کد خبر: ۲۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
دولت قرار است به ۱۸ میلیون خانوار کمک کند که منابع آن از محل ما به التفاوت افزایش قیمت بنزین است. صرفا افرادی مشمول حمایت می‌شوند که در حال حاضر یارانه می‌گیرند و جزو سه دهک بالای درآمدی نیستند.

فارس نوشت: سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه چگونگی پرداخت یارانه جدید را تشریح کرد.

حسین میرزایی در پاسخ به این سؤال که افرادی که به هر نحوی جزو حذف شدگان از یارانه نقدی هستند یا انصراف داده‌اند آیا مشمول کمک حمایتی دولت می‌شوند، اظهار داشت: دولت قرار است به ۱۸ میلیون خانوار کمک کند که منابع آن از محل ما به التفاوت افزایش قیمت بنزین است. صرفا افرادی مشمول حمایت می‌شوند که در حال حاضر یارانه می‌گیرند و جزو سه دهک بالای درآمدی نیستند.

* مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند؟

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ با بیان اینکه در این راستا ۳ حالت وجود دارد، اضافه کرد: اکنون زیرساخت و سامانه مورد نیاز برای اعتراض افراد وجود دارد و مقرر شده است وسع مالی خانوارها، به صورت ۶ ماه یکبار بررسی و پایش شود.

وی سه حالت رسیدگی به اعتراضات مربوط به یارانه را این چنین برشمرد:

نخست، افرادی که از یارانه نقدی حذف شدند و اعتراض کردند، وارد فرایند پایش ۶ ماهه خواهند شد.

دوم، جاماندگان از دریافت یارانه نقدی به هر دلیلی، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند تا وارد فرایند پایش ۶ ماهه شوند.

سوم برای کسانی که در گذشته از یارانه نقدی انصراف دادند هنوز تصمیمی گرفته نشده و این موضوع قابل بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه دستورالعمل اجرایی برنامه حمایت از ۱۸ میلیون خانوار در فرایند بررسی و نهایی سازی است، گفت: این موضوع در سطح دولت نهایی و ابلاغ خواهد شد.  

* یارانه نقدی یا غیرنقدی؟

میرزایی در مورد چگونگی بهره‌مندی ۱۸ میلیون خانوار از کمک معیشتی و حمایتی دولت گفت: این حمایت مانند یارانه نقدی نیست. بلکه به صورت اعتبار ریالی در همان شماره حساب متعلق به یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: این کمک معیشتی مانند سبد کالا که در گذشته پرداخت شد به صورت غیرنقدی است تا اثر تورمی آن کاهش یابد.

وی افزود: هدف اصلی دولت از اجرای این طرح، کاهش فشار اقتصادی بر اقشار متوسط و پایین است.

با اعتبار ریالی واریز شده به حساب یارانه، شهروندان می‌توانند نسبت به خرید کالاهای مشخصی از فروشگاه‌های بزرگ اقدام کنند.

در همین حال یک مقام مطلع در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح جزئیات پرداخت کمک معیشتی به ۱۸ میلیون خانوار شامل ۶۰ میلیون نفر گفت: این کمک معیشتی مانند سبد کالا که در گذشته به خانوارها اختصاص یافت، غیرنقدی است تا اثر تورمی نداشته باشد؛ ضمن اینکه هدف دولت از این طرح کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف است و اختصاص کالا می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، تصریح کرد: احتمالا شیوه اجرا به این صورت است که کارت سرپرستان خانوار بصورت نقدی شارژ می شود اما این مبلغ نقدی قابل برداشت نخواهد بود و صرفا می تواند در فروشگاههای بزرگ برای خرید  مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اعتباری بودن حمایت دولت محرز است، اظهار داشت: اما احتمال اصلاحیه خوردن و تغییر این فرآیند وجود دارد. ما منتظر هستیم آیین نامه اجرایی در هیات دولت تصویب شود.

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی ها تغییرات پیش آمده، اثر تورمی ۴ درصدی خواهد داشت، افزود:انتظار می رود با اجرای این حمایت به صورت اعتباری، پول نقد در جامعه تزریق نشده و تورم تشدید نشود. 

این مقام مطلع تاکید کرد: کمک معیشتی دولت به دهک های پردرآمد که قرار است یارانه نقدی شان حذف شود، تعلق نمی گیرد

 « برخی از خانوارها از ثبت نام یارانه نقدی جا ماندند و تا امروز امکان ثبت نام پیدا نکرده اند؛ این گروه چگونه می توانند مشمول دریافت کمک معیشتی دولت شوند؟»

وی در پاسخ به این سوال گفت:  خوشبختانه زیرساخت و سامانه برای ثبت اعتراض خانوارها طراحی و آماده شده و قرار است وضعیت و توان مالی خانوارها، هر ۶ ماه یکبار بررسی و پایش شود. بنابراین خانوارهای جامانده از یارانه نقدی یا کمک معیشت دولت می توانند اعتراض خود را در سامانه مذکور ثبت کنند تا پس از بررسی وضعیت معیشتی و توان مالی آنها، نسبت به برقراری یارانه نقدی یا کمک معیشتی اقدام شود. 

وی در عین حال تصریح کرد: برای کسانی که قبلا از یارانه نقدی انصراف داده اند، هنوز تصمیمی گرفته نشده اما این موضوع می تواند بررسی شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر: