کد خبر: ۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تلاشهای سیاسی پاکستان برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و عربستان با سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان وارد مرحله جدیدی شده است. کارشناسان سیاسی، دیپلماتهای ارشد و صاحبنظران پاکستان در همایشی با اظهار خوشبینی در این زمینه بر روی اعتمادسازی، تنش‌زدائی و بهره‌گیری از مشترکات برای عبور از شرایط کنونی تاکید ورزیده‌اند.

بسم‌الله الرحمن الرحیم
تلاشهای سیاسی پاکستان برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و عربستان با سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان وارد مرحله جدیدی شده است. کارشناسان سیاسی، دیپلماتهای ارشد و صاحبنظران پاکستان در همایشی با اظهار خوشبینی در این زمینه بر روی اعتمادسازی، تنش‌زدائی و بهره‌گیری از مشترکات برای عبور از شرایط کنونی تاکید ورزیده‌اند.
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران همواره از تلاشها برای بهبود و ارتقاء سطح روابط با همسایگان و کاهش تنش‌ها استقبال کرده و عموماً در این راه پیشقدم بوده است. به‌ویژه در مقطع کنونی که پیشنهاد برای میانجی‌گری عمران‌خان به درخواست و اصرار مقامات ریاض مطرح گردیده، احتمال موفقیت برای تلاشها بیشتر شده و انتظار می‌رود ابرهای تیره از فضای غبارآلود منطقه دور شوند.
این نکته به وضوح قابل درک است که ایران و عربستان، دوستان زیادی دارند که خواستار تنش‌زدائی و ایجاد تفاهم و همزیستی در منطقه هستند و بارها برای نزدیک ساختن دیدگاه دو کشور توصیه‌های روشنی داشته و دارند ولی در عین حال نباید از نظر دور داشت که همزیستی و تفاهم میان همسایگان، دشمنانی هم دارد که تنش در منطقه را به نفع خود می‌دانند و حتی برای بالابردن سطح تنش‌ها از هیچ شرارت و اقدامی فروگذار نمی‌کنند.
عمران‌خان در نخستین دیدارش با رئیس‌جمهور روحانی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان وارد صحنه شد. وی قرار است پس از تبادل‌نظر در تهران مستقیماً به ریاض سفر کند و نقش مثبتی در نزدیک ساختن دیدگاه دو کشور ایفا نماید. با توجه به اینکه سفر عمران‌خان از قبل برنامه‌ریزی شده، اقدام مشکوک در حمله موشکی به نفتکش ایرانی در دریای سرخ در مقطع کنونی بسیار معنی‌دار است و نشان می‌دهد که دستهای ناپاکی برای رودررو قرار دادن همسایگان و دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه فعال هستند. شناسائی این دستهای ناپاک و مرکز شرارت به‌ویژه در مقطع کنونی، کار چندان مشکل و پیچیده‌ای نیست. باید پرسید چه طرفهائی از تنش در منطقه سود می‌برند و برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دست به شرارت می‌زنند؟ آنها که برای توجیه حضور نامبارک نظامی خود به دنبال بهانه هستند، آنها که برای فروش جنگ‌افزارهای خود، تلاش می‌کنند با ایجاد کانونهای جدید بحران و دامن زدن به اختلافات استفاده نمایند، آنها که دیگران را هم برای حضور نظامی در آبهای گرم خلیج فارس وسوسه می‌کنند، قطعاً در فکر منافع و مصالح ملتها و دولتهای منطقه نیستند. آنها که ترجیح می‌دهند فضای منطقه را همواره آلوده، بحرانی و در آستانه جنگ و رویاروئی تصویر کنند، قطعاً به آرامش و ثبات و همزیستی در منطقه نمی‌اندیشند، بلکه امیدوارند هر لحظه حادثه‌ای رخ دهد که جرقه‌های رویاروئی و جنگ در انبار باروت منطقه را فعال سازد.
تلاش آمریکای ترامپ در قلمرو «ایران‌هراسی» به همراه اقدامات عملی برای فروش بیشتر جنگ‌افزار به همسایگان ایران، این روزها ابعاد آشکار و معنی‌داری پیدا کرده است. اینکه آمریکای ترامپ علیرغم ادعای فریبکارانه برای خروج از منطقه برای تشکیل یک اجماع بین‌المللی متشکل از 65 کشور برای تامین امنیت آبهای منطقه به هر حیله‌ای متوسل می‌شود، اینکه مقامات واشنگتن ادامه جنگ خانمانسوز یمن را در جهت منافع ملی آمریکا ارزیابی می‌کنند و خواهان استمرار آن هستند، اینکه واشنگتن مرتباً تلاش می‌کند به ایران‌هراسی دامن بزند، اینکه آمریکای ترامپ علیرغم ادعای پرچمداری مبارزات ضدتروریستی به هلی‌برد تروریستها در منطقه ادامه می‌دهد، شواهد روشنی هستند که تناقضات پرتعداد میان رفتار و گفتار مقامات واشنگتن را رسانه‌ای کرده‌اند.
سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان و تلاش وی و دیگران برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان را در چنین شرایطی باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. نباید به دستهای ناپاکی که در صدد رودررو قرار دادن همسایگان هستند، بیش از این فرصت داد که به تنش‌ها دامن بزنند. امنیت آبهای خلیج فارس را باید کشورهای دارای ساحل در منطقه تامین و تضمین کنند. به جنگ بیهوده و خانمانسوز یمن باید خاتمه داد. کشورها و ملتهای منطقه باید طعم شیرین همزیستی، آرامش و ثبات را بچشند.
اینها همگی در پرتو تعامل و تفاهم دولتها و ملتها عملی و دست‌یافتنی است، مشروط بر آنکه به خناسان فرصت‌طلب، مجال شرارت داده نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: