کد خبر: ۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
روحانی در نشست خبری درپاسخ به پرسش«ایران»:
بهترین توصیف برای نشست خبری روز گذشته رئیس جمهوری به نظر می‌رسد همان بود که خبرنگار رسانه امریکایی «فایننشال تایمز» گفت؛ «ظفرمندانه.» این عبارت از آن رو به کار برده شد که میان نشست خبری قبلی رئیس جمهوری یعنی بهمن ماه96 تا روز گذشته، 18 ماه وقفه ایجاد شد.

■مردم به رئیس جمهور رأی نمی‌دهند که فقط رئیس دستگاه اجرایی باشد، بلکه مسئول اجرای قانون اساسی نیز است■ برخی اصول قانون اساسی را من در سخنرانی‌ها می گویم عده ای عصبانی می شوند■ اگر همه پرسی بد است آن‌را حذف کنید■ تلاش می‌کنیم روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه داشته باشد■ شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است ■حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است ■بیش از یک میلیون و 100 هزار  مسکن مهر را کامل کردیم. این خانه ها نه آب و برق و نه پاسگاه و مدرسه داشت ■مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اشتباه دولت قبل باشد

مرتضی گل پور
خبرنگار حوزه دولت
بهترین توصیف برای نشست خبری روز گذشته رئیس جمهوری به نظر می‌رسد همان بود که خبرنگار رسانه امریکایی «فایننشال تایمز» گفت؛ «ظفرمندانه.» این عبارت از آن رو به کار برده شد که میان نشست خبری قبلی رئیس جمهوری یعنی بهمن ماه96  تا روز گذشته، 18 ماه وقفه ایجاد شد. در این مدت از اعتراضات دی ماه 96 تا خروج امریکا از برجام در بهار 97، ملت و دولت ایران حوادث بزرگ سیاسی و امنیتی و فشارهای اقتصادی بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. اما امروز این فشارها یا تخلیه شده و جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک توانسته است مدیریت و توانمندی خود را به اثبات برساند. یا به تعبیر روحانی در نشست دیروز، طوفان بزرگی که از بهار 97 در آسمان ایران وزیدن گرفته است، در حال خروج است. به همین دلیل بود که روحانی با اطمینان، طمأنینه و البته صراحت، آن هم در میانه دومین دوره ریاست جمهوری خود، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.
در زمینه مسائل منطقه‌ای از گشایش‌های پیش رو گفت و البته تأکید کرد که جنگ یمن یکی از گره‌های اصلی و مانع بر سر روابط دو کشور ایران و عربستان است. اما درباره برجام همچنان بر همان سیاستی تأکید کرد که در نیویورک گفته بود؛ آمادگی برای برگزاری نشست سران 1+5 درصورتی که امریکا به واقع به برجام بازگردد. روحانی در همین زمینه گفت که اگر بداند با حضور در چنین نشستی، آن هم با حضور امریکا باری از دوش ملت ایران برداشته می‌شود، از قربانی کردن خود هم هیچ ابایی ندارد.
در سیاست داخلی، ابتدا از صداوسیما انتقاد کرد که با وجود برگزاری هفتگی جلسات هیأت دولت، این رسانه علاقه‌ای به پخش تصویر و سخنان او در برخی جلسات هیأت دولت  ندارد. وقتی درباره انتخابات پیش رو از او پرسیده شد، از تفسیر شورای نگهبان درباره اصل113 قانون اساسی که رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی خوانده است انتقاد کرد، تفسیری که به گفته روحانی، در این صورت رئیس جمهوری تنها رئیس دستگاه اجرایی خواهد بود، نه رئیس جمهوری.
همه این پاسخ‌ها به این معنی است که روحانی، هنوز همان روحانی است که در سال 92 یا 96 بوده است، رئیس جمهوری که همچنان بر اصول و مبانی سیاست داخلی و خارجی وعده داده شد خود ایستاده است، حتی اگر موانع اجرای این مبانی و اصول خارج از شماره باشد.
در مجموع، نشست خبری روز گذشته روحانی، صریح‌تر، شفاف‌تر و پرطنین‌تر از نشست‌های گذشته او بوده است، صراحت و طنینی که از اطمینان رئیس جمهوری به در دسترس بودن دستاوردهای بیشتر حکایت کرد، دستاوردهای اقتصادی داخلی یا منطقه‌ای.
پیش‌بینی کم خردی تعدادی در دی ماه 96 را نداشتیم
 رئیس جمهوری  در پاسخ به این پرسش خبرنگار «ایران»  که «مردم و هواداران شما می‌پرسند که آقای روحانی تغییر کرده است. آیا شما تغییر کردید، رأی مردم را فراموش کردید و اگر نتوانستید به همه وعده‌های انتخاباتی خودتان جامه عمل بپوشانید این تحت چه شرایطی بوده و چه عواملی بوده که نتوانستید؟» گفت: در زمان انتخابات در منطقه یک آرامش نسبی برقرار بود  و  برجام باعث شده بود که شرایط اقتصادی بسیار خوبی در ایران پیش رو باشد. او وضعیت کشور در زمان ارائه آن وعده‌ها و برنامه‌ها را وضعیتی عادی ارزیابی کرد و افزود: «آنچه به مردم وعده دادم این بود که کوشش خواهم کرد از طرف ایران،  برجام صدمه نبیند و ما شرایط اقتصادی را با کمک مردم پیش می‌بریم. اما با یک شرایط جدیدی مواجه شدیم.» روحانی در این باره با بیان اینکه پیش‌بینی 96 را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را داشته باشیم، تأکید کرد: «شدیدترین تحریم‌ها در سال 97 و 98 علیه ایران اعمال شد که فکر نمی‌کنم که در ایران در هیچ زمانی نه در زمان جنگ و نه در تحریم سال‌های گذشته، سابقه داشته باشد» و «در این شرایط به نظر من دولت و ملت در کنار همدیگر کار عظیم و بزرگی را انجام دادند.»
روحانی در ادامه حوادث طبیعی پیش‌بینی نشده مانند زلزله کرمانشاه و سیل عظیم فروردین 98 را از جمله مشکلات پیش‌بینی نشده پیش روی ملت و دولت دانست و در عین حال  تأکید کرد:‌ «فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند و  همه اینها دست به دست هم دادند اما در عین حال کاری که امروز دولت  بعد از 18 ماه می‌تواند ارائه کند در محضر ملت ایران، کاملاً نشان می‌دهد که دولت  خسته، ناتوان و ناکارآمد نیست و دولت برنامه‌ریز بوده و دولت قادر است از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در زمان کوتاه خارج شود».او خروج کشور از بحران اجتماعی در سال 96 ظرف 5 روز را نشانه کارآمدی و توانمندی دولت دانست و گفت: «در زمینه اقتصادی هم امروز از آن حالت شبه بحران خارج شدیم اما مردم هنوز مشکلات دارند.»
به دنیا اعلام کردیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم
رئیس جمهوری با تأکید براینکه در سفر به سازمان ملل، دو  پیام رسا به جهان دادیم، یک پیام رسا اینکه ایران دنبال صلح در منطقه است و پیام دیگر اینکه به دنیا اعلام کردیم از مذاکره نمی‌ترسیم و این را همه شنیدند که ما آماده‌ایم، گفت: حتی آماده‌ بودیم در نیویورک اجلاس 1+5 در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس 1+5 است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ. اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تأمین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.
او تأکید کرد: هر زمانی که بدانم ملاقاتی و جلسه‌ای مشکل ملت ایران را حل می‌کند و  منافع ملت ایران را تأمین می‌کند، در آینده هم این کار را خواهم کرد و آماده‌ هستم برای فداکاری و ایستادگی و افتخار می‌کنم که برای منافع ملی‌ و  ملتم، قربانی شوم که البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است و ‌برای من هم افتخار خواهد بود.
چشم‌انداز روابط با سه کشور اروپایی
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی‌شان و چشم‌انداز رابطه ایران  با سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه با اشاره به اینکه در توافق هسته‌ای، امریکا به دلیل فشارهای افراطیون داخلی، رژیم صهیونیستی و عربستان از برجام خارج شد و کار هوشمندانه و عاقلانه جمهوری اسلامی این بود که توقع آنها برای خروج بلافاصله از برجام  را برآورده نکرد، تأکید کرد: اجازه ندادیم امریکا این بار (مسئولیت خروج از برجام) را بر دوش دیگران یا  ایران بگذارد و همچنان این بار بر دوش امریکا است. ‌ امروز به جز دو، سه کشور کوچک، هیچ دولت و کشوری نیست که این  اقدام امریکا را تأیید کند و بپذیرد و همه به نوعی این را محکوم می‌کنند و غیرقابل قبول می‌دانند.
او با یادآوری اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین، خوب است و آنها در حد خودشان تلاش‌های زیادی کردند، اما متأسفانه 3 کشور اروپایی پای تعهد خودشان نایستادند و به آنچه که لازم بود عمل کنند، عمل نکردند، به تشریح مسیر گام به گام کاهش تعهدات برجامی  ایران پرداخت و افزود: «در گام سوم اعلام کردیم که در زمینه تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌های برجامی را مراعات نخواهیم کرد.  امروز آی‌آر6  در حال فعالیت است و تزریق یواف6 انجام می‌شود و آی آر4 و آی آر2 نیز کار می‌کند و بزودی آی‌آر9 هم شروع به فعالیت می‌کند.» روحانی با اشاره به اینکه آی‌آر 7، همزمان با آی‌آر 9 و  البته آی‌آر8  کار می‌کند و  گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است، تأکید کرد: «اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت»
 تلاش دولت برای کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌ها و راهکارهای دولت برای جراحی بزرگ اقتصادی و تدوین بودجه سال 99 با هدف کاستن از اتکا به درآمدهای نفتی، با تأکید بر اینکه دولت توانسته است تاکنون 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را تأمین کند  و حقوق، یارانه‌ها و پول اوراقی که برای آسایش و اعتماد مردم بسیار مهم است را بموقع پرداخت کند، گفت: بودجه جاری کشور باید از درآمد نفتی جدا شود و این نیازمند جراحی دقیقی است به نحوی که هر دو زنده بمانند. این کار در حال انجام است البته آغاز سختی است بالاخره کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد یک دفعه  تکیه‌اش را از درآمد نفت برداشته و بر مبنای مالیات، اوراق یا فروش سهام اقدام کند، کار سختی پیش رو دارد ولی مصمم هستیم که این اصلاح را انجام دهیم.
روحانی این مهم را نیازمند حرکت سریع‌تر در دو روند خصوصی‌سازی و واگذاری سهام و نیز گسترش پایه مالیاتی دانست و تأکید کرد: «همه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبناست که بودجه سال 99، بر درآمد نفت تکیه نداشته باشد. در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت اقداماتی را انجام می‌دهد و شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز این موضوع را در دستور کار گذاشته است.»
 جنگ در یمن یکی از گره‌های روابط ایران و عربستان
رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره عربی درباره سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به تهران میانجیگری او بین ایران و عربستان و سفر برخی مقام‌های امارات به ایران، گفت: «یکی از اهداف عمران خان نخست وزیر پاکستان در سفر به تهران این بود که در زمینه منطقه و مسائل منطقه با هم گفت‌وگو کنیم و با توجه به اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است و می‌خواست نکات مورد نظر ما را بشنود. خوشبختانه آقای عمران خان خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند، ایشان هم نکاتی که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سؤالی که ایشان داشتند را  پاسخ دادند.»
روحانی با تأکید بر اینکه اگر موضوع یمن به یک آتش‌بس و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود، یکی از گره‌های منطقه‌ و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود، اظهار داشت: هیچ وقت نخواستیم با همسایگان‌مان روابط بدی داشته باشیم.
رئیس جمهوری با یاد آوری مطرح کردن  دو طرح امید و طرح صلح هرمز در سازمان ملل و با اعلام این خبر که «طرح صلح هرمز» برای 8 کشور منطقه ارسال شده است، گفت: «مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل شود. برخی‌ها معتقدند دیگران باید اینجا بیایند و مشکلات ما را حل بکنند که امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوای کامل در منطقه باشد و ما به نتیجه برسیم.»
روحانی با بیان اینکه غیر از پاکستان، کشورهای دیگری از جمله عراق هم در این زمینه تلاش می‌کردند و می‌کنند، تصریح کرد: برای اینکه از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات منطقه را با کشورهای منطقه از جمله عربستان حل و فصل کنیم، مشکلی نداریم.
رئیس جمهور یادآور شد: آنچه در دریای سرخ واقع شد و یک کشتی ما هدف قرار گرفت مشکلاتی را به وجود آورده که امیدوارم تحقیقات ما بزودی به نتیجه نهایی برسد، آنچه مسلم است، یک رژیمی این کار را با کمک برخی از کشورها انجام داده، حالا چگونه بوده و کی بوده، درحال نهایی کردن بررسی‌ها هستیم.
روحانی در پاسخ به بخش دوم سؤال خبرنگار الجزیره در مورد روابط ایران و امارات، گفت: بله ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.
مبارزه هیجانی و تبلیغاتی با فساد به هدف نمی‌رسد
روحانی در پاسخ به پرسشی پیرامون حقوق‌های نجومی و بحث شفافیت، با تأکید بر اینکه وجود حقوق‌های غیرعادلانه  حقیقت داشت اما ادعای وجود حقوق‌های نجومی شعار نادرستی بود و کل مبلغ حدود 300 میلیارد تومان از افراد باز پس گرفته شد، گفت: آغازگر بحث حقوق غیرعادلانه دولت بود تا همه مردم آن را بدانند، در دولت این بحث را مطرح و آیین نامه آن را در دولت تصویب کردیم بعد از اینکه در دولت اقدام کردیم، بعضی‌ها تبلیغات راه انداخته و مسائلی مطرح شد.
رئیس جمهوری در ادامه با تأکید بر اهمیت مسأله شفافیت و اینکه دولت 3 لایحه  «شفافیت»، «مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری» و لایحه تعارض منافع را به مجلس تقدیم کرده  یا برای تقدیم در دستور کار دارد، درباره لایحه شفافیت توضیح داد: «این دیگر بحث حقوق نیست همه چیز طبق این لایحه باید شفاف شود هر کس برای مردم تصمیم می‌گیرد در هر کجا، نه تنها در مجلس، در دولت، در هر شورایی، در هر جمعی اگر برای ملت تصمیم‌گیری می‌شود، باید معلوم شود که چه تصمیمی گرفته می شود و چه کسانی چه رأی و نظری دادند و باید این موضوع در سامانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد» او ابراز امیدواری کرد که این لوایح  در مجلس  سریع‌تر رسیدگی شود.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود مبارزه با فساد را کاری بسیار ضروری و لازم دانست و گفت: اعتقادمان این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی، تبلیغاتی، ما را به هدف نمی‌رساند. باید با فساد به صورتی جامع، ریشه‌ای و اصولی مبارزه کنیم و باید ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را ممکن است بگیرید، محاکمه و اعدام کنید اما آنچه که مهم است باید اصل فساد از بین برود و راه‌حلش همین سه لایحه‌ای است که تقدیم مجلس کردیم و این می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای مبارزه با فساد باشد.
 با مذاکره نمایشی مخالفیم
رئیس جمهوری به پرسش  خبرنگار تلویزیون سی بی اس امریکا که با اشاره به آغاز فرایند استیضاح دونالد ترامپ پرسید: «آیا حاضر به مذاکره با رئیس جمهور جدید احتمالی در امریکا هستید؟»، این گونه پاسخ داد که:  اساساً مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهور امریکا یا مذاکره کردن نیست. مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسائل و مشکلات و منافع و خواست مردم ما تأمین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است. روحانی با تأکید بر اینکه با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم، گفت: برای ما فرق نمی‌کند رئیس جمهور امریکا چه کسی باشد. هر که می‌خواهد در امریکا باشد این برای ما اهمیت ندارد.


او در ادامه یادآور شد: البته ویژگی‌های آقای ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید و حرفی می‌زند. امروز یکی را برای صحبت با ما واسطه می‌کند، فردا می‌گوید من اصلاً چیزی به او نگفته بودم. روز بعد یکی دیگر را می‌فرستد و در توئیت‌اش می‌گوید که من اصلاً به او چیزی نگفته بودم. روحانی ویژگی‌های شخصیتی ترامپ را سبب مشکل شدن کارها برای همه کشورها دانست و افزود:  هر که می‌خواهد با امریکا حرف بزند نمی‌تواند درست پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود. تقریباً همه رهبرانی که با آنها ملاقات و صحبت می کنیم این مشکل را دارند و فقط مشکل ایران نیست. روحانی سپس تأکید کرد: هر زمان در چارچوبی که اعلام کردیم، تحریم‌ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره 1+5 واقعی آماده باشد، آماده‌ایم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهوری امریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.
خواسته دولت حضور بیشتر مردم در انتخابات است
خبرنگار دیگری در سؤال خود به سخنان اخیر روحانی اشاره داشت که رئیس جمهوری در آن خواستار سختگیری کمتر نهادهای متولی و فراهم شدن امکان حضور گسترده‌تر جریان‌های سیاسی در انتخابات و رغم خوردن انتخابات پرشور و رقابتی شده بود. او پرسید آیا دولت نماینده‌ای برای رایزنی‌هایی با شورای نگهبان تعیین کرده است؟  
رئیس جمهوری در پاسخ با بیان اینکه  برای لایحه جامع انتخاباتی انصافاً زحمات زیادی کشیده شد و امید داشتیم که وقتی این لایحه به مجلس می‌رود در زمان مناسب خودش تصویب شود و حتی در این انتخابات طبق آن لایحه جامع، قانون جامع اجرا شود که متأسفانه این کار نشد، گفت: آنچه در انتخابات اسفند مورد نظر ما و مهم است، رقم خوردن شکست دیگری برای امریکاست. اگر ما بتوانیم در انتخابات اسفند حضور پررنگ مردم و نشاط مردم را داشته باشیم و رقابت آزادتر و بهتر را داشته باشیم، به نظر من آن انتخابات بزرگ، یک شکست جدیدی برای دشمنان و شکست جدیدی برای امریکا است و ملت ما را در دنیا قوی‌تر نشان می‌دهد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه برخی تفسیر و تحلیل‌هایی را راجع به صحبت‌های من کردند، بحثم این نبود که فلان نهاد خوب عمل می‌کند یا نمی‌کند. همه نهادها سر جای خودشان و طبق قانون اساسی برای ما محترم هستند و امیدواریم همه طبق چارچوب قانون عمل کنند و اگر لایحه شفافیت تصویب شود که عالی می‌شود چون هر رأیی هم که نهاد محترم شورای نگهبان بدهد آن هم باید اعلام کند و بگوید که چرا به این رأی داده و چرا این را رد کرده و چرا این را تأیید کرده، بنابراین کار و امور بسیار بهتر خواهد شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه خواسته دولت حضور بیشتر مردم در انتخابات و شکل گیری رقابت بهتر است، گفت: همه گروه‌های سیاسی، همه جناح‌ها وهر کس که این قانون اساسی را قبول دارد و عزت ایران را می‌خواهد و هر که نظام ما را پذیرفته و قبول دارد، حالا دارای هر سلیقه‌ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند.
 وی با بیان اینکه شورای محترم نگهبان طبق قانون اساسی، ناظر و نظارت‌کننده است، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است، امیدواریم شورای نگهبان کار نظارتی را با دقت انجام دهد، دولت مجری انتخابات است و امیدواریم هیأت‌های اجرایی بتوانند در این زمینه به خوبی عمل کنند. همواره وزیر کشور و گاهی هم معاون اول و  برخی وزرا در این زمینه با نهاد‌های ذیربط در تماس هستند. خواست ما انتخابات پرشور، رقابتی و آزادتر بودن و احساس نشاط بیشتر برای همه مردم است.
شیوه ترکیه شیوه خوبی نیست
روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری روسیه  درباه تأثیر حمله ترکیه به شمال سوریه بر روند مذاکرات صلح آستانه،  با بیان اینکه آنچه  در شمال سوریه  در حال رخ دادن است برای منطقه و ما، مردم کرد سوریه و دولت سوریه خوشایند نیست و همه باید تلاش کنیم روند آستانه حفظ شود، افزود: ترکیه نسبت به شمال سوریه نگرانی‌هایی دارد که ما اصل این نگرانی را می‌پذیریم و هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد. دولت ترکیه دوست ما است اما شیوه‌ای که آنها انتخاب کرده‌اند، شیوه خوبی نیست و معتقدیم شیوه‌های بهتری وجود دارد.
او با اشاره به اینکه این موضوع را در آنکارا حتی در مصاحبه مطبوعاتی با حضور رئیس جمهور ترکیه به صراحت اعلام کرده است، افزود: راه‌حل تأمین امنیت ترکیه و رفع نگرانی‌هایش نسبت به شمال سوریه، حضور ارتش سوریه در این منطقه است و همه ما باید کمک کنیم که ارتش سوریه در شمال این کشور مستقر شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه  امیدواریم دولت ترکیه بر مبنای هوشمندی خودش و منافع منطقه به این روند ادامه ندهد و زودتر شاهد پایان این حرکت ترکیه باشیم و بتوانیم آن هدف اصلی را انجام دهیم، تأکید کرد: «هدف اصلی ما باید در سوریه مبارزه با تروریسم و بازگشت مردم سوریه به کشور و برگزاری انتخابات آزاد باشد و آن را دنبال کنیم.»
دست در جیب مردم نمی‌کنیم
روحانی در پاسخ به پرسشی پیرامون اقدامات دولت در حوزه تأمین مسکن برای اقشار ضعیف جامعه  با تأکید بر اینکه مسکن مسأله مهم مردم است و باید دوران انتظار برای آن کوتاه شود، با اشاره به برداشت از بانک مرکزی برای پروژه‌های مسکن در دولت گذشته، گفت: این گونه مسکن ساختن آسان است و  ما می‌توانیم فردا صبح  از جیب بانک مرکزی 60 هزار میلیارد تومان بگیریم و مسکن درست کنیم اما وقتی دولت دست در جیب بانک مرکزی داشته باشد یعنی در جیب مردم دست می‌کند،  چراکه  هر چه پایه پولی بالا برود، تورم افزایش می‌یابد و  مردم باید بیشتر هزینه بدهند که این از جیب مردم است و از جیب کس دیگری نیست.
او با بیان اینکه دولت با مشکل خانه‌های نیمه کاره‌ای مواجه بود که آب، برق، تلفن، پاسگاه، مدرسه، مسجد، جاده و هیچ چیزی نداشت، یادآور شد:  «نمی‌توانستیم خانه‌های نیمه کاره را رها کنیم، برای تکمیل بودجه بالایی می‌خواستیم اما یک میلیون و 100 هزار از این خانه‌‌های نیمه کاره را تکمیل کردیم که یک کار بسیار عظیم بود و  بیش از آنکه آنها مسکن را ساختند ما این مسکن را ساختیم.» روحانی با تأکید براینکه اما وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم تلاش خوبی آغاز کرد و وزیر راه و شهرسازی به مردم قول  900 هزار واحد مسکونی تا  پایان دولت دوازدهم داده است، تصریح کرد: «قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده، زمین‌ها اختصاص داده شده، قراردادها بسته شده و کارها در حال انجام است و  در زمینه بافت‌های فرسوده نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و امیدواریم در این زمینه به موفقیت برسیم.»
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی درباره تصمیم احتمالی دولت برای آزاد کردن قیمت سوخت در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت  و تأثیرات منفی آن در معیشت مردم،  گفت: اینکه بودجه 99 باید متکی به نفت نباشد، حرف درستی است. وقتی می‌گوییم متکی به نفت نباشد، یعنی متکی به مالیات، اوراق، فروش سهام و به بانک مرکزی باشد که این آخرینش بدترینش است و باید راه‌حل‌های دیگر را پیدا کنیم. او با بیان اینکه در زمینه سوخت و حامل‌های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم، یک مسیر عادلانه مناسبی نیست، گفت:  باید روی آن فکر شود و روی آن دارد فکر می‌شود.
معنی آن این نیست که یک بار سنگینی بر مردم تحمیل شود حتماً این طور نخواهد بود. روحانی خاطرنشان کرد: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را از قیمت بنزین یا سوخت و به طور کلی حامل‌های انرژی برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در این شرایط اقتصادی، قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که یک تغییراتی در این زمینه انجام شود و اگر به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.
رئیس جمهوری با این تأکید که هر مقدار قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد و چیزی وارد بودجه نمی‌شود،  گفت: تصمیم ما تا امروز این چنین است منتها در سال‌های آینده ممکن است راه‌های دیگری در پیش بگیریم.
روحانی درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از خام فروشی نفت نیز  با تأکید بر اینکه، متوقف کردن خام فروشی نفت یک سیاست اصولی است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم، تأکید کرد: ولی حضور ما در بازار نفت، به عنوان یک قدرت است یعنی ما نمی‌توانیم در چاه‌ها را ببندیم، نفت‌مان را نفروشیم و در بازار انرژی دنیا حضور نداشته باشیم.
حتماً یک دولت در حمله به نفتکش ایرانی نقش داشته
رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره حمله‌ اخیر به نفتکش ایرانی و پاسخ ایران در آینده به این گونه تعرضات به نفتکش‌های ایرانی با بیان اینکه این نفتکش دارای دوربین بوده و بر اساس تصاویر ضبط  شده کاملاً مشخص است که  موشک‌ها از چه جهتی می‌آیند و چگونه اصابت می‌کنند، گفت: این حمله کار بسیار شرورانه و غلطی در منطقه بود. حتماً یک دولتی در این زمینه دخالت داشته است و اقدام تروریستی نیست. اما اینکه این دولت چه کسی است و چگونه بوده، این هنوز زود است و چنانچه به اطلاعات دقیقی رسیدیم، به مردم اطلاع می‌دهیم و هر کشوری که این کار را کرده، باید منتظر عواقبش باشد. روحانی افزود: واقعیت این است که همه کشورهای منطقه و همه جهان باید این را بدانند که ناامنی درست کردن در منطقه به معنای فشار به جمهوری اسلامی ایران نیست، به عنوان فشار به امنیت کشتیرانی و بر اقتصاد جهان است و این، کار نادرستی است.
پاسخ روحانی به انتقاد ارزی کیهان
خبرنگار روزنامه کیهان از رئیس جمهوری پرسید «مسئولیت برباد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور در قالب ارز 4200 تومانی چه کسی است؟» رئیس جمهوری در پاسخ با بیان اینکه این حرف کاملاً غلطی است که 18 میلیارد دلار بر باد رفته است، توضیح داد: تصمیم به تعیین قیمت 4200 تومانی برای پاسخ به بحران ارزی ایجاد شده در  اوایل سال 97  و بر اساس خروجی جلسات بیش از 40 نفر از اقتصادی‌ها و غیراقتصادی‌ها در مورد شیوه‌های مختلف برای آرامش بازار بوده است. یک نظر جلسه این بود که نرخ واحد برای ارز درست شود، کیهان هم از تعیین نرخ واحد تعریف کرد و گفت ای کاش زودتر می‌شد و چرا این کار دیر انجام شده است، مقام معظم رهبری هم به من فرمود که این کار بسیار خوبی بود و شما ای کاش زودتر انجام می‌دادید.
روحانی با بیان اینکه هرچند خیلی موافق نبودم اما تعیین ارز 4200 تومانی در زمان خودش کار درستی بوده است، گفت: هیچ ارزی نه 18 میلیارد، نه یک میلیارد، نه 200 میلیون هیچی به هدر نرفته و همه اینها سفارش تجار بوده، اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتماً باید بررسی شود و اگر کسی تخلف کرده، با او برخورد شود.
دفاع روحانی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها
رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره روند طی شده برای فراهم شدن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، با تأکید بر اینکه تصور می‌کردم حتماً این اتفاق بیفتد، گفت: حضور زن‌ها در ورزشگاه‌ها برخلاف آنچه بعضی‌ها می‌گویند لطمه به اخلاق می‌زند، اتفاقاً اخلاق واقعی را در ورزشگاه‌ها و در میادین ورزشی ما بهتر مستقر می‌کند. روحانی با اشاره به برخی نگرانی‌هایی که مطرح می‌شد، ادامه داد: به نظر من بحمدالله با موفقیت انجام گرفت امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
رئیس جمهوری در پاسخ خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز درباره پیشنهاد تبادل زندانیان ایرانی در امریکا با امریکایی‌هایی که در اینجا هستند، با بیان اینکه نوع زندانی‌های ایرانی در امریکا با زندانی‌هایی که در ایران هستند، متفاوت است؛ در اینجا اتهام‌شان عمدتاً مسائل امنیتی است اما آنها اتهام‌شان این است که تحریم امریکا را دور زدند، گفت: در عین حال حاضریم در این زمینه کمک شود. نمی‌خواهیم در روند قضایی نه ایران و نه در امریکا مداخله بکنیم بلکه یک کار انسانی است اگر شدنی باشد، هنوز هم این آمادگی را داریم.

برش
تفسیر شورای نگهبان اصل 113 قانون اساسی را بی‌اثر کرده

پرسش یک خبرنگار درباره حقوق شهروندی به عنوان یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید و پیگیری‌های دولت درخصوص وضعیت پرونده بازداشت فعالان محیط زیست و همچنین مسائل مربوط به متهمان ترور دانشمندان هسته‌ای این گونه پاسخ گرفت که: مسأله حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه و مراعات همه قوا قرار گیرد. خود دولت باید کاملاً به حقوق شهروندی توجه کند و فکر می‌کنم قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها، فضای مناسب و باز برای گفت‌وگو در دانشگاه‌ها و در فضای جامعه به وجود آمده است، اما با مشکلاتی هم مواجه هستیم.
رئیس جمهوری با اشاره به برخی از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه مطرح شده یا مطرح می‌شود، گفت: فکر می‌کنم اشکال کار از اینجا شروع می‌شود، رئیس جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی، چون مسئول اجرای قانون اساسی است، باید مداوم توجه‌اش به قانون اساسی باشد، کجا نقض شده، کجا اجرا شده، چگونه اجرا شده،‌ کجا متوقف شده، کجا اعتنا نشده و کجا فراموش شده است.
روحانی با بیان اینکه وقتی در سخنرانی‌ها به بعضی از اصل‌های قانون اساسی اشاره می‌کنیم بعضی‌ها عصبانی می‌شوند  مثل اینکه از قانون اساسی آسمان هفتم حرف می‌زنم، گفت: این اصل‌ها در همین قانون اساسی است، همه پرسی در همین قانون اساسی است. اگر بد است بیاییم حذف کنیم اگر خوب است چرا نگران و ناراحت هستیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان درمورد اصل 113 قانون اساسی تفسیری کرده که تقریباً این اصل را بی‌اثر کرده است گو اینکه اصل 113 ای نداریم، اظهار داشت: با تفسیری که شورای نگهبان می‌کند بنده به عنوان رئیس جمهور به مجلس تذکر می‌دهم، رئیس مجلس پاسخ می‌دهد که طبق تفسیر شورای نگهبان این چنین است و وقتی به رئیس قوه قضائیه تذکر می‌دهم او در پاسخ به من می‌گوید طبق تفسیر شورای نگهبان فلان است.
روحانی  اصل 113 قانون اساسی را یک اصل بسیار مهم دانست و افزود: مردم به رئیس جمهور رأی نمی‌دهند که رئیس دستگاه اجرایی باشد، در همان اصلی که گفته شده رئیس دستگاه اجرایی رئیس جمهور است در همان اصل هم گفته رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است .
 رئیس جمهور ادامه داد: تفسیری که شورای نگهبان می‌کند این است که هر جایی یک مسئول مستقیمی ندارد، مثل اموال بلاصاحب، آنجا رئیس جمهوری باید دخالت کند. هر کاری و هر چیزی مسئولی در این کشور دارد، پس این اصل را برای چه وضع کردند، به نظر من اگر اصل 113 اجرا شود، برخی از اشکالاتی که شما الان مطرح می‌کنید برطرف می‌شود.
روحانی درمورد پرونده‌های اشاره شده از سوی خبرنگار، گفت:در هر دو نمونه که اشاره کردید، وزارت اطلاعات ما کار بسیار بزرگی انجام داده است و به نظر من از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت است.
رئیس جمهور افزود: وزارت اطلاعات پذیرفته از اول، وزیر هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبلی به دلایل و شواهدی دستگیر کردند اما ما در عمل به نتیجه رسیدیم که آن شواهد و قرائن کافی  نبوده است و پیشنهاد کرد یکی از معاونین مسئول شود و بررسی نهایی صورت گیرد و من هم قبول کردم.
 روحانی با تأکید بر اینکه اگر یک دستگاهی در دولت قبل اشتباهی را مرتکب شده است، دولت باید شهامت پذیرفتن آن را داشته باشد، خسارت مردم را بدهد و از مردم عذرخواهی کند، گفت: بررسی نهایی انجام و اعلام شد که دلایل کافی نبود و عده ای از اینها از نظر ما بی‌گناه هستند و باید به اینها خسارت پرداخت کنیم و یک رقم بزرگی گفت، در نهایت من پذیرفتم و گفتم خسارت را بدهید به مردم.
رئیس جمهور افزود: درمورد پرونده مربوط به محیط زیست نیز وزارت اطلاعات ما کار بسیار خوبی انجام داده و گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده است که من آن را دیده و خوانده‌ام. گزارش بسیار دقیقی است امیدوارم، قوه قضائیه به آن توجه کند.

روایت آمار

از اردیبهشت سال 98 شاخص‌های اقتصادی کشور مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند. تورم نقطه به نقطه از 52 درصد، به 34 درصد رسیده و پیش‌بینی‌های ما این است تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.
رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود، پیش‌بینی‌های ما این است که در 6 ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی آن اعلام نشده، رشد مثبت خواهد داشت.
اشتغال در تابستان امسال، رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت. در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال 843 هزار اشتغال خالص داریم، بیکاری ما از 12.3 به 10.5 درصد کاهش پیدا کرده یعنی 1.8 منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
صادرات ما مناسب‌تر از سال گذشته، رشد بیشتری دارد و  تراز ما گر چه در 6 ماهه مثبت نیست اما نسبت به پارسال تراز تجاری ما بسیار بهتر شده است. در 6 ماهه پارسال 1.5 میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از 300 میلیون دلار است و بنابراین شرایط صادرات و واردات ما هم در مسیر درستی قرار گرفته است.
طبق آمار بانک مرکزی مهرماه سال جاری نسبت به مهرماه سال قبل حدود 40 درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.



نام:
ایمیل:
* نظر: