کد خبر: ۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پیشروی پرشتاب ارتش سوریه به طرف مرزهای بین ترکیه و سوریه، معادلات پیچیده در منطقه را به سود مردم سوریه و نیروهای مقاومت و مصالح منطقه برهم زده است. کردهای سوریه پس از آنکه با خیانت آشکار آمریکای ترامپ مواجه شدند و با تلخکامی در معرض سلاخی توسط ارتش متجاوز ترکیه قرار گرفتند، چاره‌ای به جز پناه بردن به آغوش ارتش سوریه برای آنها باقی نماند.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
پیشروی پرشتاب ارتش سوریه به طرف مرزهای بین ترکیه و سوریه، معادلات پیچیده در منطقه را به سود مردم سوریه و نیروهای مقاومت و مصالح منطقه برهم زده است. کردهای سوریه پس از آنکه با خیانت آشکار آمریکای ترامپ مواجه شدند و با تلخکامی در معرض سلاخی توسط ارتش متجاوز ترکیه قرار گرفتند، چاره‌ای به جز پناه بردن به آغوش ارتش سوریه برای آنها باقی نماند. چرخش استراتژیک آنها به سمت و سوی دولت و ارتش سوریه فرصتی استثنائی برای نظام سوریه فراهم ساخت که در جهت استحکام تمامیت ارضی کشور و استقرار در مرزهای بین‌المللی وارد عمل شود.
همین تصمیم و اقدام هوشمندانه بود که از یکطرف محاسبات نیروهای متجاوز ارتش ترکیه را به کلی درهم ریخت و از سوی دیگر سایر حامیان تروریسم را هم در معرض بحران تازه‌ای قرار داد و دچار انفعال و سردرگمی کرد. ترامپ سریعاً دستور عقب‌نشینی نیروهای متجاوز آمریکائی از سوریه را صادر کرد. بعلاوه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز با تشکیل جلسه اضطراری امنیتی، صدور دستور خروج فوری نیروهای متجاوز فرانسوی از سوریه را رسماً اعلام کرد. بعلاوه بوریس جانسون نخست‌وزیر ناکام و ناتوان انگلیس هم برای خروج شتابزده نظامیان متجاوز انگلیسی از سوریه دستورات فوری صادر نمود.
اگرچه هر یک از حامیان تروریسم برای این تصمیمات فوری خود توجیهاتی را مطرح می‌کنند و به‌ویژه تصریح می‌کنند که پس از خروج نظامیان آمریکائی از سوریه، از پشتیبانی مورد انتظار برخوردار نیستند و به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند ولی فلسفه وجودی این تصمیم آنست که هیچ‌یک از این کشورها که اتفاقاً حامیان اصلی تروریسم در سوریه و عراق بوده‌اند، مجوز قانونی برای حضور نظامی در سوریه نداشته و ندارند و صرفاً به میل و تصمیم خود به اشغال بخش‌هائی از خاک سوریه و تجاوز به این کشور پرداخته‌اند. اکنون با پیشروی پرشتاب ارتش سوریه به طرف مرزها و استقرار در مرزهای بین‌المللی، حامیان تروریسم غافلگیر شده و با تمامی وجودشان احساس می‌کنند که اگر برای فرار از سوریه تعلل کنند، سریعاً در حلقه محاصره ارتش سوریه قرار می‌گیرند و دچار مخمصه‌های فراوانی خواهند شد که ممکن است به بازداشت و محاکمه متجاوزین و افشای نقش آنها در حمایت از داعش و سایر تروریست‌ها منجر شود. حتی ارتش ترکیه هم در این زمینه دچار سردرگمی شده و در اجرای دستورات خشم‌آلود اردوغان برای پیشروی در عمق خاک سوریه، با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است. پیشقراولان ارتش متجاوز ترکیه با تلفات سنگینی از ورود به شهر منبج بازماندند و اجرای تصمیم اردوغان برای اشغال منبج و چند شهر دیگر را غیرممکن می‌دانند. امروز نگرانی عمده ترکیه اینست که مبادا با رسیدن ارتش سوریه به مرزها و بسته شدن گلوگاههای مرزی، بخش عمده‌ای از نیروهایش به اسارت ارتش سوریه درآیند یا محاصره شوند. تصادفی نیست که جنگنده بمب‌افکن‌های آمریکائی با حمله به ستونهای زرهی ارتش سوریه تلاش می‌کنند مانع رسیدن ارتش به «نقطه صفر مرزی» شوند یا حداقل وقوع چنین پدیده‌ای را به تاخیر بیندازند تا بلکه فرصتی برای فرار اشغالگران فراهم شود و نه‌تنها تروریستها را بلکه حامیان تروریسم در منطقه را از مهلکه نجات دهند.
واکنش فوری روسیه به حملات هوائی بمب‌افکن‌های آمریکائی، اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال شرق سوریه بوده که احتمال رویاروئی نظامی روسیه با ترکیه و حتی آمریکا را تقویت کرده است. نتیجه این زورآزمائی هرچه باشد، در این نکته تردیدی نیست که اردوغان در اجرای طرح شوم اشغال شرق فرات و ایجاد یک منطقه اشغالی به ابعاد 450 کیلومتر در عمق 35 کیلومتر شکست سنگینی خورده و چاره‌ای جز عقب‌نشینی تا مرزهای بین‌المللی ندارد. اردوغان باید این مسئله را در نظر می‌گرفت که نباید با چراغ سبز آمریکا وارد چنین معرکه‌ای می‌شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: