کد خبر: ۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
وزير امور خارجه ايران روز گذشته شخصا براي انجام مراحل تبادل دو زنداني ميان ايران و ايالات متحده به زوريخ رفت و با ميانجيگري دولت سوئيس، سرانجام دکتر مسعود سليماني استاد دانشگاه ايراني که به اتهام واهي دور زدن تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي درآمريکا بازداشت شده بود، آزاد شد.

آرمان ملي: وزير امور خارجه ايران روز گذشته شخصا براي انجام مراحل تبادل دو زنداني ميان ايران و ايالات متحده به زوريخ رفت و با ميانجيگري دولت سوئيس، سرانجام دکتر مسعود سليماني استاد دانشگاه ايراني که به اتهام واهي دور زدن تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي درآمريکا بازداشت شده بود، آزاد شد. در اين روند همچنين با تصويب شوراي عالي امنيت ملي و همکاري و موافقت نهادهاي قضايي و امنيتي «ژائو وانگ» شهروند آمريکايي که به جرم جاسوسي در حال گذراندن دوران محکوميت خود در ايران بود با رافت اسلامي آزاد و تحويل مقامات سوئيسي براي بازگشت به آمريکا شد. «ژائو وانگ» شهروند آمريکايي كه در جريان اين مبادله آزاد شد با هواپيماي دولت سوئيس تهران را به مقصد زوريخ ترك كرد و در زوريخ برايان هوك، مسئول گروه اقدام عليه ايران منتظر وي بود. برايان هوك كه شبانه با يك جت نظامي خود را به زوريخ رسانده بود تا «ژائو وانگ» را از مقام هاي سوئيس تحويل بگيرد روز پنجشنبه در نشست خبري كه با خبرنگاران در واشنگتن داشت شديدترين انتقادها را عليه ايران مطرح كرده بود. هوك از ماه مارس سال 2018 يعني اندكي پيش از خروج آمريكا از برجام با مقام‌هاي ايراني هيچ تماس مستقيمي نداشته است. دكتر سليماني نيز با همان جت نظامي كه برايان هوك سوار آن بود به زوريخ برده شده و تحويل مقام‌هاي ايراني شد.
اولين تفاهم؛ گشايشي در راه است؟
تبادلي که ميان دولت‌هاي ايران و آمريکا اتفاق افتاد، اولين تفاهم ميان جمهوري اسلامي ايران و آمريکاي ترامپ بود. برخي از اين تفاهم و همکاري به عنوان آغازي براي همکاري‌هاي بزرگ‌تر نام مي‌برند اما نيويورک تايمز که در گزارشي ويژه به مسأله تبادل زندانيان پرداخته در اين باره به نقل از منبعي آگاه تأکيد دارد كه گمان نمي‌كند اين تبادل زنداني‌ها را بتوان نشانه‌اي از گفت‌وگوهاي بيشتر ميان تهران و واشنگتن دانست. به گفته منابع آگاه اين نشريه آمريکايي در آخرين ديدار که ميان هوک و مقامات ايراني اتفاق افتاده بود، هوك به سيدعباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران گفته بود كه وانگ هيچ گونه عمليات مخفي در ايران انجام نمي‌داده و از عراقچي پاسخ شنيده بود كه شايد وانگ به خوبي آموزش نديده بوده تا دست خود را لو ندهد. با اين وجود اين تبادل سبب شد که مايک پمپئو اولين جملات مثبت خود را درخصوص دولت ايران به کار ببرد. وزير خارجه آمريکا در توئيتي نوشت که عملکرد دولت ايران در زمينه آزادي تبعه آمريکايي «سازنده» بوده است. پيشنهاد تبادل زندانيان ميان ايران و آمريکا به عنوان نشانه‌اي از حسن نيت، اولين بار در سفر محمدجواد ظريف به نيويورک مطرح شد و وزير خارجه ايران در گفت‌وگو با رسانه‌هاي آمريکايي از آمادگي دولت ايران براي همکاري در اين زمينه خبرداد.
نام:
ایمیل:
* نظر: