کد خبر: ۱۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در پي توقيف فيلم سينمايي «خانه پدري» خانه سينما با ارسال نامه‌اي به آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي رئيس قوه قضائيه، خواستار «ديدار فوري» با ايشان شدند تا در خصوص «اقدامات قضائي که به سينماي ايران ضربه زده» با او گفت‌وگو کند.

آرمان ملي: در پي توقيف فيلم سينمايي «خانه پدري» خانه سينما با ارسال نامه‌اي به آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي رئيس قوه قضائيه، خواستار «ديدار فوري» با ايشان شدند تا در خصوص «اقدامات قضائي که به سينماي ايران ضربه زده» با او گفت‌وگو کند. در نامه سينماگران به رئيس قوه قضائيه آمده است: مطلع هستيم که حضرتعالي در دوره کوتاه مسئوليت رياست قوه‌قضائيه با دشواري‌هاي جدي مواجه هستيد. آيا مطلع هستيد که سينماي ايران در مقام بازتاب دهنده صدا و تصوير مردم ايران با چه دشواري‌هايي روبه‌روست؟ خانه سينما در ادامه اين نامه تصريح کرده است: ما با اين پرسش بي‌پاسخ روبه‌رو هستيم که چه دست‌هايي مانع از اين است که جامعه فرهنگي-هنري و خصوصاً فيلمسازان احساس آرامش کنند؟ و چه دست‌هايي در پي گسترش و تشديد دوگانگي در حاکميت فرهنگي کشور است؟ در اين نامه با تاکيد بر اينکه سينماگران خواهان حاکميت قانون بدون تفسيرهاي يکسويه هستند، آمده است: مرجع قانوني تاکنون، قوانين حاکم بر تأسيس و اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و ما بر اساس آن عمل کرده‌ايم. آيا اين مرجعيت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اساس «گزارش ناظران» به قوه قضائيه منتقل شده است؟ خانه سينما در خاتمه اين نامه ضمن درخواست ديداري حضوري و فوري با رياست قوه قضائيه، اعلام کرد: مي‌خواهيم در يک محيط متکي بر صدق بر حيثيت سينماي ايران تأکيد کنيم و در پناه قانون خادم توسعه کشور و مانع گسترش تلقي دو قطبي در فضاي فرهنگي و هنري کشور باشيم.
خانه پدري
فيلم سينمايي «خانه پدري» ساخته کيانوش عياري، روز 6 آبان با دستور دادستاني، براي دومين بار توقيف شد. خشونت عليه زنان موضوع اصلي فيلم خانه‌پدري است. دليل قوه قضائيه براي توقيف اخير اين فيلم نمايش خشونت در آن بود که 9 سال پيش ساخته شده است. اين فيلم که مهدي هاشمي، شهاب حسيني، مهران رجبي و مينا ساداتي از جمله بازيگران آن هستند، داستان چند نسل از خانواده‌اي را از حدود 90 سال پيش تا سال 1379 در يک خانه قديمي در تهران روايت مي‌کند. در اين فيلم چند اپيزودي، عمدتا به مشکلات زنان و موضوع تعصب و خشونت عليه آنها در طي دهه‌هاي گذشته پرداخته مي‌شود. فيلم خانه‌پدري که يکي از تهيه‌کنندگان اصلي آن سازماني فرهنگي وابسته به نيروي انتظامي ايران بود، بعد از سه سال توقيف براي اولين بار در جشنواره فيلم فجر سال 1392 نمايش داده شد. حدود يک سال بعد به صورت بسيار محدود به نمايش در آمد اما بلافاصله توقيف شد. نيروي انتظامي با وجود سرمايه‌گذاري در اين فيلم از همان ابتدا مخالفت خود را با اکران آن اعلام کرد. فيلم بار ديگر بعد از پنج سال از اول آبان ماه 1398 در چند سينما به نمايش درآمد اما باز هم نتوانست بيش از پنج روز روي پرده دوام بياورد و به حکم دادستاني توقيف شد.
توقيف «خانه پدري» اشتباه بود!
مسعود فراستي و فهيم در برنامه هفت بر انتقادهايشان از فيلم خانه‌پدري تاکيد کردند اما گفتند توقيف اين فيلم راهکار درستي نبود. اين دو اظهار کردند: توقيف «خانه پدري» اشتباه بود، مردم خودشان فيلم را پس زده بودند!
نام:
ایمیل:
* نظر: