کد خبر: ۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه در پرتو تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ نگران آن هستند که واشنگتن به سرعت و بدون اطلاع قبلی، تصمیم به خروج از این منطقه بگیرد.

یک روزنامه آمریکایی در یک تحلیل خبری نوشته: متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه در پرتو تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ نگران آن هستند که واشنگتن به سرعت و بدون اطلاع قبلی، تصمیم به خروج از این منطقه بگیرد.
 روزنامه نیویورک‌ تایمز نوشته: موافقت حیرت‌‌آور ترامپ با هجوم ترکیه به شمال سوریه باعث شوکه شدن متحدان آمریکا شده و این حیرت فقط از خیانت آمریکا به یک شریک وفادار نشات نمی‌گیرد: «آنچه باعث هشدار در میان آنها شده، پیش‌بینی‌ناپذیری محض دونالد ترامپ است. به نوشته این روزنامه، موضع‌گیری‌های متناقض دونالد ترامپ در منطقه غرب آسیا باعث تزریق هرج و مرج جدید به این منطقه ناپایدار شده و متحدان آمریکا را به حدس و گمانه‌زنی برای پیش‌بینی رفتار ایالات متحده واداشته است.
موافق الرباعی، مشاور امنیت ملی اسبق عراق می‌گوید تصمیم‌گیران سیاسی آمریکا سابقاً مقاصد روشنی داشتند، اما این آدم، کاملاً هیجانی و غیر قابل پیش‌بینی است.
طبق تحلیل روزنامه‌ آمریکایی‌، ابهام در مواضع ترامپ به «نگرانی‌های در حال غلیان» درباره مدت زمان متعهد ماندن آمریکا به خاورمیانه دامن می‌زند. روسای جمهوری آمریکا نزدیک به 15 سال است که وعده کاستن از حضور در خاورمیانه را می‌دهند و این مسئله مورد گلایه متحدانی مانند اسرائیل و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس است که برای تامین امنیت به آمریکا متکی هستند؛ اما تا به حال‌ شمار معدودی از روسای جمهوری آمریکا مانند ترامپ تصمیم‌های فی‌البداهه و سریعی در‌این‌باره اتخاذ کرده‌اند.
در ادامه این تحلیل آمده است: «تحلیلگران می‌گویند بسیاری از متحدان آمریکا دیگر فقط نگران خروج این کشور نیستند بلکه الان دغدغه این را دارند که این فرمانده پیش‌بینی‌ناپذیر بدون هشدار قبلی این کار را انجام دهد.»
تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از مسیر هجوم ترکیه به شمال سوریه ظاهراً در یک آن و حین مکالمه تلفنی با ‌رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهوری ترکیه صورت گرفته و حیرت بسیاری از مشاوران او را به همراه داشته است.
‌مایکل استفانس‌، پژوهشگر اندیشکده «خدمات متحده سلطنتی» در لندن می‌گوید: «هرج و مرج! منطقه درگیر هرج و مرج شده چون قدرت هژمون ظاهراً نمی‌داند می‌خواهد چه کار کند و هیچ‌کس دیگر هم نمی‌داند. استفانس تصریح کرده حتی در بریتانیا که به رسم سنت سیاست‌هایش در خاورمیانه را با آمریکا تنظیم می‌کند هیچ‌کس نمی‌داند که باید چکار کند، چون معلوم نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ دونالد ترامپ دارد روی آتش بنزین می‌ریزد و بسیاری از ما را گیج کرده است.»
نام:
ایمیل:
* نظر: