کد خبر: ۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
حالا رهسپار زندان می‌شود. البته اینبار نه از آن زندان‌هایی که بتواند با وثیقه 50میلیارد تومانی سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی-وزیروقت بهداشت- بعد از یک روز از آن رهایی یابد. بلکه از آن مدل حبس‌ها که رخت آبی بر تن، پشت میله‌ها چوب خط بر دیوار اوین بیندازد.

حالا رهسپار زندان می‌شود. البته اینبار نه از آن زندان‌هایی که بتواند با وثیقه 50میلیارد تومانی سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی-وزیروقت بهداشت- بعد از یک روز از آن رهایی یابد. بلکه از آن مدل حبس‌ها که رخت آبی بر تن، پشت میله‌ها چوب خط بر دیوار اوین بیندازد
با رفتن حسین فریدون به زندان، یکی دیگر از چهره‌های مشهور سیاسی گه به جرم مسائل مالی و... باید در حبس گذران زندگی کند نیز به جمع باقی چهره‌های مشهور اضافه می‌شود. البته دراین مدت چهره‌های دیگری از جناح‌های مختلف و خارج از دولت نیز بودند که به زندان رفتند. شاید نگاهی کوچک به برخی از این چهره‌های جنجالی خالی از لطف نباشد
آفتاب یزد - امید کاجیان: حالا رهسپار زندان می‌شود. البته اینبار نه از آن زندان‌هایی که بتواند با وثیقه 50 میلیارد تومانی سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی-وزیروقت بهداشت- بعد از یک روز از آن رهایی یابد. بلکه از آن مدل حبس‌ها که رخت آبی بر تن، پشت میله‌ها چوب خط بر دیوار اوین بیندازد.
روزی روزگاری نورچشمی دولت و آقای دوربینی پاستور نشینان بود، برادر و دستیار ویژه حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای.کسی که به زبان سرخه‌ای اطلاعات را به اخوی می‌رساند و می‌گرفت و می‌تواند در بخش‌هایی نقش او کمتر از ظریف هم نبود.
حسین فریدون. همان دست راست سال‌های نه‌چندان دور هیئت دولت که مدت‌ها بهانه‌ای شد برای تخریب دولت یازدهم و ارتباطات پیچیده‌اش با اسامی و شخصیت‌هایی که مایه دردسر امروز او شده است.
"حسین فریدون" در راستای اجرای محکومیتش به پنج سال حبس تعزیری، صبح دیروز 24 مهر راهی زندان اوین شد.نهم مهر امسال بود که غلامحسین اسماعیلی از صدور حکم تجدیدنظر در پرونده فریدون خبر داد و گفت: در ارتباط با آقای فریدون دادگاه تجدیدنظر تصمیم گرفته و رای نهایی را صادر کرده است. در دادگاه تجدیدنظر، در مورد سه‌نفر از متهمان این پرونده ارفاق‌هایی مورد لحاظ قرار گرفته است. در مورد شخص آقای فریدون 7 سال حبس از سوی دادگاه بدوی در نظر گرفته شده بود که به 5 سال تقلیل یافت و بقیه مجازات‌ها یعنی جزای نقدی و مبلغ رشوه که بیش از 31 میلیارد تومان بوده است، باید پرداخت شود.
اما قصه فریدون ازکجا آغاز شد؟
>ماجرای فریدون
چند سالی هست که فریدون و داستان‌های کش و قوس دارش در رسانه‌ها شنیده می‌شود چه قبل از دولت دوازدهم چه بعداز آن. او به عنوان برادر رئیس جمهور ابزار خیلی خوبی برای نقد به دولت و هجوم تبلیغاتی علیه حسن روحانی در آستانه انتخابات سال 96 بود. ماجرای جدی شدن مسائل فریدون از زمان حقوق‌ها‌ی نجومی و موقعی که فیش حقوقی علی صدقی مدیر عامل بانک رفاه لو رفت شروع شد؛ فریدون قبلا با صدقی یک صرافی مشترک داشت و دوستی طولانی. برای همین بود که می‌گفتند او باعث شده تا کسی مثل صدقی علیرغم گذشته نه‌چندان روشن، مدیر عامل بانک رفاه شود. بعدها شایعه شد فریدون تخلفات دیگر هم داشته مثلا ادعای اینکه صدای برادرش را تقلید کرده و به جای او دستور می‌دهد! ادعایی که نخستین بار محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد آن را بیان کرد. کمی که گذشت خبرگزاری تسنیم مدعی شد که تحصیل حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی نیز به صورت رانتی بوده است. اما اینها تنها بخشی از اتهامات کوچک فریدون بودند که کذب ادعاها توسط مقامات نیز اعلام شد. تا اینکه موضوعاتی مثل اتهامات مالی از خانه تجریش بگیرید تا رابطه‌هایش با بدهکاران بزرگ بانکی بر سر زبان‌ها افتاد، اتهاماتی که می‌توانست گریبان او و اهل خانواده را بگیرد.
در آن وقت‌ها نمایندگان وقت مجلس به روحانی درباره اتهامات فریدون نامه نوشتند و او نیز پاسخ آنها را به صورت کتبی داد. خود فریدون هم خیلی دلش می‌خواست تا بتواند در مجلس از خود دفاع کند که نگذاشتند. به هر حال در کش و قوس این اتهامات کار آنقدر بالا گرفت که به بازداشت برادر روحانی منتهی شد.
اتهامات درشت حسین فریدون از وقتی شروع شد که چند تن از نمایندگان وقت مجلس از نوع اصولگرا!در نامه‌ای به رئیس جمهور مدعی شدند او با استفاده از نفوذ خود، به تاریخ ۲۵ خرداد ۹۳ ملکی را به قیمت ۱۴۰میلیارد ریال واقع در تجریش (از طریق همسر) از یک ابَر بدهکار بانکی با بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی دریافت کرده است."
کمی که گذشت سر و کله یک متهم به فساد مالی دیگر هم پیدا شد که با حسین فریدون رابطه داشته است که گفته می‌شد یکی از بستگان خاندان رئیس جمهور است و روابط مالی تحت پوشش یک خیریه بین خود و فریدون برقرار کرده است. خلاصه اینکه در این مدت از اهدای خانه میلیاردی در تجریش تا واریز پول به حسابی در لندن و کانادا اتهاماتی بود که به شکل‌ها‌ی گوناگون علیه دست راست حسن روحانی - حسین فریدون- مطرح شد.
همراهی همیشگی فریدون درآن زمان موجب شد تا اصولگرایان و مخالفان حسن روحانی روی او متمرکز شوند و به سوژه‌سازی پیرامونش بپردازند.
>نامه آخر
با این حال حسین فریدون در سال‌های قبل که پیشتر در بازداشتی یک روزه بود اکنون راهی زندان شده است و در این مسیر هم نامه‌ای نوشته و در آن نامه خواستار انتشار متن کامل حکم صادره برای خود و مستندات آن شده است. او در بخش‌هایی از این نامه هم می‌نویسد که بخشی از آن این چنین است که «اجرای حکم اینجانب نشان داد که "برادر رئیس جمهور بودن" نه تنها هیچ مزیتی برای من نداشت و من خوشحالم که حتی در این مقام برای انقلاب و نظامی که آن را دوست داشته و تلاش کرده‌ام... من حسین فریدون اعلام می‌کنم اولا. در این پرونده یک ریال از بیت المال حیف و میل نشده است و اصولا پای بیت‌المال در کار نبوده است. در واقع کل پولی که از آن حرف زده می‌شود پول شخصی یک نفر است که به فرد دیگری قرض داده شده و هیچ یک از آن دو نفر من نبوده ام و من فقط بر این قرض شاهد و ضامن بوده ام و یک ریال آن به جیب بنده یا خانواده بنده واریز نشده است... ثانیا سفارش هیچ کسی را به هیچ مقامی نکرده ام و هیچ مقامی تعیین و جابه‌جا نشده است.
>مشهوران زندانی
با رفتن حسین فریدون به زندان، یکی دیگر از چهره‌های مشهور سیاسی گه به جرم مسائل مالی و... باید در حبس گذران زندگی کند نیز به جمع باقی چهره‌های مشهور اضافه می‌شود. البته دراین مدت چهره‌های دیگری از جناح‌های مختلف و خارج از دولت نیز بودند که به زندان رفتند. شاید نگاهی کوچک به برخی از این چهره‌های جنجالی خالی از لطف نباشد.
بی تردید عجیب ترین و پرحاشیه‌ترین آن نام اکبر طبری است. کسی که پیرو پرونده او حداقل چندین نفر دیگر نیز بازداشت شدند. بازداشت طبری البته چالش‌های بسیاری را نیز ایجاد کرد، بسیاری هجمه‌ها به رئیس قوه قضاییه پیشین شکل گرفت حتی از طریق رسانه ملی. شخصیت‌های اصولگرایی که تا پیش ازاین به تکریم و تعظیم وی می‌پرداختند نیز دست به حمله به رئیس سابق این قوه زدند، حتی کار به نامه و نامه‌نگاری طرفین علیه یکدیگر هم رسید. موضوع طبری یکی از سوژه‌های پر رمز و راز رسانه‌ای است که هنوز ابعاد پشت پرده آن مشخص نیست.
اما به همان سان که دستگیری طبری سرو صدا ایجاد کرد بازداشت بازپرسی که دستور فیلترینک تلگرام را داده بود هم برای بسیاری هم خبر عجیبی بود. بازداشت وی را بسیاری در امتداد پرونده طبری و برخی مسائل مالی می‌دانند.
احمد عراقچی معاون سابق بانک مرکزی و برادرزاده عباس عراقچی معاون وزیر خارجه هم یکی دیگر از چهره‌هایی است که این روزها در جلسات دادگاه به همراه سیف رئیس سابق بانک مرکزی حضور پیدا می‌کند.
از شخصیت‌های دیگر می‌توان به بازداشت‌هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو اشاره کرد. دو مدیرعامل سابق سایپا نیز بازداشت شدند. خبر بازداشت دو نماینده مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با پرونده اخلال در بازار خودرو، دهان به دهان چرخید. سرانجام هم مقامات قضایی بازداشت این دو نماینده را تایید کردند و آن طور که سخنگوی قوه‌قضائیه می‌گوید، فریدون احمدی و محمد عزیزی در رابطه با پرونده سایپا یک روز به زندان رفتند اما با فراهم شدن وثیقه آزاد شدند و متهم هستند.
حسین هدایتی را هم که دیگر همه می‌شناسند. همان مالک معروف استیل آذین و بعد سرمایه‌دار عاشق پرسپولیس، عابربانک فوتبال ایران و آبراموویچ ملی(!). او اکنون در ماجرای بانک سرمایه پایش گیر است و در زندان به سر می‌برد.
عیسی شریفی قائم مقام قالیباف در شهرداری نیز یکی دیگر از چهره‌هایی است که با زندان و مرخصی مشروط روزگار می‌گذراند حتی به غیر از مسائل مالی شائباتی درباره اتهام دیگری پیرامون وی مطرح شد که البته صحت آن تایید نشده و اعلام شد که اتهامش چیز دیگری است.
اسفندیار رحیم مشایی هم که دیگر گفتن ندارد یار بهاری محمود احمدی نژاد، عصر شنبه ۲۶اسفند۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این بازداشت پس از اعتراض‌های رسانه‌ای او به موضوع بازداشت حمید بقایی رخ داد که حکم حمید بقایی را مقابل سفارت انگلیس به آتش کشید. وی بعد از آن به دلیل اتهامات مختلف و پرونده‌های متعددی در زندان است.
حمید بقایی هم که به عنوان معاون اجرایی دولت احمدی نژاد باید پانزده سالی را در زندان بگذراند. بقایی از بابت تصرف غیرقانونی در اموال دولتی اختلاس به پانزده سال حبس و جزای نقدی معادل ۴۳۳ میلیارد و ۲۱۲ میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال در حق دولت محکوم شد.
محمد علی نجفی شهردار سابق و وزیر پیشین اما یکی از عجیب ترین زندانیان این روزهاست کسی که قتل همسر دومش را مرتکب شده از اعدام گریخته و این روزها می‌خواهد کاری کند تا سالهای کمتری را هم در زندان باشد.
مهدی‌هاشمی فرزند آیت‌الله ‌هاشمی هم همچنان دوران ده ساله زندان خود را سپری می‌کند.
در این میان دیگر چهره‌هایی مانند بابک زنجانی و شهرام جزایری را نباید به عنوان چهره‌های مشهور زندانی به شمار آورد.
اکنون با رفتن حسین فریدون به زندان یک شخص دیگر هم به زندانیان مشهور اضافه می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: