کد خبر: ۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تظاهرکنندگان در کربلا که همزمان با مردم در بغداد و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمدند، خواستار مبارزه جدی با فساد، انجام اصلاحات واقعی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور و ایجاد شغل و رفع فقر شده اند، همچنین با شعارهای «کلا کلا آمریکا، کلا

تظاهرکنندگان در کربلا که همزمان با مردم در بغداد و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمدند، خواستار مبارزه جدی با فساد، انجام اصلاحات واقعی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور و ایجاد شغل و رفع فقر شده اند، همچنین با شعارهای «کلا کلا آمریکا، کلا کلا اسراییل» آمریکا، هرگز و اسراییل، به سیاست  های واشنگتن در  عراق و منطقه اعتراض کردند.
همزمان از بصره خبر می رسد که معترضان با روشن کردن لاستیک خودرو در مدخل گذرگاه مرزی سفوان، این نقطه اتصال عراق و کویت را مسدود کردند.
در پی انتشار فراخوان هایی مبنی بر آغاز دوباره اعتراضات خیابانی در بغداد و چند شهر دیگر از عصر امروز، در شبکه های مجازی، گروهی به پیشواز آن رفته و از دیشب و بویژه سحرگاه امروز در چند مرحله پس از تجمع در میدان تحریر بغداد و عبور از پل جمهوری یک بار نیز توانستند موانع را کنار  زده و وارد منطقه سبز شوند.
نیروهای امنیتی عراق در پی ورود تظاهرکنندگان به منطقه الخضرا در بغداد از شیلنگ آب برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، استفاده کردند. همچنین برخی گزارشها حاکی ازآن است که دو تن کشته و ۲۲۴ تن در این درگیری‌ها زخمی شدند. این در حالی است که این رقم از سوی منابع رسمی در عراق تایید نشده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، یک منبع امنیتی اعلام کرد که صدها تظاهرکننده عراقی صبح امروز(جمعه) وارد منطقه الخضرا در بغداد شدند. این اقدام پس از سخنرانی عادل عبدالمهدی، نسخت وزیر عراق و وعده‌هایش برای انجام اصلاحات قانونی صورت گرفت.
تظاهرکنندگان موانعی را که نیروهای امنیتی در نزدیکی پل الجمهوریه ایجاد کرده بودند برداشتند. تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد تجمع کرده و پرچم عراق را حمل می‌کردند. آنها خواهان انجام اصلاحات و از بین بردن فساد شدند. همچنین گزارش شده تظاهرکنندگان به ساختمان ریاست جمهوری در منطقه الخضرا یورش بردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. طبق اعلام منابع محلی نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و بمب‌های صوتی علیه معترضان استفاده کردند. همچنین خبرگزاری فرانسه و دیده‌بان حقوق بشر در عراق گزارش‌هایی تایید نشده از کشته شدن دو تن و زخمی شدن ۲۲۴ تظاهرکننده داده‌اند. در همین حال گزارش شده استان‌های جنوبی عراق شامل استان ذی‌قار و المثنی هم به اعتراضات پیوسته‌اند.
طبق این گزارش‌ها صدها تن در میدان الحبوبی در مرکز استان ذی‌قار تجمع کرده و پلاکارهایی را در محکومیت احزاب سیاسی در دست دارندو شعارهایی در محکومیت نظام فعلی عراق و درخواست برای تغییر نظام از پارلمانی به ریاست جمهوری سر دادند.
علاوه بر این در استان المثنی در جنوب عراق جمعیت زیادی در مرکز میدان‌ها تجمع کرده‌اند تا به سمت ساختمان‌های دولتی حرکت کنند.
این درحالی است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق درخواست‌ها برای سرنگونی دولتش و برگزاری انتخابات زودهنگام را خارج از قانون اساسی دانست.
شاهدان عینی نیز اعلام کردند که نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور علیه تظاهرکنندگان استفاده کردند. پنجشنبه تظاهرات عراقی‌ها که اوایل اکتبر شروع شده بود، ازسرگرفته شد.
وزارت کشور عراق نیز پنجشنبه از وضعیت آماده‌باش برای تظاهرات امروز (جمعه) خبر داد. عادل عبدالمهدی در آستانه تظاهرات روز جمعه در سخنرانی به مردم عراق گفت: دولت در رأس اولویت‌های خود تضمین آزادی‌ها، امنیت و ثبات و فراهم کردن بهترین خدمات و فرصت‌های شغلی برای شهروندان و تحقق رشد اقتصادی را قرار داده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: