کد خبر: ۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رهبران روسیه و اوکراین با میانجیگری «آنگلا مرکل» و «امانوئل مکرون» بر سر بحران اوکراین به توافق رسیدند. نشست رهبران چهار کشور در پاریس به بن‌بست سیاسی حاکم بر بحران اوکراین خاتمه داد.

«ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رهبران روسیه و اوکراین با میانجیگری «آنگلا مرکل» و «امانوئل مکرون» بر سر بحران اوکراین به توافق رسیدند. نشست رهبران چهار کشور در پاریس به بن‌بست سیاسی حاکم بر بحران اوکراین خاتمه داد.
به گزارش دویچه وله، نشست رهبران چهار کشور روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه در پاریس به پایان رسید؛ نشستی که مهم‌ترین دستاورد آن پایان دادن به سکون و بن‌‌بست حاکم بر بحران اوکراین بود. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از نتایج نشست رهبران چهار کشور یاد شده در پاریس ابراز رضایت کرد. این در حالی است که به باور امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تا حل بحران اوکراین هنوز راه دشواری در پیش است.
خبرگزاری‌های بین‌المللی در نخستین ساعات بامداد روز سه‌شنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) خبر از توافق بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همتای اوکراینی او، ولودیمیر زلنسکی دادند.
بر اساس نتایج حاصله در نشست پاریس، رهبران دو کشور بر سر برقراری آتش بس تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیدند. افزون بر آن، رهبران دو کشور روسیه و اوکراین درباره تبادل اسرا و خروج بخشی از نیروهای نظامی موافقت کردند.
به این ترتیب، همایش عالی رهبران چهار کشور راه را برای روند صلح در مناقشه اوکراین هموار ساخته و مذاکرات صلح را از بن بست خارج کرده است. نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه مناطقی از شرق اوکراین را تحت کنترل خود دارند. در نشست پاریس رهبران روسیه و اوکراین با میانجیگری فرانسه و آلمان توافق کردند که تا ماه مارس سال ۲۰۲۰ بر سر گام‌های دیگری در راستای تنش زدایی در بحران اوکراین به توافق برسند. افزون بر آن قرار شده است که در مناطق تحت کنترل نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین نیز انتخابات محلی برگزار شود. تاریخ دقیق برگزاری این انتخابات هنوز اعلام نشده است.
راهی همچنان دشوار
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از نشست پاریس به خبرنگاران گفت که در این همایش «اراده مثبتی برای حل مسائل بغرنج مشاهده شده است.»
صدراعظم آلمان نسبت به نتایج حاصله از نشست پاریس برای حل بحران اوکراین ابراز رضایت کرد. این در حالی است که امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه معتقد است که بر سر راه برگزاری انتخابات محلی در مناطق تحت کنترل نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین هنوز موانع بسیاری وجود دارد. مکرون درباره نشست پاریس گفت که شرکت کنندگان در این همایش به دشواری‌های موجود بر سر حل بحران اوکراین آگاه هستند. رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که انتظار معجزه از راه حل و توافق به دست آمده نمی‌بایست داشت. به باور او، اما این نشست گامی در راستای حل بحران اوکراین بوده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از جمله به این نکته اشاره کرده است که انتظار قائل شدن حق خود مختاری برای مناطق شرق اوکراین انتظاری واقعی نیست و اوکراین به لحاظ ساختار سیاسی نمی‌تواند به شکل فدراتیو اداره شود.
جنگ مرگبار
طی پنج سال و نیم درگیری میان شورشیان مورد حمایت روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده‌اند.
این گفت‌وگوها پس از یک رشته اقدامات برای اعتمادسازی از جمله مبادله زندانیان و عقب‌نشینی سربازان اوکراین از سه ناحیه در خط مقدم درگیری‌ها صورت می‌گیرد.
اما این گام‌ها موجب خشم برخی از اوکراینی‌ها شده که زلنسکی را متهم کرده‌اند بیش از حد به روسیه امتیاز می‌دهد. زلنسکی که در اوایل سال جاری با اکثریت بالای آرا در انتخابات پیروز شد، در کمپین انتخاباتی خود برقراری صلح در شرق کشور را از اولویت‌هایش اعلام کرده بود. او پس از رسیدن به قدرت، تلاش کرده مذاکرات با روسیه را از سر بگیرد.
اما او برای رسیدن به این هدف با برخی از شرایط روسیه موافقت کرده است که واکنش‌های خشم‌آلودی را در بین مخالفان برانگیخته است.
طرح توافق صلح جدایی‌طلبان با دولت اوکراین و برگزاری انتخابات در شرق این کشور که زلنسکی از آن حمایت کرده، به فرمول اشتاینمایر معروف است چون این طرح را در سال ۲۰۱۵ فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر وقت امور خارجه آلمان پیشنهاد کرده بود.
روز یکشنبه هزاران نفر با شعار «تسلیم نمی‌شویم» به خیابان های کی‌یف، پایتخت اوکراین رفتند.
ناتو و کارشناسان مستقل اطلاعاتی در غرب مکررا روسیه را به انتقال سلاح‌های سنگین و نیروهای رزمی به شرق اوکراین برای کمک به شورشیان متهم کرده‌اند.
روسیه این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید «داوطلبان» روس به شورشیان اوکراین کمک می کنند. پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴، بخش‌های بزرگی از مناطق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین به کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه درآمد.
درگیری زمانی آغاز شد که ارتش اوکراین سعی کرد مناطق تحت کنترل شورشیان را پس بگیرد. در پنج سال گذشته حدود ۱۳ هزار نفر کشته و ۴۰ هزار نفر دیگر زخمی شده‌ و حدود پنج میلیون نفر منطقه 
را ترک کرده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: