کد خبر: ۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
در حالی که پنتاگون رسماً خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه را اعلام کرده، گفته می‌شود احتمالاً انگلیس و فرانسه هم مجبورند با ورود ارتش سوریه، از شمال این کشور خارج شوند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که پنتاگون رسماً خروج نیرو‌های امریکایی از شمال سوریه را اعلام کرده، گفته می‌شود احتمالاً انگلیس و فرانسه هم مجبورند با ورود ارتش سوریه، از شمال این کشور خارج شوند.
کسانی که تا همین یک سال قبل روی «اسد باید برود» اصرار داشتند، نه تنها راه کنترل ارتش سوریه بر شمال سوریه را باز می‌کنند، بلکه، یک به یک علیه عملیات ماجراجویانه رجب طیب اردوغان در شمال سوریه، پشت اسد صف می‌کشند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا یک بار دیگر در توئیتر با طرح این سؤال که «من به ژنرال‌هایم گفتم چرا ما باید به خاطر سوریه و اسد برای دفاع از خاک دشمن‌مان بجنگیم» نوشت: «بگذارید سوریه و بشار اسد از کرد‌ها حمایت کنند و به خاطر خاک‌شان با ترکیه بجنگند.» ترامپ نوشته است: «من با هر کسی که بخواهد به حمایت کرد‌ها کمک کند چه روسیه و چه چین یا ناپلئون بناپارت موافق هستم. امیدوارم هر آنچه لازم است را به نحو احسن انجام دهند، ما ۷ هزار مایل دورتر هستیم.» روز دو شنبه اتحادیه اروپا هم که در جریان جنگ سوریه، از موضع آنکارا مقابل حکومت سوریه حمایت می‌کرد، در واکنش به عملیات ترکیه در شمال سوریه، اعلام کرد فروش اسلحه به ترکیه را محدود می‌کند. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه عملیات نظامی ترکیه را محکوم می‌کند. همچنین شورای وزیران عربستان روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه اعلام کرد که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
پیشروی ارتش سوریه
نیرو‌های ارتش سوریه از سه روز گذشته، استقرار در شهر‌های شمالی را آغاز کرده‌اند که استقبال اهالی مناطق کردنشین از ورود ارتش سوریه برای مقابله با حمله نظامی ترکیه را به دنبال داشته است. ارتش سوریه صبح روز سه شنبه در شهر «منبج» مستقر شد؛ شهری که تا پیش از این یکی از مراکز حضور نیرو‌های امریکایی محسوب می‌شد. شبکه خبری «المنار» گزارش داد که ارتش سوریه همچنان در حال پیشروی در شمال شرق استان حلب است. المنار گفته که نیرو‌های ارتش سوریه در نزدیکی شهر کوبانی (عین‌العرب) حضور دارند و به زودی در این شهر مستقر خواهند شد. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- هم اعلام کرد که نیرو‌های ترکیه‌ای مجدداً حملات توپخانه‌ای گسترده خود را به شهر «رأس‌العین» واقع در استان حسکه آغاز کردند و تروریست‌های وابسته به این کشور نیز عملیات خود را همزمان با این حملات، در این شهر آغاز کردند. ارتش سوریه همچنین پیش‌تر در شهر‌های «قامشلی»، «حسکه»، «عین عیسی»، «طبقه» و بسیاری از روستا‌ها و شهرک‌های شمال سوریه مستقر شده‌اند.
عبور بی‌خطر از کنار «ابرقدرت متزلزل»
حضور ارتش سوریه منجر به عقب‌نشینی کامل امریکایی‌ها از شمال سوریه شده است. یک مقام امریکایی روز دو شنبه گفت که نیرو‌های ایالات متحده مستقر در شمال سوریه فرمان خروج از این کشور را دریافت کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که هزار سرباز امریکایی مستقر در شمال سوریه این کشور را ترک می‌کنند و فقط ۱۵۰ سرباز امریکایی در پایگاه «التنف» واقع در جنوب سوریه باقی می‌مانند. سرهنگ «مایلس کاگینس» سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا در سوریه روز سه شنبه رسماً تأیید کرد که نیرو‌های این ائتلاف نظامی شهر «منبج» را ترک کرده‌اند. وی در توئیتر نوشته است: «نیرو‌های ائتلاف به شکلی حساب‌شده در حال خروج از شمال شرق سوریه هستند. ما از منبج خارج شده‌ایم.» روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» عنوان صفحه نخست خود را به خروج نیرو‌های این کشور از سوریه اختصاص داد و نوشت: «نیرو‌های ارتش سوریه خلأ امریکا را پر کردند.» دیروز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خبرگزاری راپتلی روسیه آن را منتشر کرد که نشان می‌داد کاروانی از خودرو‌های زرهی با پرچم‌های امریکا و نیز خودرو‌های شاسی بلند حامل سربازان سوری در بزرگراهی که شهر منبج را به عین‌العرب متصل می‌کرد، در دو جهت مخالف در حال عبور از کنار یکدیگر هستند. در این ویدئو نظامیان دو کشور کاملاً نسبت به یکدیگر بی‌توجه هستند. وزارت دفاع روسیه تأیید کرده که ارتش امریکا از منبج به سمت مرز با عراق منتقل شده است. روزنامه واشنگتن‌پست، روز سه شنبه راهبرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا در سوریه در پرتو عملیات ترکیه در شمال شرق این کشور را «بازی دو سر باخت» و دولت امریکا را یک «ابرقدرت متزلزل» و هدف واشنگتن از توسل به تحریم‌ها را وانمود کردن به اثرگذاری توصیف کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته با تغییر سریع وضعیت در سوریه به نظر می‌رسد ترامپ در بد‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته است؛ نام او بعد از چراغ سبز به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه، در میان شبه‌نظامیان کرد سوریه لجن‌مال شده است. این در حالی است که «مارک اسپر» وزیر دفاع امریکا، ترکیه را مسئول عواقب عملیات نظامی‌اش در شمال سوریه دانسته و گفته است: «تهاجم ترکیه به سوریه منجر به آزادی عناصر بازداشت شده داعش شده است.» وی با اعلام اینکه عملیات نظامی ترکیه، اقدامی غیرضروری و توأم با بی‌پروایی بوده است. افزود: «خطری که نیرو‌های امریکا در شمال شرق سوریه در نتیجه اقدامات غیر مسئولانه ترکیه با آن مواجه هستند به درجه‌ای رسیده که غیر قابل قبول است. ما با خطر ورود به یک درگیری گسترده‌تر مواجه هستیم به همین منظور و در راستای اجرای دستور دونالد ترامپ، وزارت دفاع عقب‌نشینی عمدی نظامیان امریکا از شمال شرق سوریه را انجام خواهد داد.»
سوریه مصمم است
در حالی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته‌اند از حمله ترکیه به سوریه عمیقاً نگرانند، منابع آگاه دو شنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ به خبرگزاری فرانس‌پرس اطلاع داده‌اند که پس از تصمیم امریکا برای خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه، فرانسه نیز ممکن است چاره‌ای جز خروج نیرو‌های نظامی‌اش از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش که در شمال سوریه مستقر است نداشته باشد. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «مطلقاً نمی‌ترسیم، در حقیقت کشور‌هایی که یگان‌های نظامی کوچکی دارند چنانچه ایالات متحده امریکا عقب‌نشینی کند قادر به ماندن نخواهند بود.» هفته قبل هم روزنامه «تایمز» لندن نوشت که بریتانیا آمادگی دارد نیرو‌های ویژه فعال خود را در شمال سوریه در صورت عقب‌نشینی نیرو‌های امریکایی، از این منطقه خارج کند.
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه تأکید کرد که تحولات ۷۲ ساعت گذشته نشان می‌دهد که دولت سوریه در تصمیم خود برای حضور در تمامی خاک این کشور مصمم است. اشاره حیدر علاوه بر آغاز خروج تدریجی نظامیان امریکایی از سوریه به توافق شبه‌نظامیان کرد با دولت سوریه برای استقرار ارتش سوریه در نوار مرزی این کشور با ترکیه است. تاکنون چند صد نظامی امریکایی پس از خروج از سوریه، به شمال عراق منتقل شده‌اند. وی به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که بی‌تردید، «زمانی که حکومت سوریه و مرز‌های شمالی در معرض تجاوز نظامی مستقیم از سوی حکومتی مانند ترکیه قرار می‌گیرد، دفاع از مرزها، جزئی از اولویت‌هاست.» این وزیر سوری با اشاره به اینکه در روز‌های آتی، نیرو‌های بیشتری از ارتش سوریه در این مناطق مستقر خواهند شد، تصریح کرد: «توانایی ارتش سوریه در حضور مستقیم، رسیدن به مرز‌ها و دفاع از آن مناطق، مسئله غیرقابل مناقشه است.»
تحریم؛ پاسخ اروپا و امریکا به اقدام ترکیه
خروج امریکا از سوریه و تهاجم ترکیه به شمال این کشور واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا شامگاه دو شنبه از توافق فراحزبی در این مجلس برای تلاش جهت لغو تصمیم ترامپ در سوریه خبر داد. پلوسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته که با «لیندسی گراهام» عضو جمهوریخواه مجلس سنای امریکا درباره این موضوع صحبت کرده است. پلوسی نوشت که در مرحله بعد، اعضای هر دو حزب امریکا در مجلسین کنگره این کشور بایستی «قوی‌ترین تحریم‌ها» را علیه ترکیه اعمال کنند. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا بامداد سه شنبه اعلام کرد که تحریم‌های تنبیهی علیه دولت ترکیه به دلیل عملیات نظامی در شمال سوریه تصویب شدند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم با اشاره به اقدام واشنگتن در تحریم سه وزارتخانه ترکیه گفت که این اقدامات، مأموریت ضد داعش را شدیداً تضعیف کرده است. پمپئو در توئیتر نوشت: «عملیات ترکیه که ثبات را از بین می‌برد، ادامه دارد و اکنون بحران انسانی فاجعه‌بار و روزافزونی را ایجاد کرده است. ما به راهکار سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متعهد هستیم. اقدامات یکجانبه ترکیه بود که منجر به این تحریم‌ها شد.»
همچنین «چارلز شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنای امریکا به همراه «جک رید» دموکرات ارشد کمیته نیرو‌های مسلح سنا و «باب منندز» دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی این مجلس، از جمهوریخواهان خواستند از یک قطعنامه به منظور درخواست از ترامپ برای لغو تصمیمش در خارج ساختن سربازان امریکایی از شمال سوریه حمایت کنند. علاوه بر این، مقامات امریکایی در روز‌های اخیر جلساتی تشکیل داده‌اند تا برنامه خارج کردن ۵۰ سلاح اتمی در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را بررسی کنند.
ایتالیا نیز که سال گذشته صادرکننده ارشد تسلیحات به آنکارا بود، به این صف پیوست و فروش سلاح و مهمات را به ترکیه متوقف کرد. اسپانیا نیز آمادگی خود را برای پیوستن به این کشور‌ها اعلام کرده است. «یان حاماچک» وزیر کشور جمهوری چک دیگر مقام اروپایی بود که به تحولات در سوریه واکنش نشان داد و در حساب توئیتری خود نوشت که پراگ به کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا در متوقف کردن فروش اسلحه و مهمات به ترکیه به دلیل تهاجم این کشوربه شمال سوریه پیوست. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ترکیه خواست عملیات در شمال سوریه را متوقف کرده و به مسیر درست برگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر: