کد خبر: ۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
هر دستگاه پراید ۱۱۱ این روزها در بازار به قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فایل شده است که افزایشی قابل توجه را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. برخی فعالان بازار معتقدند قیمت پراید در حال حاضر از مرز روانی ۵۰ میلیون تومان فاصله گرفته است و ماندگاری پراید در این محدوده می تواند ریزش دوباره قیمت ها را دشوار تر از قبل کند.

هر دستگاه پراید ۱۱۱ این روزها در بازار به قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فایل شده است که افزایشی قابل توجه را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد. برخی فعالان بازار معتقدند قیمت پراید در حال حاضر از مرز روانی ۵۰ میلیون تومان فاصله گرفته است و ماندگاری پراید در این محدوده می تواند ریزش دوباره قیمت ها را دشوار تر از قبل کند.

در حالی که بازار خودرو با مشتریان بسیار محدودی روبروست، قیمت پراید از ۵۰ میلیون تومان فراتر رفته است .

هر دستگاه پراید ۱۱۱ این روزها در بازار به قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فایل شده است که افزایشی قابل توجه را نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد.

به این ترتیب بار دیگر قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ در بازار با قیمت تحویل کارخانه بار دیگر به ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

 بر این اساس سایر انواع پراید نیز با رشد قابل توجه قیمت مواجه بودند . قیمت سایپا ۱۳۱ به ۴۷ میلیون تومان و بهای هر دستگاه سایپا ۱۵۱ نیز به ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

 قیمت پراید در حالی افزایش یافته است که خبرهای رسیده از خروج پراید از چرخه تولید در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد.

  پیش‌تر قیمت پراید افزایشی قابل توجه را شاهد بود و حتی رقم ۵۵ میلیون تومان را نیز پشت سر گذاشت اما کمی بعد این ریزش تا محدوده ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار تجربه شد اما این روزها افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو مشتریان این بازار را بیش از پیش کاهش داده است و در حالی که قیمت ارز در ثبات به سر می‌برد انتظار می‌رفت که بازار خودرو هم روزگار را با آرامش بیشتری سپری کند اما روند این‏‌گونه نبود و پراید ۵۰ میلیون تومانی باز هم تیتر خبرها شده است. البته پیش از این با توجه به وعده‌هایی که وزارت صنعت داده بود پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت خودرو در بازار حکایت داشت، اما روند طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و با انتشار خبر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ بازار واکنشی معکوس از خود به نمایش گذاشت.

به عبارتی دیگر، با انتشار این خبر قیمت خودروهای نام‏ برده شده در روند افزایشی قرار گرفتند و دوباره بازار را با حاشیه روبرو کردند. این افزایش قیمت در حالی است که بازار هفته گذشته در تعطیلی به سر می‌برد و خرید و فروش خودروی ایرانی و خارجی اعم از صفر‏کیلومتر و کارکرده به حداقل رسیده بود، اما با این وجود خودرویی مانند پراید، هفته را با افزایش قیمت شروع کرد و نسبت به رکود بی‏ توجه بود.

در این راستا، کارشناسان افزایش دوباره قیمت‌ها را ناشی از عوامل گوناگونی می‌دانند. برخی از صاحب‌نظران جو پیش ‏آمده توسط دلالان که ناشی از خبر توقف تولید پراید بوده را دلیل گرانی‌های اخیر دانسته و عده‌ای دیگر عرضه قطره‌چکانی از سوی خودروسازان را دلیل افزایش قیمت برخی از خودروها می‌دانند.

در این راستا فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو به افزایش قیمت برخی از خودروها در نیمه‏ تعطیل بودن هفته گذشته اشاره کرد و در این‌باره گفت: «با وجود تعطیل بودن نوسانات جزئی طی هفته گذشته اتفاق افتاد و این نوسانات مستقیما به نحوه تامین باز‏می‌گردد. به عبارتی دیگر، هنگامی که تامین دچار اخلال شده و عرضه کاهش پیدا می‌کند، قیمت‌ها کمی در روند افزایشی قرار می‌گیرند و ما باید توجه داشته باشیم که این افزایش قیمت، نوسان جدی و نگران‌کننده‌ای در بازار محسوب نمی‌شود و به محض تامین قیمت‌ها مجدد در بازار افت پیدا خواهد کرد».

داغ شدن تنور دلالان!

این تحلیلگر صنعت خودرو در بخشی دیگری از صحبت‌هایش به داغ شدن تنور دلالان اشاره کرد و گفت: «از طرفی دیگر باید اشاره کنم که برخی از دلالان در بازار دست به کار شده‌اند و به دلیل انتشاره خبر متوقف شدن پراید، شروع به جوسازی کرده‌اند. در این میان چنین تصور ایجاد شده است که در صورت حذف پراید و یا پژو ۴۰۵ خودرو جایگزینی تفاوت قیمت چشمگیری را با خودروهای قبلی دارند و با این تصور سعی می‌کنند برای دوره‌ای که تولید متوقف می‌شود قیمت را بالا نگه داشته و تنور کار خود را داغ کنند».

وی در ادامه افزود: «هر چند که برخی از دلالان دست به کار شده‌اند اما این مسئله آن چنان تعیین‌کننده قیمت در بازار نیست و حرف من به همان مسئله تامین باز‏می‌گردد. چراکه همان‌گونه که بازار طی یک هفته گذشته در تعطیلی به سر می‌برده، کارخانه‏ هم تعطیل بوده و همین مسئله تامین را به تاخیر انداخته و باعث شده است که قیمت‌ها اندکی در روند افزایشی قرار بگیرند، این جریان جایی برای نگرانی ندارد و با تامین دوباره قیمت‌ها راه اصلی خود را پیدا خواهند کرد».

اخیرا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خودروسازان را عامل گرانی‌های اخیر در بازار خودرو دانسته بود، در این راستا زاوه در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا خودروسازان تنها عاملان گرانی خودرو طی یک سال گذشته بوده‌اند، گفت: «اخیرا اشاره شده است که خودروسازان عامل اصلی گرانی خودرو هستند، ما باید توجه داشته باشیم که این استدلال، صحیح نیست».

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «عامل گرانی خودرو نقدینگی بی‌پشتوانه‌ای بود که در بانک مرکزی ایجاد شد. در یک دوره تمام بخش‌ها دچار تورم و افزایش قیمت شدند، واقعیت این است که وقتی تورم در کشور وجود دارد، افزایش قیمت در تمام بخش‌های اقتصادی اتفاق خواهد افتاد. گرانی بازار خودرو هم از نقدینگی ایجاد شده به وجود آمد و خودروساز معلول تورم بودند و به همین دلیل قیمت را افزایش دادند، به عبارتی دیگر نمی‌توان خودروساز را علت تورم و افزایش قیمت دانست. بنابراین این حرف درست نیست و ریشه همه گرانی‌ها در کشور خلق نقدینگی در بانک مرکزی بود».

زاوه در ادامه اظهار کرد: «هیچ‏کس به جز بانک مرکزی نمی‌تواند مقصر و مسئول تورم در کشور باشد. اگر چنین نقدینگی خلق نشده بود نهایتا یک کالا افزایش قیمت را تجربه می‌کرد».

این تحلیلگر صنعت خودرو ادامه داد: «ما باید توجه داشته باشیم که اگر تنها خودرو افزایش قیمت داشت، در آن صورت می‌توانستیم این افزایش را ناشی از عدم تامین بدانیم، در آن زمان این حرف و استدلال که خودروسازان عامل گرانی خودرو بوده است صحیح بود، اما اکنون خیر. حال اگر این استدلال را صحیح تصور کنیم در این صورت آیا عامل گرانی مسکن، کالاهای ضروری و مصرفی، پوشاک و… هم خودروساز بوده است؟ خیر این‌گونه نیست، ما باید بدانیم که تمام کالاها دچار تورم شده‌اند. این در حالی است که خودرو جزو کال‌هایی بود که تورم کمتری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی داشته است. دلار سال گذشته ۳ برابر شد و خودرو تنها دوبرابر افزایش قیمت را تجربه کرد این نشان می‌دهد که چنین استدالال‌هایی برای گرانی در بازار خودرو صحیح نیست و نمی‌توان مقصر افزایش قیمت را خودروساز دانست بلکه بانک مرکزی عامل گرانی‌ها بوده است».

بازار به تعادل می‌رسد؟

آنچه که مشخص است در حال حاضر تقاضا برای خرید خودرو به ‏شدت کاهش یافته و رکود سنگینی در بازار خودرو حکم‌فرمایی می‌کند. این درحالی است که خودرویی همانند پراید این‌روزها دوباره مسیر افزایش قیمت را در پیش گرفته و نسبت به روزهای اخیر گران‌تر شده است. اما آنطور که تحلیلگران می‌گویند این افزایش قیمت مقطعی بوده و پس از عرضه و تامین مجدد از سوی خودروسازان قیمت‌ها در روند کاهش قیمت قرار خواهند گرفت. این گفته تنها در خصوص پراید صادق نیست و بنا بر گفته کارشناسان بازار خودرو در بلندمدت افت قیمتی را تجربه خواهد کرد و جایی برای نگرانی وجود ندارد، البته در مقابل هستند کارشناسانی که معتقدند نمی‌توان با قاطعیت درخصوص آینده بازار پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند و دید که بازار نسبت به اتفاقات پیرامون خود چه واکنشی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر وقتی صحبت از توقف تولید پراید و ۴۰۵ به میان می‌آید، صاحب‌نظران خاطر نشان می‌کنند که پس از حذف این دو خودرو و تولید خودرو جایگزین آرامش در بازار خودرو حکم‌فرما خواهد شد و قیمت خودروهای حذف‏شده گران نمی‌شود. با توجه به این مسائل، حال باید منتظر ماند و دید که بازار در روزهای آتی به تعادل می‌رسد یا در مسیر افزایش قیمت پیشروی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: