کد خبر: ۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پاييز امسال به‌گونه‌اي آغاز شد که نشان داد مي‌تواند جور تابستان کم‌رمق بازار مسکن را هم بکشد. چنان‌که در اولين ماه اين فصل رشد 21 درصدي معاملات رقم خورد، اما نکته حائز اهميت در اين نکته نهفته شده که به‌رغم رشد معاملات، قيمت‌ها در مناطق پرتقاضا روند نزولي را طي کرده‌اند.

پاييز امسال به‌گونه‌اي آغاز شد که نشان داد مي‌تواند جور تابستان کم‌رمق بازار مسکن را هم بکشد. چنان‌که در اولين ماه اين فصل رشد 21 درصدي معاملات رقم خورد، اما نکته حائز اهميت در اين نکته نهفته شده که به‌رغم رشد معاملات، قيمت‌ها در مناطق پرتقاضا روند نزولي را طي کرده‌اند. اين در حالي است که طي تابستان فروشندگان در مقابل افت قيمت به‌شدت از خود مقاومت نشان مي‌دادند و گاه قيمت‌هاي دور از انتظار و بدون توجه به شرايط بازار براي مسکن خود در نظر مي‌گرفتند. در اين مقطع به لطف سايت‌هاي خريد و فروش اينترنتي حتي عده‌اي که قصد چنداني براي فروش ملک خود نداشتند، دارايي خود را به قيمت‌هاي کذايي در اين سايت‌ها به فروش مي‌گذاشتند تا تيري در تاريکي رها کرده باشند، اما اکنون با شروع فصل پاييز آنان که فروشندگان واقعي هستند سرانجام با خريداران به توافق رسيدند و راضي به کاهش قيمت‌ها شدند، البته آمار کلي بانک مرکزي نشان از رشد 4/0 درصدي ميانگين قيمت مسکن در شهر تهران دارد؛ اما نگاهي به مناطق پرتقاضاي مسکن که 47 درصد معاملات مهر ماه را تشکيل داده‌اند، نشان مي‌دهد که مالکان براي فروش خانه خود چاره‌اي جز کاهش قيمت‌ها ندارد، چنان‌که منطقه 7 به‌عنوان يکي از مناطق پرتقاضا با کاهش 4/12 درصدي قيمت در صدر فهرست تخليه حباب قيمتي قرار دارد. علاوه بر اين، هر مترمربع مسکن در منطقه 4 معادل 1/2 درصد، منطقه 5 معادل 5/6 درصد، منطقه 10 معادل سه درصد، منطقه 14 معادل 7/2 درصد و منطقه 15معادل 11 درصد نسبت به شهريور کاهش يافت که ميانگين کاهش قيمت اين شش منطقه پرتقاضاي به 2/6 درصد مي‌رسد. البته چهار منطقه پرتقاضاي ديگر شامل مناطق 1، 2، 6 و 8 وجود دارند که راه ديگري را در پيش گرفتند؛ اين مناطق که 23 درصد معاملات مهر را دربرگرفتند، به‌طور ميانگين افزايش 4/5 درصدي قيمت را تجربه کردند.
انتظار براي افت 20 درصدي قيمت‌ها
با اينکه اکنون ساکنان چند منطقه بالانشين تهران در مقابل افت قيمت‌ مسکن خود مقاومت نشان مي‌دهند، اما شيب نزولي قيمت‌ها به جنوب پايتخت هم رسيده و ساکنان اين مناطق با قيمت واقعي‌تري مسکن خود را مي‌فروشند. حال بسياري از کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که اين روند تا پايان سال ادامه مي‌يابد و مي‌توان افت 20 درصدي نرخ مسکن در بعضي از مناطق پرتقاضا را پيش‌بيني کرد، اما به هر حال به دليل کمبود مسکن و انباشت تقاضا در اين بازار افتي بيش از اين چندان قابل انتظار نيست. در حالي که دولت برنامه‌ ويژه‌اي را در اين بخش تدوين کند که سرمايه‌گذاران پس از سير نزولي تورم و تثبيت ساير بازارهاي موازي سرمايه خود را به اين بخش هدايت کنند، مي‌توان اميد به تعديل قيمت در بلندمدت داشت، اما در غير اين ‌صورت چرخه بازار مسکن بار ديگر تکرار مي‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: