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، از قدرت و موقعیت خود سوء استفاده کرده است.
اعتراض حامیان استیضاح
یک روز قبل از رأی‌گیری در مجلس نمایندگان، حامیان استیضاح ترامپ هم سه شنبه شب به خیابان‌ها آمدند. به گزارش شبکه الجزیره، تظاهرات و راهپیمایی‌های ضد ترامپ با عنوان «هیچ کس بالاتر از قانون نیست» برگزار شد. بر اساس این گزارش هزاران نفر در خیابان‌های نیویورک در بخش‌های مرکزی این شهر با برگزاری تظاهرات شعار سر دادند «او را به بند بکشید». معترضان نه‌تن‌ها خواهان استیضاح ترامپ بلکه خواهان برکناری وی از قدرت هستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنین شماری از شهروندان امریکا در اوهایو تجمع کردند و خواستار استیضاح ترامپ شدند. بر اساس این گزارش، معترضان در این شهر هم پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود، ترامپ بالاتر از قانون نیست. نظرسنجی‌های انجام شده فاکس نیوز نشان می‌دهد ۵۰ درصد از شهروندان امریکایی از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند. ۴۱ درصد نیز با استیضاح او مخالفت کرده‌اند، اما در نظرسنجی سی‌ان‌ان هم ۵۵ درصد از شهروندان امریکایی اعلام کردند ترامپ باید استیضاح شود و این در حالی است که ۴۷ درصد اعلام کردند او نباید استیضاح شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: