کد خبر: ۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در اجلاس هفته گذشته خود در پاریس، ضمن بررسی آخرین وضعیت ایران، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT)، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده‌اند.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در اجلاس هفته گذشته خود در پاریس، ضمن بررسی آخرین وضعیت ایران، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT)، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعا سه اقدام علیه ایران وضع شده‌اند. این نهاد مستقر در پاریس در عین حال در بیانیه ای اعلام کرد از اعضای خود بررسی دقیق تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت تر شرکت‌های تامین سرمایه فعال در این کشور را درخواست کرده است. در این بیانیه آمده است: «اگر ایران پیش از فوریه 2020 کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را همراستا با استانداردهای FATF به صورت قانون تصویب نکند، سپس FATF تعلیق اقدامات متقابل را به طور کامل برمی دارد و از اعضایش می‌خواهد تا اقدامات متقابل موثر همراستا با توصیه نامه 19 اجرایی کنند.»
شرکت‌های خارجی می‌گویند خروج ایران از لیست سیاه FATF برای سرمایه‌گذاری آنها در این کشور مهم است. فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اجرایی شدن کانال مالی جدید با ایران را تا حدودی مشروط بر اجرای FATF کرده‌اند.
این نهاد «با ابراز ناامیدی از عقب افتادن این طرح اقدام»، اعلام کرد: « FATF  انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات پیش رود تا تضمین دهد که به تمامی موارد باقی مانده از طریق تکمیل و اجرای اصلاحات لازم ضدپولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخته است.» گروه ویژه اقدام مالی در این بیانیه با توجه به اقدامات مثبت اخیر ایران، پیشرف‌ت‌ها در زمینه قانونگذاری از جمله تصویب آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی را تصدیق  کرده است.
این گروه که مقر آن در پاریس قرار دارد در ژوئن گذشته برای بار پنجم مهلت چهار ماهه خود را تمدید کرده بود که این مهلت این ماه به سر رسید و برای بار ششم و آخر، مهلت تازه‌ای داده شد.
از چهار لایحه مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی تا کنون لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» از سوی ایران تصویب شده است. با این حال لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) که در دی ماه سال گذشته و در پی تصویب مجلس و رد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.
ضرب الاجل به پاکستان
گروه ویژه اقدام مالی FATF در پایان نشست خود در پاریس، برای سومین بار به پاکستان مهلت داد تا فوریه سال 2020 ساز وکار جامع برای توقف تامین مالی تروریسم و پولشویی ایجاد کند، درغیراینصورت این گروه ضد پاکستان اقدام خواهد کرد.
این گروه ضمن استقبال از اقدامات پاکستان درمبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در یک سال گذشته از اسلام آباد خواست، اقدامات بیشتری را برای ریشه کن کردن این پدیده شوم انجام دهد. گروه ویژه اقدام مالی اوایل سال 2018، پاکستان را در «فهرست خاکستری» خود قرار داد و پیش از این نیز 2 بار به این کشور فرصت داده بود که با اقدامات جامع، از قرار گرفتن  پاکستان در فهرست سیاه این سازمان جلوگیری کند.قرار گرفتن نام پاکستان در این لیست باعث می‌شود «اسلام‌آباد» نتواند سرمایه‌گذار خارجی جذب کند.
در حال حاضر کره شمالی تنها کشور حاضر در لیست سیاه «اف ای تی اف»، یا لیست کشورهای پرخطر به لحاظ مالی، است. سازمان ویژه اقدام مالی ایران را به‌طور موقت از این لیست خارج کرده و با دادن فرصت چندین باره از این کشور خواسته است تا اقدامات مد نظر این گروه را اجرایی کند.
در میان کشورهای جهان به جز ایران، کنگو نیز هنوز به لایحه مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) نپیوسته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: