کد خبر: ۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پس از آن که هفته گذشته، وزیر دفاع فرانسه به طور رسمی از «از دست دادن توان بازدارندگی آمریکا در برابر ایران»خبرداد، وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که این کشور انجام می دهد «بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران» به سطح رضایت‌بخش برسد: «آمریکا سه هفته پیش اعلام کرد شمار نیروها و تجهیزات اضافی خودش در عربستان سعودی را افزایش داده است.

  پس از آن که هفته گذشته، وزیر دفاع فرانسه به طور رسمی از «از دست دادن توان بازدارندگی آمریکا در برابر ایران»خبرداد، وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی که این کشور انجام می دهد «بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران» به سطح رضایت‌بخش برسد: «آمریکا سه هفته پیش اعلام کرد شمار نیروها و تجهیزات اضافی خودش در عربستان سعودی را افزایش داده است. من برای کمک به سعودی‌ها و اماراتی‌ها به منطقه سلاح فروخته‌ام. ما امیدوار هستیم مجموعه این اقدامات، بازدارندگی ما را به سطحی که رضایت‌بخش است بازگرداند و سران ایران درک کنند که رفتارهای مخرب آن ها در هر جا اتفاق بیفتد، هزینه خواهد داشت.» این جمله «مایک پمپئو» در گفت وگو با پایگاه صهیونیستی «جی.ان‌.اس» نخستین اعتراف تلویحی یک مقام رسمی ایالات متحده به از دست دادن توان بازدارندگی مقابل جمهوری اسلامی ایران است.هفته گذشته «فلورانس بارلی»، وزیر دفاع فرانسه که در اجلاس امنیتی بحرین سخنرانی می کرد، از آمریکا به دلیل از دست دادن توان بازدارندگی خود در برابر ایران انتقاد کرد. او همچنین هشدار داد که از دست رفتن بازدارندگی چند دهه‌ای آمریکا در این منطقه نفت‌خیز نشان‌دهنده کاهش قدرت این کشور است. این اذعان های تاریخی به افول قدرت آمریکا مقابل ایران در حالی است که ماه گذشته رهبر انقلاب  در دیدار سالانه خود در سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، در سخنانی به سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران اشاره کردند و گفتند: «شماها می‌بینید که هر کاری آمریکایی‌ها توانسته‌اند در این مدّت [۴۱ سال اخیر] کرده‌اند، به خصوص با نهادهای برخاسته‌ از انقلاب، از جمله با خود نظام اسلامی؛ با خود جمهوری اسلامی که برخاسته‌ از انقلاب است، هر چه توانسته‌اند دشمنی کرده‌اند. البتّه ما هم از این طرف بیکار نبوده‌ایم؛ ما هم از این طرف هر کار توانسته‌ایم، در مقابل آمریکا کرده‌ایم، در موارد زیادی هم طرف را گوشه‌ رینگ برده‌ایم؛ نتوانسته از خودش درست دفاع کند، این هم کاملاً واضح است، همه‌ دنیا می‌بینند.» در حقیقت اعتراف صریح وزیر دفاع فرانسه و نیز اذعان تلویحی وزیر خارجه ایالات متحده به از دست رفتن «توان بازدارندگی» واشنگتن مقابل تهران، اعتراف به «گوشه رینگ» قرار گرفتن آمریکا توسط ایران است.
به گزارش فارس، پمپئو در گفت و گوی خود با پایگاه صهیونیستی «جی.ان‌.اس» البته تلاش کرد از برنامه های کاخ سفید برای احیای توان بازدارندگی آمریکا در منطقه بگوید و در همین زمینه  گفت: «همان‌طور که مشاهده می‌کنید قابلیت‌های بازدانده ما در نتیجه فعالیت‌هایمان در تنگه هرمز و ایجاد ابتکار امنیت دریایی افزایش پیدا کرده است.» اما در نهایت پمپئو صرفا با ابراز «امیدواری» درباره «بازگرداندن» آن توان بازدارندگی سخن گفت.سیر واکنش‌های آمریکا به برخی تحولات در منطقه،  حاکی از آن است که در دهه های اخیر به‌خصوص از تابستان ۲۰۱۳ میلادی به بعد که آمریکا بر خلاف وعده‌ها و تهدیدهای مکرر نتوانست در تحولات سوریه به طور مستقیم دخالت نظامی کند، افول این کشور آشکارتر شده است. تا جایی که در سال ۲۰۱۹ آمریکا حتی از کمک به تأمین امنیت متحدانش در منطقه که میلیاردها دلار به این کشور پرداخت می‌کنند، عاجز مانده است و حتی در قبال سرنگونی پهپاد متجاوزش توسط جمهوری اسلامی نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد و در «گوشه‌ رینگ» گرفتار شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: