کد خبر: ۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اذعان کرد تحریم‌های ایران دستاورد راهبردی برای آمریکا نداشته و منجر به تغییر رفتار تهران نشده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت شاید تحریم‌های ایران باعث مشکلات اقتصادی شده باشد، اما دستاورد راهبردی برای واشنگتن نداشته و منجر به تغییر رفتار ایران نشده است.

این یادداشت با اشاره به دشوار بودن گنجاندن دو هدف ترامپ، یعنی مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای و کاهش نفوذ ایران در منطقه در یک راهبرد استراتژیک، آمده است، حتی تندترین منتقدان ترامپ هم می‌گویند کارزار فشار حداکثری بوده که منجر به ناآرامی‌های اخیر در ایران شد. اما واضح و مبرهن است چیزی که در ایران اتفاق افتاد، نمی‌تواند رفتار ایران را تغییر داده یا مذکرات مجدد روی توافق هسته‌ای را آغاز کند یا اقدامات ایران در منطقه را کاهش دهد.

پیش‌تر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تبریک به تیم رهبری جدید اتحادیه اروپا بر ضرورت همکاری آمریکا و اروپا درخصوص اهداف مشترک از جمله مقابله با تهدید‌های روسیه، چین و ایران تاکید کرد.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد در بیانیه پمپئو آمده است: «ما به «اورسلا وان در لین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزف بورل» نماینده عالی این اتحادیه، کمیسر‌های جدید اروپا و «چارز مایکل» رئیس شورای اروپا، تصدی مسئولیت‌های جدید را تبریک می‌گوییم. آمریکا علاقمند به همکاری با تیم رهبری جدید اروپا به همراه پارلمان اروپایی، «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا و کشور‌های عضو این اتحادیه برای پیشبرد اهداف مشترک مان هستیم. این اهداف شامل تقویت روابط تجاری، ترویج استقلال انرژی اروپا و مقابله با چالش‌های مشترک ارزش‌های دموکراتیک و امنیت ما از جمله تهدید‌های روسیه، چین و ایران است.»

نیویورک تایمز ضمن اشاره به مصاحبه روز دوشنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت آشکار واشنگتن اغتشاشات و آشوبگران در ایران، می‌نویسد، او داشت درباره تلاش خاموش آمریکا در چندین سال قبل برای ارائه ابزار‌های ارتباطاتی به ایرانی‌ها در زمان‌های دخالت دولت صحبت می‌کرد


نیویورک تایمز با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد آشوب در ایران، استراتژی موفق برای تغییر رفتار تهران نبوده، انتقاد می‌کند، حتی این خطر وجود دارد که به نفع دولت ایران شود که بگوید تلاش‌های آمریکا با هدف تغییر حکومت است نه فقط تغییر رفتار.

پیش‌تر روزنامه «آمریکن هرالد تریبون» ضمن انتشار گزارشی مفصل از اقبال ایرانی‌ها نسبت به حکومتشان می‌نویسد و تصریح می‌کند که علی‌رغم مشکلات اقتصادی مردم به امنیت خود و کشورشان اهمیت زیادی می‌دهند.

نویسنده این گزارش اعلام کرد: «نتایج دو نظرسنجی که به طور جداگانه انجام شده، نشان می‌دهد که اعتراضات در ایران بسیار متفاوت‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. وضع اقتصادی مطلوب نیست، اما اکثر ایرانی‌ها به امنیت کشورشان اهمیت می‌دهند و اصلا به دنبال برهم زدن آن نیستند.»
نام:
ایمیل:
* نظر: