کد خبر: ۲۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در کمیسیون مشترک برجام چه گذشت
در نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آنکه تهدید اخیر اروپایی ها درباره استفاده از «مکانیسم ماشه» مطرح شود حاضران بر حفظ برجام تأکید کردند.

گروه سیاسی/   در نشست کمیسیون مشترک برجام بدون آنکه تهدید اخیر اروپایی ها درباره استفاده از «مکانیسم ماشه» مطرح شود حاضران بر حفظ برجام تأکید کردند.
نمایندگان ایران، آلمان، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و اتحادیه اروپا روز گذشته در شرایطی برای بررسی اجرای توافق هسته‌ای در وین تشکیل جلسه دادند  که ایران از اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به محقق نشدن منافع اقتصادی‌اش در چارچوب برجام، تعهدات خود را ذیل این توافق در چهار مرحله کاهش داده است. گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران ذیل بندهای 26 و 36 این توافق و در پاسخ به خروج واشنگتن از برجام و همچنین ناتوانی اروپا از انجام تعهدات خود به ایران در این توافق برداشته شده‌اند. در همین چارچوب ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است. گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تأسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد. مقام‌های ایرانی هشدار داده‌اند در صورتی که نتوانند از منافع مثبت برجام برخوردار شوند، باز هم تعهدات بیشتری را کنار خواهند گذاشت. اما اروپایی‌ها در واکنش، اخیراً ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید کرده‌اند. در چنین فضایی چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های ایران و گروه 1+4 به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شد. این در حالی بود که این بار محل این نشست در‌پی تهدید هیأت ایرانی به عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، تغییر یافت و در محل نمایندگی اتحادیه اروپا برگزار شد. به گزارش ایرنا، به روایت یک منبع آگاه با توجه به اعطای مجوز به گروهی از هواداران گروهک‌های تجزیه طلب و ضدانقلاب به منظور تجمع در برابر هتل کوبورگ (محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام) و ایجاد اخلال و مزاحمت در روند برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، هیأت ایرانی تهدید به ترک محل مذاکرات و عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک کرد که نهایتاً با پادرمیانی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، محل برگزاری این نشست تغییر یافت. نماینده دائم روسیه در وین و از دیپلمات‌های حاضر در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، پس از پایان این نشست تصریح کرد برغم اختلاف نظرها، همه اعضای این توافق به اتفاق خواستار حفظ برجام هستند. میخایئل یولیانف در صفحه توئیتر خود اراده همه اعضای باقی مانده در برجام برای حفظ این توافق بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد. این دیپلمات روس نوشت: «همه اعضای برجام نسبت به ضرورت حمایت از برجام و متعهد بودن به آن کاملاً اتفاق نظر دارند.» او نوشت: «این مهم، اصلی‌ترین نتیجه بحث‌های انجام شده در نشست کمیسیون مشترک برجام بود.» در حالی که خبرگزاری رویترز پیش از برگزاری این نشست مدعی شده بود که مقام‌های اروپایی در این نشست ایران را بار دیگر به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید خواهند کرد، «فو سونج» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین اعلام کرد که طرفین اروپایی درخصوص فعال کردن مکانیسم ماشه صحبتی نکردند. او همچنین گفت که از ایران خواسته شد تا به پایبندی کامل تعهداتش در برجام بازگردد. این دیپلمات چینی تصریح کرد که بین تمام اعضا این اشتراک نظر وجود داشت که امریکا مقصر اصلی بحران به‌ وجود آمده در برجام است. گفتنی است عراقچی بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، برای نخستین بار با مدیرکل جدید آژانس انرژی اتمی ملاقات کرد.
تفسیر خودسرانه قطعنامه ۲۲۳۱
کشورهای اروپایی طرف برجام بازهم به بهانه برنامه موشکی ایران دست به قلم شدند و برای شورای امنیت سازمان ملل نامه اعتراضی نوشتند. سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درست در بحبوحه اختلافات بر سر روند اجرای برجام که به دلیل اقدامات ناکافی اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات‌شان بالا گرفته است، در نامه مشترکی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، مدعی شده‌اند «اقدامات ایران برای ساخت موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی مغایر قطعنامه شماره ٢٢٣١ شورای امنیت است.» کشورهای اروپایی در نامه خود به یک فیلم ویدئویی اشاره کردند که در آن نشان داده می‌شود ایران در روز ٢٢ آوریل (بیست و دوم اردیبهشت ماه سال جاری) نوع جدیدی از موشک میان‌برد شهاب-٣ مجهز به تجهیزات MARV را آزمایش کرده است. بنا به ادعای سه کشور اروپایی، بوستر شهاب-٣ که آزمایش آن در این فیلم نشان داده شد، از نوعی است که از لحاظ فنی می‌تواند برای حمل و پرتاب کلاهک هسته‌ای به کار رود. در این نامه مشترک علاوه بر آزمایش شهاب-٣ موارد دیگری از برنامه‌های موشکی ایران  از جمله پرتاب موشک میان برد موسوم به موشک برکان-٣ که نوع پیشرفته‌تر موشک قیام-١ است، ذکر و مغایر قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اعلام شده است. نماینده ایران در سازمان ملل، این نامه را تلاش دیگری برای تفسیر خودسرانه بند ۳ پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ خوانده است. مجید تخت روانچی در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این موضوع گفت: «این کشورها با استناد به گزارش‌های نامعتبر از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های منسوخ شده و ارجاع به اسناد نهادهایی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه شده است که از نظر فنی درباره موشک‌ها صلاحیت ندارد.» او افزود: «هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و از این رو منافاتی با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل ندارد.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز گفته است هدف از نامه سه کشور اروپایی به دبیرکل سازمان ملل متحد، «لاپوشانی درماندگی آنها از اجرای حداقل تعهدات‌شان نسبت به برجام است.» ظریف در توئیتی نوشت: «اگر سه کشور اروپایی می‌خواهند ذره‌ای اعتبار در جهان داشته باشند، به جای آنکه در برابر قلدری ایالات متحده گردن خم کنند، به حق حاکمیت کشورها احترام بگذارند.» وزیر خارجه ایران همچنین در واکنشی دیگر به ادعای برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در توئیتی نوشت:  «برایان هوک با بیان این نکته به سه طرف اروپایی‌ ما در برجام به‌موقع یادآوری کرده است که آزمایش‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوع نیست و آن را به طور آشکارا پذیرفته است.»

نام:
ایمیل:
* نظر: