کد خبر: ۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
محمد باقر نوبخت پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین، اظهار کرد: همانطور که در سال‌های اخیر با افزایش مصرف بنزین کارشناسان اظهار می‌کردند که در صورتی که سهمیه‌بندی شود و اصلاح قیمتی صورت نگیرد، مصرف بنزین کاهش خواهد یافت، اما با توجه به اینکه دولت در شش سال گذشته فقط دو بار قیمت‌ها را اصلاح کرده‌ بود، عمدتا درآمدها به سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد باقر نوبخت پس از اعلام قیمت‌های جدید بنزین، اظهار کرد: همانطور که در سال‌های اخیر با افزایش مصرف بنزین کارشناسان اظهار می‌کردند که در صورتی که سهمیه‌بندی شود و اصلاح قیمتی صورت نگیرد، مصرف بنزین کاهش خواهد یافت، اما با توجه به اینکه دولت در شش سال گذشته فقط دو بار قیمت‌ها را اصلاح کرده‌ بود، عمدتا درآمدها به سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شد.
وی افزود: این بار آقای رئیس جمهور تاکید کردند اگر قرار است قیمت‌ها اصلاح شود، همه منابع به خود مردم پرداخت شود و از این جهت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شد 100 درصد منابع حاصل از اصلاح قیمت‌ها و سهمیه‌بندی به صورت حمایت معیشتی به خانوارهای مورد نظر توزیع می‌شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بیش از 18 میلیون خانوار از این کمک معیشتی بهره‌مند می‌شوند، توضیح داد: همه منابع حاصل از این برنامه را در حسابی با همین عنوان نزد خزانه‌داری واریز می‌شود و وزارت رفاه هم موظف شد لیست خانوارهایی که در مجموعه 18 میلیون خانوار قرار می‌گیرند را آماده کند.
نوبخت تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف شد عینا همه منابع را بین خانوارها توزیع کند، به این صورت که به خانوارهای یک نفره تا 5 نفره، 55 هزار تومان تا 205 هزار تومان (برای خانوار 5 نفره) در هر ماه پرداخت شود.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه در ماه سه پرداخت دارد. پرداخت اول حقوق و دستمزد و پرداخت‌های عمرانی است و یک پرداخت هم یارانه نقدی است که بیست و ششم هر ماه پرداخت می‌کند و یک پرداختی هم بابت حمایت معیشتی انجام می‌شود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، حداکثر یک هفته تا 10 روز آینده همه وجوه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
نوبخت درخصوص خانوارهای متقاضی دریافت یارانه هم گفت: وزارت رفاه موظف شد درخواست متقاضیان دریافت یارانه را بررسی کند. مبنای دریافت یارانه‌ کسانی که مشمول پرداخت می‌شوند از زمانی اجرای این طرح است.
بنا اعلام دولت، افزایش یارانه برای خانوارهای یک نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای دو نفره 103 هزارتومان، خانوارهای سه نفره 138 هزار تومان،‌ خانوارهای چهار نفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان
خواهد بود.
خانوارهای مشمول شناسایی شدند
پس از اعلام دولت مبنی بر حمایت معیشتی از ۱۸ میلیون خانوار، خبرها حاکی از آن است که شناسایی خانوارهای مشمول این طرح توسط وزارت رفاه انجام شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان تنها مرجع شناسایی خانوارهای مشمول، لیست افراد مشمول دریافت کمک معیشتی که بالغ بر ۶۰ میلیون نفر می‌شود را تنظیم و در قالب آیین نامه‌ای به دولت ارسال کرده است.
وزارت رفاه با مکانیزم های موجود از جمله پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان خانوارهایی که می توانند از حمایت معیشتی دولت بهره مند شوند را شناسایی کرده است که پس از نهایی شدن در سازمان برنامه و بودجه طی روزهای آینده واریز خواهد شد.
بر اساس آنچه که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده، اولین مرحله واریز طرح حمایت معیشتی حداکثر تا ۱۰ روز آینده انجام خواهد شد.
از آنجا که کمک معیشتی دولت قرار است به بُعد خانوار پرداخت شود، سهم هر عضو خانواده از این رقم متفاوت است.
در هر خانوار، متناسب با تعداد اعضا، در واقع به هر عضو ارقامی متفاوت به این شرح پرداخت می شود: نفر اول ۵۵ هزار تومان، نفر دوم ۴۸ هزارتومان، نفر سوم ۳۵ هزار تومان، نفر چهارم ۳۴ هزار تومان،  نفر پنجم ۳۳ هزار تومان و نفر ششم و هفتم و ... صفر ریال پرداخت می شود.
در همین زمینه علی مروی، رئیس اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری با ابراز نگرانی از نحوه شناسایی این ۱۸ میلیون خانوار گفت: بعید نیست که خانوارهای فراموش شده در یارانه نقدی، در این ۱۸ میلیون هم از قلم بیفتند.
وی افزود: چتر حمایتی دولت مشوق زندگی مجری مستقل و تنبیه‌گر فرزندآوری است چرا که سرانه یارانه با افزایش تعداد خانواده به شدت کاهش پیدا می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: