کد خبر: ۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
عدم تحقق برخي مطالبات جدي مردم چه تاثيري بر اعتماد اجتماعي نسبت به مسئولان گذاشته است؟ در شرايط کنوني کشور در وضعيت تحريم قرار دارد و آمريکا از همه ابزارهايي که در اختيار داشته عليه ايران استفاده کرده است.

عدم تحقق برخي مطالبات جدي مردم چه تاثيري بر اعتماد اجتماعي نسبت به مسئولان گذاشته است؟
در شرايط کنوني کشور در وضعيت تحريم قرار دارد و آمريکا از همه ابزارهايي که در اختيار داشته عليه ايران استفاده کرده است. به هر حال مهم‌ترين منابع درآمد کشور نفت بوده که در شرايط تحريم‌ها ميزان صادرات نفت ما کاهش داشته است. به همين دليل نيز بخش‌هايي از کارمندان دولت و همچنين کارگران با مشکلاتي در زمينه مسائل مالي زندگي خود مواجه شده‌اند. رفتار امروز آمريکا با ايران با بي‌رحمي کامل صورت مي‌گيرد. شرايط به شکلي است که کشورهايي که تمايل به همکاري با ايران دارند نيز از ترس آمريکا از همکاري خودداري مي‌کنند. اين رويکرد از ابتداي انقلاب تاکنون وجود داشته است. حضرت امام(ره) نيز تاکيد داشتند که دشمن بزرگ ملت ما آمريکاست. البته ايادي آمريکا در منطقه نيز اين وضعيت را تشديد کرده‌اند و با سياست‌هاي اشتباهي که در مقابل جمهوري اسلامي اتخاذ مي‌کنند به آمريکا کمک مي‌کنند. بنده اين سياست‌ها را اشتباه مي‌دانم و معتقدم در نهايت به ضرر اين کشورها تمام خواهد شد. فشاري که آمريکا به ايران وارد مي‌کند بيشتر روي زندگي اقشار پايين جامعه تاثيرگذار است.
تحريم‌ها در داخل کشور به خوبي مديريت شد؟
برخي از مديران فاقد کارآيي و توانمندي لازم براي اداره امور هستند. اين در حالي است که برخي از مديران با خلوص فعاليت مي‌کنند و تلاش مي‌کنند فشار زندگي مردم کاهش پيدا کند. مردم ايران در طول تاريخ خود نشان داده‌اند هر زماني که در تنگنا قرار گرفته‌اند موفق شده‌اند از اين تنگنا عبور کنند. بنده معتقدم در شرايط کنوني نيز اين اتفاق رخ خواهد داد و با الطاف الهي مردم ايران از مشکلات کنوني عبور خواهند کرد.
در حالي که در آستانه انتخابات مجلس قرار گرفته‌ايم آيا فشارهاي زندگي مردم روي مشارکت آنها در انتخابات تاثيرگذار خواهد بود؟
ملت ايران ملت بزرگ و هوشمندي است. هر کسي که ملت ايران را دستکم بگيرد سخت در اشتباه است. مردم ايران در آينده نيز نشان خواهند داد که فشارها و حيله‌هاي آمريکا و ايادي اش در ميزان مشارکت آنها در انتخابات تاثيرگذار نخواهد بود. مردم ايران در گذشته امتحان خود را در مقابل مشکلات پس داده و امروز نيز از اين آزمون سربلند بيرون خواهد آمد.
آقاي روحاني معتقدند شوراي نگهبان بايد در انتخابات نقش نظارتي داشته باشد نه دخالت. ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟
بنده در اين زمينه با آقاي روحاني هم‌عقيده هستم و معتقدم شوراي نگهبان بايد در انتخابات نظارت کند. آيت‌ا... سيدحسن خميني براي مجلس خبرگان کانديدا شدند، با اين وجود شوراي نگهبان صلاحيت ايشان را تاييد نکرد. بنده يقين دارم آقاي سيدحسن خميني از اغلب افرادي که تاييد صلاحيت شده بودند باسوادتر هستند. در اين شرايط بنده نيز در انتخابات ثبت نام کردم. بنده را نيز تاييد صلاحيت نکردند. البته نمي‌توانستند عنوان کنند سواد ندارد به همين دليل عنوان کردند به امور آگاهي ندارد». با اين وجود آنچه براي ما داراي اهميت است حفظ نظام است. به همين دليل نيز براي حفظ نظام تلاش خواهيم کرد. البته بنده از اين موضوع ناراحت نشدم و بلکه خوشحال شدم چون مسئوليت از دوش من برداشته شد. هرچند اگر من در مجلس خبرگان حضور پيدا مي‌کردم در مقابل کساني که منافع گروهي و جناحي را به منافع ملي ترجيح مي‌دهند ايستادگي مي‌کردم. نکته حائز اهميت اين است که قانون اساسي براي شوراي نگهبان حد و مرزي در نظر گرفته است. اين در حالي است که به‌نظر مي‌رسد اين حد و مرز دقيق رعايت نمي‌شود. کساني که در چنين مناصبي قرار مي‌گيرند بايد بسيار بيشتر در راستاي منافع ملي فعاليت کنند.
به‌نظر شما شرايط امروز کشور ايجاب نمي‌کند که با سعه صدر بيشتري نسبت به جريان‌هاي سياسي نگاه کنند؟
حضرت امام بنده را به‌عنوان عضو شوراي عالي قضائي انقلاب انتخاب کردند. اگر حضرت امام در قيد حيات بودند شايد شوراي نگهبان از ابتدا چنين رويکردي را در دستور کار خود قرار نمي‌داد. بنده حدود 12 سال در نجف اشرف شاگرد حضرت امام بودم و اجتهادم را از ايشان گرفتم. هنگامي که بنده تاييد صلاحيت نمي‌شوم چه معنايي دارد؟ پاسخش روشن است !
شما يکي از افرادي بوديد که در نگارش قانون اساسي نقش داشتيد. آيا در آن زمان به تغيير نسل‌ها و قابليت تغيير در قانون اساسي براساس مقتضيات زمان فکر شد؟ چرا در چهل سال گذشته به‌رغم نياز به تغيير قانون اساسي در برخي زمينه‌ها اين اتفاق رخ نداده است؟
زماني که ما قانون اساسي را تدوين مي‌کرديم به امروز فکر کرده بوديم و به‌دنبال نگارش قانوني بوديم که براي نسل‌هاي آينده نيز قابليت اجرايي داشته باشد. امروز نيز قانون اساسي نياز به تغيير دارد. هر قانوني بايد براساس شرايط زماني و تغييرات جامعه تغيير کند. قانون اساسي جمهوري اسلامي نيز بايد در فواصل مختلف مورد تجديدنظر قرار مي‌گرفت و شرايط زماني در آن لحاظ مي‌شد. در مقاطع مختلف بايد قانون را مورد بررسي قرار داد که آيا چنين قانوني مي‌تواند پاسخگوي شرايط امروز جامعه باشد يا خير.
نام:
ایمیل:
* نظر: