کد خبر: ۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
با دستور رئیس‌جمهور گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در سایت فردو کلید خورد و مخزن حاوی 2 هزار کیلو گرم UF6 در سالن خوراک دهی این سایت قرار گرفت. رئیس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی دستور داد برای اجرای گام چهارم، گاز UF6 به 1044 سانتریفیوژ در فردو تزریق شود.

بخش خبری: با دستور رئیس‌جمهور گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران در سایت فردو کلید خورد و مخزن حاوی 2 هزار کیلو گرم UF6 در سالن خوراک دهی این سایت قرار گرفت.
رئیس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی دستور داد برای اجرای گام چهارم، گاز UF6 به 1044 سانتریفیوژ در فردو تزریق شود.
در اجرای این دستور، روند گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو، دیروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد. در این گازدهی مخزن 2800 کیلویی که حاوی حدود 2000 کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی فردو در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پس از تزریق گاز به سانتریفیوژها و رسیدن به مرحله پایداری، روز شنبه که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود 4.5 درصد غنی‌سازی خواهیم داشت.
رئیس جمهور، دیروز در پیامی توئیتری هم اعلام کرد: به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو بطور کامل فعالیت می‌کند.
دکتر روحانی در بخشی از سخنرانی‌اش در مراسم افتتاح رسمی کارخانه نوآوری آزادی با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرد: گام چهارم ما مانند سه گام دیگر قابل بازگشت است و اگر آن‌ها به تعهدات خود در اول ژانویه 2017 میلادی (12 دی) بازگردند ما هم به این تاریخ برمی‌گردیم.
وی ادامه داد: طبق برجام 1044 سانتریفیوژ در فردو داریم که قرار بود آن‌ها بچرخند اما به آن‌ها گاز تزریق نکنیم اما از فردا گازدهی را در فردو آغاز می‌کنیم. ما حساسیت‌های طرف مقابل را می‌دانیم و همچنین می‌دانیم که ممکن است آن‌ها سروصدا کنند اما هر وقت آن‌ها به تعهدات خود عمل کردند این گام ما قابل بازگشت خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه ما در عین حال به تمام مذاکرات پشت پرده متعهد هستیم، خاطر نشان کرد: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم. البته چون در هفته‌های اخیر به توافق نرسیدیم گام چهارم را برمی‌داریم اما در دو ماه آینده به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اگر همه تحریم‌ها برداشته شد و ما توانستیم نفت را بفروشیم و از سود بانک‌های خود استفاده کنیم ما هم به شرایط گذشته بازمی‌گردیم. من معتقدم ما راه درستی انتخاب کردیم و دنیا باید بداند که ملت ایران هم مقاوم است و هم اهل مذاکره.
*ظریف خطاب به اروپا: به تعهدات پایبند بمانید، ما هم از اقدامات خود برمی‌گردیم
وزیر امور خارجه کشورمان هم پس از اجرای گام چهارم برجامی در توییتی خواستار تعهد سه کشور اروپایی به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای برجام شد.
محمدجواد ظریف در این توییت نوشت: پاسخ ما به باج‌خواهی و تروریسم اقتصادی آمریکا با چیزی که به دونالد ترامپ خورانده شده بود، متفاوت است. گام چهارم ما در جهت تعلیق یکی از ماده‌های برجام به عنوان راه حلی علیه تخلفات آمریکا و سه کشور اروپایی در بند 36 این توافق، پیش‌بینی شده بود. راه آسان برای سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا این است که به تعهدات خود پایبند بمانند تا ما نیز از اقدامات خود بازگردیم.
سفیر و نماینده دائم ایران در وین هم اعلام کرد: پس از اعلام رئیس جمهوری و دستور ایشان به سازمان انرژی اتمی برای آغاز گازدهی در تاسیسات فردو این مراتب طی نامه‌ای به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
کاظم غریب آبادی افزود: در این نامه تصریح شده است که جمهوری اسلامی ایران از روز چهارشنبه گازدهی اورانیوم UF6 را در سایت فردو آغاز خواهد کرد و از آژانس درخواست شده است که تا بازرسان برای نظارت بر این فرایند در ساعت مشخص شده در این تاسیسات حضور داشته باشند.
* بعیدی نژاد: گام چهارم پاسخی به بدعهدی غرب است
سفیر کشورمان در انگلستان هم کاهش گام به گام تعهدات ایران در برجام را روشی مناسب برای طرف‌هایی که به تعهدات خود در آن عمل نکردند دانست. حمید بعیدی نژاد گفت: ایران با این رویکرد در واقع به طرف‌های برجام فرصت داده است تا به تعهدات خود عمل کنند.
وی در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه اسکای نیوز افزود: پس از خروج امریکا از برجام، ایران با صبوری به طرف‌های اروپایی فرصت کافی داد تا به تعهدات خود عمل کنند اما آنها چنین نکردند. وی افزود: در چنین شرایطی ایران سه گزینه در پیش داشت یکی اینکه با وجود انجام تعهداتش در برجام در برابر انجام ندادن تعهدات طرف مقابل سکوت کند و هیج اقدامی نکند که این رویکردی معقول و پایدار نیست. گزینه دوم اینکه در برابر اجرا نکردن تعهدات طرفهای اروپایی و امریکا ایران نیز از برجام خارج شود و ان را لغو کند و راه سوم کاهش مرحله‌ای تعهدات برجامی بود که ایران این راه را برگزید تا فرصتی دیگر برای طرفهایی باشد که تا به حال به تعهدات خود عمل نکردند.
سفیر ایران در انگلستان با تاکید بر اینکه شکست برجام عواقب خطرناکی برای ناقضان آن دارد گفت: هنگامیکه امریکا از برجام خارج شد طرفهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکردند و در واقع مفاد برجام اجرا نشد. در چنین شرایطی ایران به اقداماتی دست زد که برجام از بین نرود و اکنون نوبت انهاست که با انجام تعهدات خود شرایط را تغییر دهند. وی گفت: اقدام ایران هشداری است که این وضع نمی‌تواند به همان شکل ادامه یابد که فقط یک طرف درحفظ برجام بکوشد وطرف دیگر ازانجام تعهدات خود شانه خالی کند.
بعیدی نژاد با تاکید بر اینکه کاهش تعهدات ایران نیز در چارچوب برجام انجام شده است و روش مناسبی برای متقاعد کردن طرفهایی است که به تعهدات خود در برجام عمل نکردند، از طرفهای مقابل خواست برای حفظ برجام به تعهدات خود پایبند باشند.
* واکنش آژانس به گازدهی به سانتریفیوژهای سایت فردو
سخنگوی آژانس انرژی اتمی هم به آغاز روند گازدهی سانتریفیوژهای تاسیسات فردو واکنش نشان داد.
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن‌که سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژهای تاسیسات فردو را آغاز کرده است، گفت: ما از اخبار رسانه‌ها درباره تاسیسات هسته‌ای فردو مطلع هستیم. بازرسان آژانس در محل هستند و هرگونه فعالیت مرتبط را به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گزارش خواهند داد.
نام:
ایمیل:
* نظر: